چاپ خبــر
با برداشته شدن تحریمها و سرمایه گذاری خارجی ممکن می شود؛

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

همکاری ایران محدود به شرکت بنز نخواهد بود و سایر خودروسازان بین المللی مطرح هم می‌خواهند در این عرصه وارد شوند. در این بین داخلی سازی برای صادرات و تولید با استاندارد یورو ۵ و افزایش رضایتمندی مشتری در راس برنامه های تولید کننده های داخلی است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از بولتن نیوز، فرصت بی‌سابقه‌ای برای برطرف کردن نیازهای بازار اتومبیل و انتقال فناوری‌های صنعت خودروسازی در ایران به دست آمده است و در این بین شرکتهای بین المللی خودرو ساز از آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن، کره جنوبی، ایتالیا و دیگر کشورهای صاحب نام در صنعت خودرو سازی جهان هیات هایی را به ایران ارسال کرده اند.

در واقع این روزها خودروسازان خارجی از یکدیگر سبقت می‌گیرند تا بتوانند بازار بهتری را برای خود دست و پا کنند. از ۲۶ دیماه پیشنهادهای همکاری با خودروسازان ایرانی جدی‌تر شده است و حتی برخی از آنها به دنبال سرمایه‌گذاری مستقیم هستند که وزارت صنعت از قبل اعلام کرده جواب ما به این‌گونه سرمایه‌گذاران مثبت است.

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

لذا شرکت‌های خودروسازی که قبل از حذف تحریم‌ها فعالیت خود را منوط به برداشته شدن تحریم‌ها کرده بودند طی یک هفته اخیر رایزنی خود را شروع کردند تا بتوانند به مشتریان ایرانی خودروهای خود را بفروشند.

نخستین شرکتی که در صحنه رقابت حاضر شد، دایملر بود. شرکتی که زیر مجموعه‌های بنامی چون بنز دارد. این مجموعه تفاهمنامه همکاری با ایران خودرو را امضا کرد و بزودی شرکت مشترک بین طرفین فعالیت خود را شروع می‌کند.

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

در این میان اتحادیه صنایع خودروسازی در آلمان هم گفته است همکاری ایران محدود به شرکت بنز نخواهد بود و سایر خودروسازان آلمانی هم می‌خواهند در این عرصه وارد شوند لذا ایران بزودی شاهد پیشنهادهای جدید از سوی سایر خودروسازان آلمانی خواهد بود.

شرکت‌هایی مانند آئودی و فولگس واگن و تویوتا هم از خودروسازانی هستند که از مدت‌ها پیش مذاکرات خود را با خودروسازان ایرانی آغاز کردند و شاید تا قبل از سال جدید مدیران این شرکت‌ها به ایران بیایند تا پرونده همکاری با این کشور اروپایی به سرانجام روشنی برسد.

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

شرکت دیگری که برای همکاری با ایران پیغام فرستاد سوزوکی ژاپن بود. این مجموعه یادآور شد که می‌خواهد مقدمات همکاری‌های جدید را فراهم کند تا بتواند با همکاری مشترک محصول کیفی و با قیمت مناسب تولید کند. از آنجا که سوزوکی در سال‌های قبل از تحریم یکی از شرکای ایران بوده قطعاً حضورش راحت‌تر خواهد بود چرا که ذائقه مردم را می‌داند.

شرکت دیگری که سال‌ها تنها به واردات بسنده کرده بود چند وقتی است که به دنبال ایجاد خط تولید در ایران است. کره جنوبی با محصول کیا قصد دارد فصل جدیدی از همکاری‌ها را در کشورمان آغاز کند. کیاموتورز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، برنامه ویژه‌ای را برای همکاری با شرکت‌های ایرانی در دوران پساتحریم در نظر گرفته است و اکنون شرایط جدید و مناسبی برای همکارهای دو جانبه فراهم شده است.

در این بیانیه همچنین تأکید شده که پس از چندین سال لغو همکاریهای دوجانبه به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، مسئولان این شرکت قصد دارند با تغییر شرایط سابق به طور کامل وارد بازار ایران شوند.

در این میان ایتالیایی‌ها هم حرف برای گفتن دارند. خودروسازان این کشور منتظر سفر رئیس جمهوری و تیم اقتصادی‌اش به ایتالیا هستند تا در حاشیه دیدارها بتوانند برای حضور خود در بازار ایران فضا را فراهم کنند.

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

خودروسازان فرانسوی معتقدند که جایگاه‌شان را قبل از برداشته شدن تحریم‌ها احیا کردند و اکنون تفاهم‌های صورت گرفته باید تبدیل به قرارداد شود. لذا شاید در این بین خودروسازانی که قرار است در ایران باشند دو شرکت رنو و پژو شرایط بهتری داشته باشند. اما خودروسازان ایرانی این موضوع را دیدگاه آنها می‌دانند و معتقدند تا قراردادها امضا نشود نمی‌توان با اطمینان گفت که کدام خودروساز شریک اول ایران خواهد شد.

چینی‌ها هم از قافله رقابت و گرفتن بازار ایران غافل نبودند و طی چند روز اخیر پیشنهادات آنها نیز روی میز آمده است. آنها می‌گویند خودروسازان ایرانی تنها ۱۰درصد از سهم تولید خود را می‌خواهند به ما بدهند این در حالی است که شرکت‌های چینی تمایل دارند عمق همکاری هایشان را با ایران بیشتر کنند. اما نکته مهم در همکاری با خودروسازان خارجی انتقال تکنولوژی و استفاده از بازار صادراتی آن کشورهاست.

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

از آنجا که چشم بادامی‌ها در هر دو زمینه می‌خواهند محدودیت‌هایی را قائل شوند خودروسازان ایرانی هم ترجیح می‌دهند که سطح همکاری‌هایی خود را با این کشور در حدود ۱۰ درصد ببینند.

خودروساز دیگری که به بازار ایران چشم دوخته و از سویی منتظر چراغ سبز دولتش هست، جنرال موتورز امریکا است. این شرکت برای همکاری با خودروسازان ایرانی آماده است اما تا دولت امریکا تأیید نکند این شرکت اجازه حضور پیدا نخواهد کرد.

با این تفاسیر قرار شده بزرگترین خودروسازان دنیا اسفند ماه به ایران بیایند و شاید در حاشیه اجلاس خودرویی‌ها خیلی از قراردادها به امضا برسد.

از آنجا که استقبال خوبی از صنعت خودرو و سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه صورت گرفته است محمد رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: ازهمه شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به فعالیت در صنعت خودرو ایران خواسته‌ایم، بدون برنامه صادراتی به بازار ایران فکر نکنند. اگر قرار باشد هر خودروسازی وارد بازار ایران شود کار بزرگی نکردیم و این امر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تضاد است.

تلاش خودروسازان داخلی برای ورود به بازارهای بین المللی و کسب رضایتمندی مشتری

وی به خودروسازان داخلی هم هشدار داد که با وجود پیشنهادات مختلف و حضور جدی سرمایه‌گذاران خارجی این بخش باید با جدیت بیشتری کار کند. به نحوی بدون رعایت مقیاس اقتصادی، به انتظارات کیفی مشتریان و قیمت رقابتی و توسعه ساخت داخل در صنعت خودرو دست نمی‌یابیم.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌ها در سال ۲۰۱۴ بیش از یک میلیون خودرو وارد بازار ایران شده است. اتحادیه صنایع خودروسازی آلمان امیدوار است که این رقم در سال‌های آینده، سه برابر شود. بر این اساس شرکت‌هایی که پیش از اعمال تحریم‌ها در این زمینه فعال بودند، می‌توانند روابط بازرگانی خود با ایران را از سر بگیرند.

به‌عقیده کارشناسان صنعت خودروسازی کشور در دوره اجرای برجام و لغو تحریم‌ها باید با فاصله گرفتن از مونتاژکاری همکاری خود با شرکت‌های خارجی را بر پایه مشارکت در تولید و صادرات به خارج طرح‌ریزی کند.

در این بین بالا بردن سطح کیفی تولید و رسیدن به استانداردهای بین المللی یورو ۵، افزایش خدمات دهی به مشترین و توسعه مراکز خدمات رسانی و خدمات پس از فروش، افزایش ایمنی خودرو ها، کاهش قیمت، افزایش صادرات و سرمایه گذاری و تولید با هدف صادرات، کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان انرژی، کاهش سطح تولید آلاینده ها به سطوحی که هم اکنون در اروپا در حال اجرا است، افزایش تعهد خودرو سازان به مشتریان، بومی سازی تکنولوژی و دانش فنی تولید به وسیله ورود سرمایه گذاران خارجی و هایتک ها، توسعه بازارهای منطقه ای، توسعه تولید کنندگان قطعات و تجهیزات خودرو در داخل و گسترش بخش قطعه سازی چه از لحاظ کمیت و چه از لحاظ کیفیت، سخت گیری در ممیزی کیفیت قطعات تولیدی مورد استفاده، سخت گیری در ممیزی کیفیت خودرو قبل از خروج از کارخانه، ممیزی کیفیت خدمات پس از فروش توسط مراکز خدمات رسانی پش از تولید و تعهد به مشتری و رعایت حقوق مشتری همانند آنچه در کشورهای توسعه یافته در حال اجرا است از جمله مواردی است که مورد نظر خودرو سازان داخلی است.

در واقع با ورود سرمایه گذران خارجی و تکنولوژی و تجهیزات و دانش فنی روز دنیا، خودرو سازان داخلی به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی در قالب تولید با استاندارد و کیفیت بالا در داخل برای صادرات و به دست آوردن بازارهای خارجی هستند.

در این بین این خودرو سازان سعی دارند تا با گسترش خدمات فروش و استانداردهای کیفی تولید، در ابتدا رضایت مشتریان داخلی خود را به دست آورند و در مرحله بعد بتوانند در بازار رقابتی بین المللی برای صادرات و فروش خودروهای داخلی خود جایگاهی قابل اعتماد به دست آورده و توان رقابتی خود را افزایش دهند.

Go to TOP