چاپ خبــر
استقبال از محرم و غمگین نشان دادن پیکر شهر ؛

عشق به محرم در نمای ساختمان های دولتی فریدونشهر چگونه است؟

نگاهی بر نمای بیرونی ساختمان های ادارات شهر فریدونشهر داشتیم و به مقایسه آن ها با یکدیگر در زمینه میزان توجه به محرم و واقعه کربلا در نمای بیرونی خودشان داشتیم .

 به قلم سردبیر پایگاه خبری ، تحلیلی فریدوشهر – پونه زار؛

با شروع دهه محرم شهرها به احترام صاحب عزا رنگ سرد به خود می گیرند و به نوعی غم و اندوه از چهره آن ها می بارد  . فریدونشهر هم از این قاعده مستثنی نیست و با آمدن بوی محرم ، شهرداری و مردم شهر با سیاه پوش کردن میدان ها و سر در مغازه ها و خانه ها ارادت خودشان را به ساحت امام سوم شیعیان نشان می دهند و در سوگ او لباس سیاه بر خود و شهرشان می پوشانند.

در این میان هستند شهرهایی که با فعالیت هیئات مذهبی و ذوق بیشتر شهرداری و مردم ، این مراسم استقبال از محرم را به خوبی و چشم نواز تر انجام می دهند و با گذر از هر شهری بر ذوق و تلاش برای تحقق این امر پی خواهیم برد . اینکه چگونه باید برای نشان دادن سالروز شهادت امام حسین (ع) و واقعه کربلا شهر را آذین بست و مقدار سیاه پوش کردن و پرچم گذاشتن بر نقاط آن چقدر باشد موضوع یادداشت ما نیست . نکته قابل تامل برای ما استقبال و توجه مسئولین ادارات و ارگانهای مهم شهرستان از این واقعه است که این امر هم نیاز به تحقیق و کار زیادی دارد  ولی شاید مهمترین بخش برای هر بیننده ای برای قضاوت در این باره ، باتوجه به تغییر سایر قسمت های شهر و نمای مغازه ها و سیاه پوش شدن آن ها و برافراشته شدن بیرق سیاه بر سردر بعضی از خانه ها برای استقبال از محرم ،ظاهر بیرونی اداره و یا ارگان مربوطه است .

امروز که چهارمین روز از دهه  محرم بود، برای دیدن نمای بیرونی ادارات و ارگان ها و مقایسه آن ها باهم برای میزان توجه به این ایام، گشتی در شهر زدیم که به موارد جالبی برخوردیم :

شهرداری با آذین بستن میادین اصلی شهر با پرچم های بلند  سیاه و همچنین نصب بنرهای عاشورایی در این مکان ها به نوعی فضای شهر را به سمت اندوه و غم واقعه کربلا برده است . ولی سوالی که در ذهن بوجود می آید این است که آیا متولی نمای شهر وظیفه خود را به خوبی انجام داده است ؟ قضاوت با بینندگان .

اینک مروری تصویری داریم بر نمای بعضی ادارجات و مکان های  شهر :

میدان استقلال مهمترین میدان شهر با یکی دو پرچم عاشورایی :

IMG_2449

IMG_2430

نصب پرچم های سیاه و سبز به مناسبت دهه محرم – میدان استقلال فریدونشهر:

IMG_2432

 

نصب پرچم های سیاه و سبز به مناسبت دهه محرم – میدان خلیج فارس فریدونشهر:

IMG_2403

میدان اصلی محله گلاز – بدون هیچ نمای محرمی:

IMG_2396

میدان جهاد کشاورزی :

IMG_2397

البته در این میان ساختمان شهرداری با نصب پارچه های سبز رنگ نمای خود را به خوبی در این ایام تغییر داده بود :

IMG_2411

و اما ادارات شهرستان :

شعبه فریدونشهر سازمان تامین اجتماعی با نصب تنها یک بنر که هر ساله همین بنر را استفاده می کند به استقبال محرم رفته است :

IMG_2409

این هم نمای ساختمان حوزه علمیه ولیعصر فریدونشهر که با  نصب پارچه های عاشورایی وظیفه خود را در تغییر نمای شهر به نظر خوب انجام داده است :

IMG_2412

و این پارچه نصب شده بین دو درخت نماد رسیدن محرم و عرض تسلیت نیروی انتظامی فریدونشهر به شهروندان می باشد شاید بدون شرح جمله بهتری برای این عکس باشد :

IMG_2413

این دوعکس هم نمای جهاد کشاورزی شهرستان را نشان میدهد :

IMG_2398 IMG_2399

و اما تصاویر نمای بیرونی شبکه دامپزشکی شهرستان فریدونشهر و اداره منابع طبیعی نشان از ضعف روابط عمومی های این دو اداره دارد که به نظر می رسد به دلیل بیرون بودن از محدوده اصلی شهر خود را برای هیچ مناسبتی مسئول نمی دانند و صرفا برای رفع تکلیف دو پارچه نصب کرده اند که ای کاش همان ها را هم انجام نمی دادند :

IMG_2400

IMG_2401

و اما اداره اموزش و پرورش فریدونشهر  که به دلیل  اهمیت و حضور ساختمان آن در میدان مهم شهر انتظار بیشتری از آن می رود :

  IMG_2404

اداره مخابرات فریدونشهر در مرکز شهر قرار دارد و باید به این نکته توجه بیشتری کند :

IMG_2408

اداره تبلیغات اسلامی شهرستان فریدونشهر متولی اصلی این امر :

  IMG_2428

و این هم اداره صنعت ، معدن و تجارت فریدونشهر که برخلاف نام بلندش …

IMG_2429

     این هم دادگستری شهرستان فریدونشهر و میزان توجه به نمای خود در دهه محرم :

IMG_2433

و وقتی نمای ساختمان  فرمانداری شهرستان فریدونشهر هیچ نمادی از محرم در خود نداشته باشد از سایر ادارات چه انتظاری می توان داشت ؟

IMG_2410

 

حال سوال اینست که عشق به محرم در نمای ساختمان ها و مکان های مهم شهر دیده می شود ؟

شاید هم این مقایسه ، مقایسه درستی نباشد …

 

Go to TOP