چاپ خبــر
در پی آزردگی خاطر مردم فریدونشهر از این روزنامه؛

عذرخواهی رسمی روزنامه اصفهان امروز از مردم فریدونشهر/ مردم فریدونشهر افتخار استان اصفهان هستند

روزنامه اصفهان امروز ضمن عذرخواهــی از ســوءتفاهم‌های پيش آمده بــرای هموطنان عزيز گرجی زبان، اعتقــاد دارد که مردم اين خطه قهرمان پرور، افتخار اســتان اصفهان و کشــور عزيزمان ايران هســتند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، روزنامه اصفهان امروز در شماره امروز خود با آوردن مطلبی با عنوان «مردم فریدونشهر افتخار استان هستند» از سوءتفاهم‌های پیش آمده برای هم‌وطنان گرجی‌زبان عذرخواهی کرد.

در متن این خبر چنین آمده است:

اصفهان امروز: در شــماره هفدهم بهمن ماه  روزنامه اصفهان امروز، مطلبی پيرامون حاشيه‌نشينی در  اصفهان  به نقل از «خبرگزاری ايمنا» کار شــد که بخشی از اين مطلب، ســوءتفاهم‌هايی را برای برخی مخاطبان بزرگ و دوست داشــتنی روزنامه در شهرستان فريدونشهر ايجاد کرد. روزنامه اصفهان امروز ضمن عذرخواهــی از ســوءتفاهم‌های پيش آمده بــرای هموطنان عزيز گرجی زبان، اعتقــاد دارد که مردم اين خطه قهرمان پرور، افتخار اســتان اصفهان و کشــور عزيزمان ايران هســتند. بر همين اساس، توضيحات رئيس اداره فرهنگ و ارشــاد اســلامی شهرستان فريدونشهر در راستای اين مطلب عيناً به چاپ می رسد.

«احتراما با توجه به مصاحبه مدير امور اجتماعی و مشارکت های مردمی شهرداری در تاريخ 1394/11/17 در روزنامه اصفهان امروز به استحضار می رســاند موضوع با مطالعه مردم فهيم و فرهيخته شهر فريدونشهر به خصوص قوم اصيل و با فرهنگ گرجی که اکثريت شهر فريدونشهر را تشکيل می‌دهند منجر به آزردگی خاطرشان شده و جا دارد نکاتی را از اين قوم اشاره کنم:

1- اکثريت نقاط فرهنگی و تاريخی شهر اصفهان که از دوران شاه عباس به جای مانده مربوط به سردار بزرگ سازندگی وقت، الله وردی خان بوده؛ شامل سی و سه پل و مجموعه‌های مرتبط.

2- دارا بودن نخبگان علمی که در حال حاضر در دانشگاه‌های معتبر کشور مشغول به تحصيل بوده و يا به تدريس مشغول هستند.

3- دارا بودن چهره‌های سياسی و هنری.

4- سکونت اين اقوام در محله‌های عباس آباد، جلفا و سپاهان شهر که به عنوان قلب شهر اصفهان ياد شده است.

5- تقديم بيــش از 160 شــهيد عزيز در جنگ تحميلی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران.

6- دارا بودن فرهنگ غنی و رســم الخط و چاپ هزاران اثر علمی و فرهنگی.

7- دارا بودن جوانان ورزشــی و حضورشــان در تیم‌های پايه اول کشوری.

8- فريدونشــهر از نظر ميزان جرائم بزهکاری در  پايين‌ترين سطح قرار دارد و جزو شهرهای کشور با بالاترين درجه امنيت است که نشان از ظرفيت بالای مردم آن دارد.

لازم به ذکر است ناملايمات مرکز استان به شهرســتان‌های دور و تمرکز واحدهای توليدی و صنعتی و عدم  ظرفيت اشــتغال در اين شهرستان، منجر به مهاجرت جوانان شده و اينجانب به عنوان شــهروند گرجی زبان و مدافع حقوق شــهروندی همشهريان عزيز فريدونشهر، ضمن اعتراض به اين نوع نقل قول‌ها، خواستار برخورد مدبرانه شما هستم.»

Maezerat

همچنین مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان با انتشار یادداشت توضیح و اعتذار خود در صفحه دوم روزنامه اصفهان امروز با عنوان «گرجی ها مایه افتخار و عظمت ایران عزیز» مراتب عذرخواهی خود از این قوم کشور و مردم فریدونشهر را اعلام نمود.

در این مطلب چنین آمده است:

در پی بازنشــر يــك مصاحبه به نقــل از يكی از خبرگزاری ها كه موجب رنجش هم استانی های شريف گرجی شده بود، بدينوسيله ضمن پوزش از خوانندگان گرامی و عزيزان گرجی به علت خطای پيش آمده در ويرايش مطلب، يادداشــت مدير امور اجتماعی و مشاركت های مردمی شهرداری اصفهان در جهت توضيح و عذرخواهی را در ادامه می خوانيد: مسعود مهدویان فر/ اصفهان در طول تاريخ و قرون متمادی، مهد فرهنگ و انديشه و تضارب افکار و نماد همزيستی مسالمت اميز اقوام،مذاهب و اديان متعدد بوده اســت. تاريخ پر فراز و نشيب اين استان بزرگترين گواه بر تعامل و همزيستی اقوام گوناگون و مجاهدت ها و دليرمردي های آنان برای اعتلا و پيشرفت ايران اسلامی است. شيخ بهايی عرب تبار ،الله وردی خــان گرج تبار و…نمونه های متعددی از غير ايرانی تبارهايی هستند که امروز نه فقط استان اصفهان بلکه ايران اسلامی به خاطر تلاشها و مجاهدتهايشان بر خود می بالد و ياد و خاطره سرداران رشيدی چون الله وردی خان در هر کوی و برزن اصفهان کهن، همواره جاودان خواهد بود. بر خود لازم ميدانم ضمن تعظيم و تکريم در برابر همه اقوام و اديان موجود در استان اصفهان به ويژه گرجی های مقيم اين استان، مراتب پوزش و احترام خود را نثار آنان نمايم. نخبگان علمی متعدد در این قوم، تقدیم بیش از 160 شــهيد عزيز در جنگ تحميلی برای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ايران، دارا بودن فرهنگ غنی و رسم الخط و چاپ هزاران اثر علمی و فرهنگی و… بيانگر گوشه ای از عظمت اين قوم می باشــد . ضمن آن پايين بودن آســيب های اجتماعی و ارتکاب جرايم نماد سلامت اجتماعی آنان می باشد. توفيق و عظمت ايران اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی و همه اقوام و مذاهب و اديان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.

*مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان

 

گفتنی است این روزنامه در شماره ذکر شده خود با اسم بردن از قوم گرجی به عنوان خرده فرهنگ‌های حاشیه نشینی اصفهان، موجب رنجش خاطر و عکس العمل مسئولین و مردم شهرستان فریدونشهر شده که با عدم اصلاح خبر بعد از شش روز از درج آن، روز گذشته با واکنش شدید امام جمعه در خطبه‌های نماز جمعه همراه شد.

قابل ذکر است امروز با مراجعه به منبع قید شده خبر در سایت ایمنا، هیچ گونه ذکر نامی از فریدونشهر یا اقوام فریدونشهری در مورد حاشیه نشینی اصفهان در این سایت مشاهده نشد که نشان از این دارد که یا خبر اصلاح شده و یا چنین مطلبی در این خبر نیامده است.

سخنان دیروز امام جمعه در مورد خبر روزنامه اصفهان امروز در خطبه‌های نماز جمعه را می‌توانید اینجا ببینید.

این واقعه بار دیگر اتحاد و همدلی اقوام فریدونشهر را اعم از لر و ترک و گرجی و فارس و ارمنی نشان داد و ثابت کرد هنوز هم فریدونشهر «بهشت اقوام» است چرا که  در این واقعه مردم فریدونشهر از قومیت‌های غیرگرجی، بی‌حرمتی به گرجی‌ها را محکوم کردند و با درج نظرات مختلف یا تماس‌های تلفنی با سایت مردمی پونه زار و یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خواهان پیگیری این امر تا احقاق حق گرجی‌ها شدند.

 

  1. ازتلاش وپیگیریهای امام جمعه محبوب، جناب رحیمی مدیراداره ارشادوجناب جدیدی مدیرسایت ارزشی
    پونه زاروهمه دست اندرکاران این اقدام اررشمند نهایت سپاسگزاری راداریم.ممنون

  2. ازاقدام روزنامه اصفهان امروز به خاطر ارج نهادن به مردم غیرتمندشهرستان فریدونشهر به خصوص گرجیان
    ایران اسلامی نهایت سپاس راداریم.

  3. با تشکر فراوان از مسئولان غیرتمند شهرستان. امام جمعه ی محترم . شهردارمحترم و ریاست محترم فرهنگ و ارشاد . وپیگیری مردم با شعور شهرستان و همشهریان ساکن اصفهان که به جد با سعی صدر با این موضوع برخورد نمودند و مسئولان استانی را بیدار و به انها برخورد فرهنگی را گوش زد کردند.

  4. بهزاد گفت:

    ضمن تشکر از اطلاع رسانی به موقع سایت پونه زار و تشکر از سخنان قاطعانه امام جمعه محترم ، از اقدام روزنامه اصفهان امروز به خاطر تصحیح خبر و عذرخواهی از مردم غیور شهرستان فریدونشهر تشکر نموده پیشنهاد میگردد جهت افزایش فرهنگ مطالعه در شهرمان با همکاری اداره ارشاد نسبت به توزیع روزانه این روزنامه اقدام کنند .

  5. ما جمعی از گرجیان مقیم اصفهان از حمایت جانانه شما مردم بزرگوار و با غیرت . مسئولان پر تلاش شهرستان و مدیران همشهری ما در اصفهان کمال تشکر و سپاسگذاری را داریم . همچنین از جناب اقای سردار نصر عضوی شورای شهر اصفهان و همچنین مسئول کمسیون فرهنگی شورای شهر اصفهان اقای قدسی که ما را در این امر یاری کردند سپاسگذاری را داریم …

  6. معمولا در هر نطقی حرف اول و ابتدائی را حرف دل میگن و حرفای مابعدشا ماست مالی. کاش بیکاری جوانان منطقه.نبود رفاه و امکانات در منطقه و … با عذر خواهی حل میشد.

  7. رضا گفت:

    عذرخواهی مسئول آنه ی روزنامه ی وزین اصفهان نشان از سهوی بودن موضوع ودرایت عوامل آن دارد. همه با هم به سوی وحدت کلمه وآبادی بیشتر استان عزیزمان اصفهان

  8. مابختیاریهابه برادران گرجی زبان خودافتخار میکنم بااتحادوهمدلی شهرمان راازنومیسازیم.یاعلی

  9. دلسوز. گفت:

    شهرداری اصفهان اگه راست میگه بره اون عکس و نوشته الله وردی خان رو که کلا پاک شده درست کنه

  10. رضا گفت:

    این عذر خواهی را مدیون سایت پونه زار و برخی مسئولین پیگیر هستیم. تشکر

  11. با تشکر از شما جناب آقای جدیدی

  12. رضا گفت:

    مردم فهیم فریدونشهر گرجیها بختیاریها وسایر اقوام پیوندتان مبارک.
    روزنامه اصفهان امروز در شماره 2600 شنبه 17بهمن 1394 در سرفصل چنین نوشته وجود 70هزار حاشیه نشین در شهر گنبد فیروزه ای که هویت اصفهان را زیر سوال یرده که در تئضیحات اشاره مستقیم به مهاجرت گرجیها به اصفهان اشاره شده که درمتن عذر خواهی از کلمه سوء تفاهم استفاده شده است

Go to TOP