چاپ خبــر
انتخاب صحیح؛

از قهرمان‌سازی و تخریب تا حمله به شورای نگهبان، حربه‌های انتخاباتی

یکی از حربه‌های انتخاباتی استفاده از واژه هایی همچون قهرمان و محبوب برای قهرمان سازی شخصیت هایی است که الزاما شورای نگهبان شرایط اولیه ایشان برای کاندیدا شدن را تایید نکرده است.

سایت تحلیلی خبری پونه زار: در فضای انتخاباتی با انتساب واژه های مقدسی مانند محبوب، قهرمان و از این قبیل به اشخاصی روبرو می شویم که تقدسی در آن ها نمی بینیم و حتی این واژه ها برای کاندیداهایی که توسط شوزای نگهبان قانون اساسی ردصلاحیت شده اند نیز به کار می رود که خود نشان دهنده نداشتن حداقل شرایط برای کاندیدا شدن در انتخابات است.

شورای نگهبان به عنوان ارگان نگهبان قانون اساسی موظف است از ورود اشخاصی که حداقل شرایط کسب کرسی انتخابات را ندارند جلوگیری به عمل آورد و معادل این ارگان در همه حکومت های جهان و همه کشورهای دنیا وجود دارد. حال عده ای که توسط این شورا رد صلاحیت شده اند سعی دارند با قهرمان سازی از خود به کمک تبلیغات گسترده و بازی با کلمات، خود را در بین مردم موجه جلوه دهند که اگر به حقیقت این اشخاص مشکلی نداشتند از شورای نگهبان درخواست می کردند دلایل و مستندات مبنی بر عدم صلاحیت ایشان را منتشر نمایند ولی اینان تنها از راه دور و نه از طریق پیگیری های قانونی انواع تهمت ها را به سوی شورای نگهبان قانون اساسی که هدفش اجرای قانون اساسی است، روانه می کنند.

تخریب به جای تعریف هم حربه دیگری در انتخابات است و معمولا مورد استفاده کاندیداهایی قرار می گیرد که به جای رونمایی از برنامه های خود و ذکر سوابق درخشان خود، بنا را به تخریب رقیب خود می گذارند و گل سخنرانی های خود را به تخریب کاندیداهای دیگر به خصوص کاندیداهای با شانس پیروزی بالاتر اختصاص می دهند. شناسه این تخریب ها، حمله به کاندیداها و افراد دیگر از راه دور و در شرایطی است که خود شخص یا نماینده وی برای دفاع از خود حضور نداشته و یا به وی اجازه دفاع داده نمی شود.

گاه معمولا در ائتلاف ها افراد رد صلاحیت شده به تبلیغ کاندیدایی دیگر می پردازند و برای موجه نشان دادن شخصیت رد صلاحیت شده خود، شورای نگهبان را محکوم می کنند؛ همچون داستان محکومی که دادگاه را خلاف عدالت می خواند، آن هم دادگاهی که هم حق اعتراض را برای افراد قائل شده است و هم سازوکار اعتراض به خود را فراهم نموده است.

باید توجه نمود امروز جهان از حضور متفکری مدبر بهره مند است که به زعم اندیشمندان، سیاستمداران و نظامیان غرب و شرق اگر راهبری های او نبود تاکنون بارها انقلاب اسلامی ایران در گلوگاه های مختلف همچون فتنه 88 توسط دشمنان ابرقدرت خود از بین رفته بود. ایشان امام خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، هستند که در زمینه انتخابات نیز چتر هدایت خود را بر سر همگان گسترانده است.

در آخرین بیانات ایشان دو روز پیش فرمودند: «انگلیسی‌ها دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران. یک روزی بود که پادشاه کشور وقتی میخواست تصمیم مهمّی بگیرد، سفیر انگلیس را صدا میکرد و از او میپرسید که این کار را بکنم یا نکنم. انگلیس‌ها یک روزی این‌جور در امور کشور دخالت میکردند؛ بعد هم آمریکایی‌ها، یک مدّتی هم هر دو؛ امروز این دستها قطع شده است؛ امروز جلوی این دخالتها گرفته شده است به برکت انقلاب، به برکت بیداری مردم؛ دلشان تنگ شده، حالا از راه رادیو به مردم دارند دستور میدهند به مردم دارند دستور میدهند به فلانی رأی بدهید، به فلانی رأی ندهید. اینکه ما عرض میکنیم در انتخابات، مردم با بصیرت، با آگاهی، با دانایی وارد بشوند، به‌خاطر این است؛ بدانند دشمن چه میخواهد؛ وقتی شما دانستی دشمن چه میخواهد، عکس او عمل میکنی»

  1. شفیق گفت:

    دوره های متمادی افرادی راآزمودیم همه خود راقهرمان دوران می دانستند .حتی چند دوره ولی درعمل کاری نکردند.خدابداند که حلالشان نمی کنیم ومدیون مردم فریدن بزرگ هستند.

Go to TOP