چاپ خبــر

جدیدترین وضعیت میدانی سوریه+جدیدترین نقشه

آتش‌بس موقت در سوریه بر خلاف نقض چندین باره و محدود تروریست‌ها ادامه یافته و به روز دهم نزدیک شده است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، تحولات میدانی این روزهای سوریه پس از پنج سال هجوم گروه‌های تروریستی مورد حمایت کشورهای مرتجع منطقه با آتش‌بس شکننده که دهها مرتبه نقض شده، همراه است.

روز جمعه، آتش‌بسی که «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه آن را شکننده خواند، وارد هفتمین روز شد و امروز یکشنبه ۹ روزه شد. هرچند که چندین بار نقض شده اما «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه به شبکه تلویزیونی آلمان گفت که دولت برای مجال دادن به این آتش‌بس که «کورسویی از امید است»، پاسخ نقض‌ آتش‌بس را نداده است.

بر اساس این گزارش، آخرین وضعیت میدانی به تفکیک مناطق تحت کنترل ارتش سوریه و مناطق اشغال شده توسط گروه‌های تروریستی در نقشه ذیل قابل مشاهد است (ناگفته نماند، مناطق شرقی استان دیرالزور که در نقشه تحت کنترل گروه تروریستی داعش نشان داده شده، بیابانی است و به دلیل نبود جمعیت، در زمان کنونی اهمیت میدانی و راهبردی ندارد).

اندازه بزرگتر نقشه در اینجا  

*استان حلب (شمال – شمال غرب)

پس از موفقیت‌های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در شمال استان حلب و شکست حصر شهرک‌های نبل و الزهرا، آرامش نسبی در این جبهه به واسطه آتش‌بس موقت برقرار شده اما در عین حال خبرها حاکیست گروه‌های تروریستی با کمک دولت ترکیه در حال ارسال تجهیزات سنگین نظامی به این منطقه هستند.

در سویی دیگر نیروهای مردمی کُرد نیز پس از پیشروهای قابل ملاحظه در شمال استان حلب و بازپسگیری شهرک راهبردی تل رفعت، به قواعد آتش‌بس احترام گذاشتند و به طور موقت آزادسازی شهر مهم اعزاز را از دستور کار خارج کرده‌اند.

براساس این گزارش، محور ارتباطی اثریا – خناصر در حومه جنوبی حلب، به واسطه حضور «داعش»، شامل آتش‌بس نیست و درگیری‌ها در این محور بسیار مهم میان ارتش سوریه و عناصر تروریستی داعش ادامه دارد.

این محور ارتباطی تنها مسیر برای امدادرسانی به نیروهای سوری از استان حماه به استان حلب است که با وجود چندین مرتبه پاکسازی، به دلیل پشتیبانی گسترده تروریست ها در حومه غرب استان رقه، بارها مورد حمله گرفته و ارتباط نیروهای دولتی را قطع کرده است.

*استان ادلب (شمال غرب)

در استان ادلب نیز که نزدیک به یک سال تحت تصرف گروه های تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی القاعده در سوریه) است، برقرای آتش‌بس از لحاظ نظامی هیچ معنایی ندارد و اکنون ارتش سوریه و نیروهای مقاومت درصدد هستند از حومه شمالی لاذقیه و حومه جنوبی غرب استان حلب خود را به استان ادلب نزدیک کنند.

اما بر اساس توافق غیرمستقیم دولت سوریه با تروریست‌های مورد حمایت برخی کشورهای منطقه، آتش‌بس شکننده در دو شهرک الفوعه و کفریا در مقابل آتش بس در شهرک مضایا در حومه دمشق برقرار شده است.

شهرک‌های محاصره شده الفوعه و کفریا تنها مناطق در استان ادلب هستند که با مقاومت بی‌نظیر نیروهای مردمی همچنان از نفوذ تروریست‌ها در امان مانده‌اند.

با وجود مقاومت های مردمی در این دو شهرک، شرایط سخت محاصره، اوضاع را به شکلی رقم زده است که در این شهرها مواد غذایی، دارویی و بهداشتی دیگر یافت نمی شود و براساس آخرین ارتباط نیروهای مردمی با خبرگزاری فارس و تصاویر ارسالی از این دو شهرک، بخش بزرگی از اهالی این منطقه برای رفع گرسنگی مجبور هستند با علف‌های محل زندگی غذای خود را تهیه کنند و جلوگیری از شیوع بیمارهای واگیردار به دلیل نبود آب آشامیدنی سالم اجتناب‌ناپذیر است.

*استان دیرالزور (شرق)

در استان دیرالزور که در ماه اخیر مورد شدیدترین حملات گروه تروریستی داعش قرار گرفته، اوضاع رو به وخامت است اما با این وجود نیروهای ارتش سوریه تاکنون به خوبی از بخش های محاصره شده مرکزی شهر و فرودگاه دفاع کرده اند.

*استان حسکه (شمال شرق)

با وجود تثبیت مواضع نیروهای ارتش سوریه و نیروهای مردمی کرد در شهر حسکه، مناطق جنوبی استان حسکه هم چنان تحت اشغال نیروهای تروریستی داعش است و این منطقه نیز شامل آتش بس نمی‌شود.

*استان حمص (مرکز و غرب)

برخی از مناطق استان حمص در مرکز سوریه نیز در ذیل موارد آتش بس قرار گرفته اما در حومه شرقی این استان و به طور مشخص در شهر تدمر و القریتین که تحت تصرف داعش است درگیری همچنان ادامه دارد.

ارتش سوریه کنترل بیش از ۸۰ درصد استان حمص را در اختیار دارد اما تحرکات تروریست‌ها برای نفوذ در این استان متوقف نشده است.

*استان لاذقیه (غرب)

اما در استان لاذقیه تمامی معادلات میدانی به نفع نیروهای دولتی و رزمندگان مقاومت تغییر کرده و در حالی که تا چند ماه قبل تروریست ها خود را به ۴۰ کیلومتری مرکز این استان رسانده بودند، وضعیت میدانی تغییری ۱۸۰ درجه‌ای داشته و بیش از ۸۰ درصد این استان در کنترل نیروهای سوری قرار دارد.

ارتش سوریه هم اکنون در فاصله‌ای کمتر از ۳ کیلومتری مرز استان کامل اشغالی شده ادلب قرار دارد و به دلیل حضور عناصر گروه تروریستی جبهه النصره، حومه شمالی لاذقیه در لیست شهرهای آتش بس قرار نگرفته است.

*استان حماه

مناطق شمالی استان حماه، برخی مناطق در ریف دمشق ( به استثنا منطقه وادی البردی که تحت کنترل گروه تروریستی داعش است) در لیست مناطق مورد توافق برای آتش بس قرار دارند.

*استان درعا

مناطق مرزی استان درعا با جولان اشغالی و جنوب و جنوب غرب استان قنیطره که تحت تصرف گروه تروریست داعش شامل آتش بس نمی‌شود.

اندازه بزرگ‌تر نقشه در اینجا  

منبع: فارس

Go to TOP