چاپ خبــر
کجا سفر کنیم؛

ابول 1700 ساله، جاذبه طبیعی شهرستان فریدونشهر

درخت سرو کوهی در 29 کیلومتری شهرستان فریدونشهر یکی از جاذبه های طبیعی این شهرستان است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، درخت سرو کوهی یا اُرس در روستای مازه ابول شهرستان فریدونشهر با قدمتی بالغ بر 1700 سال، یکی از جاذبه های گردشگری این شهرستان است.

قدمت 1700 ساله یعنی این درخت در دوره ساسانیان سر از خاک بیرون آورده و دوره های تاریخی ساسانیان، امویان، عباسیان، طاهریان، علویان، آل بویه، آل زیار، صفاریان، سامانیان، غزنویان، سلجوقیان، خوارزمشاهیان، مغولان، ایلخانان، سربداران، تیموریان، قراقویونلوها، آق قویونلوها، صفویان، افشاریان، زندیه، قاجاریه، پهلوی و جمهوری اسلامی را گذرانده است.

IMG_7115

این درخت کهنسال که در اصطلاح محلی ابول نامیده می شود سایبان وسیعی دارد و ریشه های آن در سطح خاک قرار گرفته اند. درخت اُرس در ارتفاع بالای 2300 متر و در مناطق زاگرس و البرز می روید.

علاقمندان برای دیدن این درخت می توانند از شهر فریدونشهر مسیر سد چشمه لنگان را طی کرده و بعد از گذر از کنار این سد بتونی و لذت بردن از مناظر زیبای دریاچه سد چشمه لنگان و دشت لاله واژگون، مسیر خود را به سمت روستای خوش بهار(خرسانک) و از آن جا به سمت روستای مازه ابول ادامه دهند.

1700sale 5

26 کیلومتر از مسیر فریدونشهر تا این درخت کهنسال جاده آسفالت و حدود دو کیلومتر جاده خاکی است و حدود یک کیلومتر از مسیر هم باید با پای هم پیاده طی شود.

1700sale 6

 

  1. سلام، لازم به ذکر است که سرو کوهی(ابول) در برابر رطوبت بسیار مقاوم می باشد و به سبب داشتن این خصوصیت در گذشته برای پوشیدن سقف تویله ها و محل نگهداری احشام از این چوب استفاده می نمودند که گذر زمان باعث مقاوم شدن چوب ان نیز می شد. از این گونه در ارتفاعات زاگرس مرکزی نمونه های فراوانی یافت می شود و اغلب هم طول عمری بالای 1000 سال دارند.

  2. کشف جالبی است ممنون

  3. یک اصله درخت اوول یا ابول هم در سرداب علیا روی تپه ای به نام تپه گلِ چات قرار گرفته که بسیار قدیمی و همیشه سبز می باشد.

  4. ناشناس گفت:

    آفرین.بیشتر سعی کن از این خبرها بزاری.

  5. از دیرباز در فرهنگ ایران اُرس و سرو وابول نماد جاودانگی و نامیرایی بوده است. در گذر زمان به خاطر بهره برداری زیاد ،از انبوهی آن کاسته شده . موارد بهره برداری شامل: به کار بردن چوب بسیار سخت و استوار و مقاوم در برابر موریانه در خانه سازی؛ بهره بردن در مصارف عطرسازی و همچنین عطاری بوده است که مورد اخیر هنوز ادامه دارد. گفتنی است در گذشته از شاخه اُرس در لابلای پارچه های پشمی برای گریزاندن حشرات موذی چون بیداستفاده می‌شده است. و اعراب میوه آنرا ابهل نامند.

  6. ازکجا تخمین زدید که درخت 1700ساله است .این درخت پس از1700سال شماکشف کردید

  7. ا سلام و تشکر از حسن نیت واحساس مسولیت شما عزیز خواهشمند است شما که اطلاع دارید تنها درخت باقیمانده از ۱۷۰۰ سال پیش که یک ارززش معنوی به حساب می آید نه تنها در شهرستان فریدونشهر بلکه در استان اصفهان همین اورس روستای مازهابول در این شهرستان میباشد پس از مسولین ودوستداران طبیعت می خواهم یک جلسه ای در روستا تشکیل داده تا راههای حفظ تنهاجاذبه طبیعی شهرستان فریدونشهررا بررسی نماییم با کمال احترام

Go to TOP