چاپ خبــر
استاد دانشگاه اسلامی روسیه:

بعد از فروپاشی شوروی خلأ اندیشه‌ای در روسیه تفکر وهابیت را گسترش داد

ناظم زینالف با اشاره به فقدان شبکه ماهواره‌ای مناسب تبلیغی و فضای مساعد تبلیغ اسلام در روسیه گفت: بعد از فروپاشی شوروی خلأ اندیشه‌ای در روسیه تفکر وهابیت را گسترش داد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، ناظم زینالف استاد دانشگاه اسلامی مسکو گفت: با توجه به آزاد بودن ادیان در روسیه و همچنین فضای آزاد سیاسی و فرهنگی، روسیه بسیار مستعد فضای تبلیغ دین اسلام است و باید از این فرصت به نحو شایسته استفاده کرد.

وی با اشاره به تمایل مردم و دولت روسیه جهت فعالیت دین اسلام در روسیه افزود: تعداد شیعیان روسیه حدود 2 میلیون نفر تخمین زده می‌شود و بیشتر این شیعیان از کشور آذربایجان به روسیه مهاجرت کرده اند.

به گفته ناظم زینالف بیشتر مهاجران شیعه آذربایجانی به منظور بهبود اوضاع اقتصادی و کار تجاری به روسیه نقل مکان کرده اند.

وی با اشاره به این که ترجمه کتابهای دینی به خصوص شیعی در روسیه در سالهای اخیر رشد خوبی داشته است خاطر نشان کرد: با توجه به این که ایران و روسیه دارای روابط خوب سیاسی هستند مانعی جهت تبلیغ دین و تشیع در روسیه وجود ندارد.

استاد دانشگاه اسلامی روسیه با اشاره به این که روسها به لحاظ دینی بسیار به شیعیان نزدیک هستند، خاطر نشان کرد: به دلیل باز بودن فضای فرهنگی و سیاسی در کشور روسیه وهابیت از فرصت نهایت استفاده کرده است و فعالیتهای فراوان تبلیغی جهت گسترش سلفی گری و تفکر وهابیت انجام داده است و همین مساله نگرانی هایی را سطح مسئولان و عموم مردم روسیه ایجاد کرده است.

وی با اشاره به در دست داشتن شبکه‌های ماهواره‌ای متعدد توسط وهابیت در روسیه گفت: متاسفانه با وجود مساعد بودن فضای تبلیغی در روسیه، شیعیان بر خلاف وهابیت هیچ شبکه ماهواره‌ای ندارند و از فرصت تبلیغی به نحو مطلوبی استفاده نمی‌کنند و خلأ شبکه ماهواره‌ای که به نحو احسن به تبلیغ دین اسلام و آموزه‌های اسلام ناب محمدی بپردازد به شدت احساس می‌شود.

ناظم زینالف با اشاره به این که بیشتر اعضای داعش را روس تبارها تشکیل می‌دهند افزود: بعد از فروپاشی شوروی و تجزیه این کشور، خلأ فکری و اندیشه‌ای در روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته به وجود آمد و رژیم سعودی از این فرصت استفاده کرد و تفکر وهابیت را در روسیه و کشورهای تازه استقلال یافته گسترش داد.

وی با تاکید بر این که داعش بیشتر در مناطق قفقاز فعالیت دارند اظهار داشت: گروه داعش در بخش قفقاز دارای فعالیتهای گسترده هستند، به گونه‌ای که تهدیدی علیه روسیه به شمار می‌روند.

ناظم زینالف فارغ التحصیل دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه و استاد دانشگاه اسلامی مسکو است و اولین مترجم شیعی است که قرآن کریم را به روسی ترجمه کرده است.

Go to TOP