چاپ خبــر
آزادی «عروس صحرا» پس از ۱۰ ماه

شهر «تدمر» سوریه آزاد شد

همزمان با اعلام کشته شدن بیش از ۱۰۰ داعشی طی عملیات آزادسازی شهر باستانی «تدمر» سوریه، ارتش به طور کامل بر شهر مسلط شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، منابع خبری سوری و لبنانی از جمله «رادیو شام» و «شبکه خبری المیادین»، صبح امروز یکشنبه (27 مارس)، اعلام کردند که شهر باستانی تدمر در ریف حمص سوریه تحت کنترل ارتش در آمده است.

همچنین یک منبع سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه این خبر را تأیید کرد و وبگاه خبری «سوریا الان» به نقل از یک منبع میدانی تأکید کرد که ارتش سوریه بر شهر تدمر (پالمیرا) مسلط شده و آن را پس از نزدیک به یک سال از داعش پس گرفت.

دقایقی پس از انتشار خبر، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز این خبر را تأیید کرد و نوشت: منابع میدانی به خبرنگار سانا اعلام کردند که یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح با همکاری گروه‌های دفاع ملی کنترل خود بر شهر تدمر را محکم کردند و اکنون در حال تعقیب عناصر باقی‌مانده از گروه تروریستی داعش هستند.

همچنین یک منبع میدانی به «رادیو شام» گفت: سیر عملیات میدانی نشان می‌دهد که عناصر داعش طی ساعات آخر از راه‌های جایگزین [که برای خود داشتند] فرار کرده‌اند [و به همین دلیل خطوط دفاعی آنان بسرعت در هم شکست و شهر آزاد شد].

عصر روز گذشته، سرلشگر «علی عبدالله ایوب»‌ رئیس ستاد مشترک ارتش و نیروهای مسلح سوریه به دستور «بشار اسد»‌ رئیس‌جمهور سوریه، به همراهی شماری از فرماندهان نظامی، بازدیدی میدانی از محور عملیاتی «تدمر» (پالمیرا) به عمل آورد و موفقیت‌های ارتش و متحدانش از جمله ایران و روسیه را ستود .

 

*کشته شدن بیش از 100 داعشی طی عملیات آزادسازی

همزمان، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که بیش از 100 فرد مسلح وابسته به داعش طی درگیری‌های عملیات آزادسازی این شهر کشته شدند و 158 هدف مورد حمله قرار گرفت و 4 تانک، 3 توپ و 4 انبار مهمات تروریست‌ها طی این عملیات منهدم شد.

ارتش سوریه عملیات تدمر را با همراهی نیروی دفاع ملی، مقاومت حزب‌الله، مستشاران ایرانی و پشتیبانی شدید هوایی روسیه (شامل هواپیما و بالگرد) هدایت کرد.

عملیات آزادسازی شهر از روز گذشته بعد از مسدود شدن تمام راههای امدادی داعش در غرب و شمال شهر، از سه محور غربی، شمال غربی و جنوبی وارد مرحله‌ای جدی شد و پس از تسلط بر چندین محله غربی شهر، خطوط دفاعی داعش در شهر در هم شکسته شد.

برخی رسانه‌های سوری آمار کشته شدگان عضو داعش در عملیات آزادسازی تدمر را بیش از 450 نفر اعلام کردند.

 

*«عروس صحرا» 10 ماه در اشغال داعش بود

شهر باستانی «تدمر» یا «پالمیرا» معروف به «عروس صحرا»ی سوریه از شهرهای تاریخی در جهان است که در مرکز سوریه واقع شده و به دوره رم باستان بازمی‌گردد و اواخر اردیبهشت سال 1394 اشغال شد.

این شهر در مسیر ارتباطی چند استان سوریه قرار دارد و از طریق آن دسترسی به دیرالزور در شرق که جز مرکز آن، باقی استان تقریبا در اشغال داعش است، کار انتقال نیرو و پشتیبانی لجستیک را برای ارتش سوریه آسان خواهد کرد.

تدمر در فاصله 215 کیلومتری شمال شرق دمشق واقع شده و با جنوب غرب رود فرات 150 کیلومتر فاصله دارد و در 160 کیلومتری شرق شهر حمص قرار دارد.

یکی از وجه تسمیه‌های این شهر «عروس صحرا»ست و تدمر یکی از قدیمی‌ترین نامهای شهر است که در اسناد تاریخی بابل از آن یاد شده و معنای آن «سرزمین مقاومان» (به زبان عموری) و «سرزمین شکست‌ناپذیر» (در زبان آرامی) است.

 

*بیانیه ارتش سوریه: مبارزه با داعش ادامه می‌یابد

ارتش سوریه ساعاتی پس از اعلام آزادی شهر باستانی «تدمر» (پالمیرا) در مرکز سوریه بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد که «تسلط بر تدمر بیانگر این حقیقت است که ارتش و متحدانش، تنها قدرت موجود برای ریشه‌کن کردن تروریسم (در سوریه) هستند».

در این بیانیه تاکید شده است که ارتش و دفاع مردمی سوریه با همکاری نیروی هوایی روسی و سوری عملیات علیه داعش را ادامه خواهند داد.

طبق اعلام ارتش، اهمیت این دستاورد بزرگ در «موقعیت راهبردی مهم شهر تدمر است که گره مواصلاتی اصلی جنوب، شرق و شمال کشور است، و جایگاه تاریخی این شهر است که از قدیمی‌ترین تمدن‌های تاریخ به شمار می‌رود». این دستاورد «ضربه‌ای کاری بر گروه تروریستی داعش است که سبب فروپاشی روحیه مزدوران آن.. خواهد شد و تأکید می‌کند که ارتش سوریه با همکاری دوستان، تنها قدرت موثر و توانمند در مبارزه با تروریسم برای ریشه‌کن کردن آن است».

طبق اعلام ارتش سوریه، آزادسازی تدمر نقطه اتکای توسعه عملیات نظامی ارتش سوریه خواهد شد در چند محور که از جمله آن دیرالزور و رقه و تنگ کردن حلقه محاصره داعش و قطع کردن خطوط امدادی آنان به مناطق تحت تصرفشان است تا اینکه تمامی این مناطق بازپس‌گرفته شود.

منبع: فارس

  1. به امید بر افراشتن پرچم اسلام بر فراز قله های جهان انشاء الله

Go to TOP