چاپ خبــر
دنیای دیجیتال؛

عمر مفید لپ‌تاپ چقدر است؟/هزینه تعمیر

به‌خاطر سادگی حمل و نقل، استفاده از لپتاپ‌ها به‌طور روز افزونی در حال گسترش است اما، همین ظرافت در طراحی که جابجایی راحت آن‌ها را سبب شده، کاربران را در مورد حفظ و میزان عمر آن‌ها نگران کرده است. لپتاپ‌ها به‌طور معمول به‌خاطر ظرافت در طراحی در مقایسه با کامپیوترهای خانگی، عمر کمتری دارند، اما این تفاوت دقیقا چقدر است؟

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مشرق، همانطور که می دانید عمر مفید قطعات الکترونیکی، در شرایط یکسان و زمانی که قطعات به صورت سالم و بدون ایراد کارخانه‌ای عرضه شده‌اند، به نحوه استفاده از آن‌ها بستگی دارد. مطمئنا نمی‌توان زمانی یکسان برای کاربری که از صبح تا ظهر به کار با لپتاپ پرداخته و مابقی زمان تا شب را به اجرای بازی‌‍های سنگین بر روی لپتاپ و تماشای فیلم اختصاص می دهد و یک کاربر با استفاده عادی در نظر گرفت!

اما در حالت کلی می توان برای قطعات مختلف لپ تاپ ها تخمین عمری حدودی داشت.اولین قطعه ای که معمولا برای تمامی کاربران لپتاپ با خرابی مواجه می شود، باتری آن است. لپتاپ‌ها قابلیت جابجایی و استفاده در مکان‌هایی که دسترسی به برق مستقیم وجود ندارد را دارند. حال، استفاده مداوم از باتری آن‌ها، نوسانات برق شهری، عدم استفاده از باتری برای مدت زمان طولانی و… دست به دست هم می دهند تا طول عمر باتری شما را کاهش داده و آن را زودتر از بقیه از دور خدمت رسانی حذف کنند!

اگر لپتاپ شما از سری‌های معروف و پر فروش بازار باشد، برای تهیه باتری آن به زحمت نخواهید افتاد و بسته با ۶ سلولی و یا ۹ سلولی بودن آن می توانید با پرداخت هزینه ای بین ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تومان منبع تغذیه دیگری برای لپتاپ خود تهیه کنید. نکته مهمی که در مورد این قطعه وجود دارد این است که درصد بالایی از گارانتی های موجود، از باتری پشتیبانی نمی کنند.

مهمترین و آسیب‌پذیرترین قسمت لپ‌تاپ باطری و شارژ آن است عمر متوسط یک باطری به جنس و نوع ساختار باطری و از همه مهمتر نحوه صحیح شارژ و دشارژ آن بستگی دارد اکثر باطری‌های لپ‌تاپ‌ها لیتیوم یونی هستند. برای داشتن بیشترین سیکل شارژی به این گزارش توجه کنید. اگر استفاده شما بیشتر در منزل و مکان‌هایی است که امکان متصل کردن دستگاه به برق وجود دارد، بهتر است باطری لپ‌تاپ را در حالتی که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد شارژ دارد از دستگاه خارج کرده و از برق مستقیم استفاده کنید و برای اینکه باطری در بهترین حالت خود بماند در بازه‌های زمانی سه هفته تا یک ماه باطری را در جای خود قرار دهید و بدون اتصال برق از باطری دستگاه استفاده کنید تا شارژ آن پایان یابد و دستگاه را در حالت آماده به کار تا حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد ظرفیت باطری شارژ نموده و باطری را برای بازه یک ماهه خارج کنید.

مادربورد لپتاپ ها از دیگر قطعات ضعیفی (در مقایسه با کامپیوترهای شخصی) است که احتمال سوختن آن ها زودتر از سایر قطعات بالا است. اگر هنوز زمان گارانتی دستگاه شما به پایان نرسیده، می توانید با مراجعه به شرکت مربوطه تعمیر قطعه را طلب کنید، چون در مدت زمان گارانتی که معمولا بیشتر از ۲ سال نیست، بعید به نظر می رسد که نحوه استفاده شما منجر به سوختن قطعه یاد شده بشود و باید دلیل را در نقص قطعه تولیدی جستجو کرد.

اما اگر زمان گارانتی دستگاه به پایان رسیده، به احتمال زیاد این قطعه پر هزینه ترین برای شما خواهد بود و اگر قیمت لپتاپ شما در رنج یک و نیم تا دو ونیم میلیون تومان فرض شود، این قطعه حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای شما آب خواهد خورد.

کارت گرافیک از جمله قطعاتی است که مانند رم احتما خراب شدن در آن پایین است، اما در مقایسه با رم احتمال سوختن آن محتمل تر است. اگر به دلایل مختلف کارت گرافیک لپتاپ از کار بیفتند، بسته به مدل دستگاه، هزینه ای که کف آن ۲۰۰ هزار تومان است بر گردن شما خواهد افتاد.

نوبت به هارد دیسک می رسد که تنها عضوی است که فرآیندهای فیزیکی نیز در آن دیده می شود. طی تحقیقی که بر روی ۲۵۰۰۰ هارد دیسک انجام شد، حدود ۹۰ درصد از قطعات مورد آزمایش به عمر ۳ سال رسیدند و با ادامه تحقیق مشخص شد که حدود ۸۰ درصد از هارد دیسک ها به عمر بالای ۴ سال خواهند رسید.هارد دیسک هایی که زیر یک یا دو سال از کار افتادند، اکثرا ایرادات کارخانه ای داشتند.

پس بهتر است زمانی که حدود ۲ سال از عمر لپتاپ شما گذشت، با تهیه یک هارد اکسترنال از فایل های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. در هر صورت اگر این قطعه بعد از گذر زمان خراب شود، هزینه ای حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان برای جایگزینی آن طلب می شود.

نوبت به قسمت بصری می رسد.اگر صفحه نمایش به دلایل مختلف از کار بیفتد، بسته به نوع آن از قیمت پایه ای ۲۵۰ هزار تومان به بالا هزینه نیاز خواهد بود. با در نظر گرفتن این موارد، شاید به فکر افزایش عمر لپتاپ خود برای به تعویق انداختن هزینه های تعمیر دستگاه گرفته اید.این موارد را در مطلبی دیگر بررسی خواهیم کرد.

در نهایت می‌توان گفت عمر مفید یک لپ‌تاپ بستگی به عوامل مختلفی چون کیفیت قطعات و ساخت شرکت سازنده (برند) و شکل و نحوه استفاده و نگهداری آن توسط مالک و در انتها بدون احتصاب عمر شارژر و باطری حدود ۲ سال می‌باشد.

Go to TOP