چاپ خبــر

بزرگترین نشت اطلاعات مالی و افشای حساب های برون مرزی برخی از رهبران جهان

منابع انگلیسی شامگاه یکشنبه از بزرگ ترین نشت اطلاعات مالی که آشکارکننده حساب های پنهان برون مرزی برخی از رهبران سیاسی و ثروتمندان جهان است، خبر دادند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، این منابع از جمله شبکه اسکای نیوز و روزنامه گاردین عنوان کردندکه این نشت اطلاعات مالی که ادعا می شود بزرگ ترین در نوع خود در تاریخ شمرده می شود، به دنبال درز 11.5 میلیون سند محرمانه شرکت بزرگ حقوقی پانامایی «موساک فونسکا» (Mossack Fonseca) به بیرون، صورت می گیرد.
به گفته اسکای نیوز، این اسناد که به دست شماری زیادی از سازمان های خبری سراسر اروپا رسیده است، نشان می دهد که چگونه برخی از افراد قدرتمند و ثروتمند جهان از این حساب های برون مرزی و پناهگاه های مالیاتی برای پنهان کردن دارایی شان استفاده می کرده اند.
اسکای نیوز افزود: سندهای یاد شده که به «اوراق پانامایی» مشهور شده همچنین نشانگر آن است که چگونه شرکت حقوقی «موساک فونسکا» به این افراد، مشهور ، ثروتمند و قدرتمند جهان و شرکت های آنها در زمینهٔ پول شویی، دور زدن تحریم ها و فرار مالیاتی کمک می کرده است.
به گزارش اسکای نیوز در میان این افراد نام سه نماینده پیشین پارلمانی حزب محافظه کار و نام شش تن دیگر از نماینده مجلس اعیان انگلیس دیده می شود.
اسکای نیوز افزود: علاوه بر این نمایندگان پارلمان، شماری از کمک کنندگان مالی به احزاب سیاسی انگلیس نیز دارای حساب های برون مرزی بوده اند.
به گزارش اسکای نیوز، در میان 143 سیاستمداری که دارای این حساب ها برون مرزی بوده اند نام 12 تن از رهبران سیاسی (در سطح ملی) جهان به چشم می خورد .
این شبکه خبری گفت: برخی از این رهبران سیاسی از طریق اعضای خانواده و یا شرکای نزدیکشان به این حساب ها دسترسی داشته اند.
اسکای نیوز افزود: در میان این رهبران سیاسی می توان به نام های نواز شریف نخست وزیر پاکستان، ایاد علاوی نخست وزیر پیشین عراق و معاون رییس جمهور این کشور، «پترو پروشنکو» رییس جمهور اوکراین، علا مبارک پسر حسنی مبارک رییس جمهور پیشین مصر و «زیگموندور گونلاگسون» نخست وزیر ایسلند اشاره کرد.
به گزارش اسکای نیوز، براساس اسناد یاد شده خانواده حداقل هشت تن از اعضای پولیت بورو (کادر رهبری حزب حاکم کمونیست چین) دارای حساب های برون مرزی مخفی هستند.
اسکای نیوز افزود: 23 تن از کسانی که به دلیل حمایت از رژیم های کره شمالی، زیمبابوه، روسیه و سوریه مورد تحریم های بین المللی قرار داشته اند از مشتریان شرکت حقوقی «موسک فونسکا» بوده اند و شرکت های آنها به دلایل مختلف ( برای فرار مالیاتی، پول شویی و یا دور زدن تحریم ها ) در «سی شل»، جزایر ویرجین انگلیس، پاناما و دیگر حوزه های قضایی به ثبت رسیده اند.
روزنامه گاردین نیز نوشت: اسناد یاد شده همچنین مؤید آن است که میلیاردها دلار از طریق بانک روسیه که تحت تحریم آمریکا و اتحادیه اروپا است، پول شویی شده اند و دنباله این مساله نیز به ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه می رسد.
این روزنامه افزود: بخشی از اسناد فاش شده از شرکت حقوقی «موساک فونسکا’ که در سال 1977 میلادی تاسیس شده، جدید بوده و به سال گذشته میلادی برمی گردند.
گاردین نوشت: در حدود 370 خبرنگار از یک صد سازمان خبری در 80 کشور جهان، برای تجزیه تحلیل اسناد این شرکت حقوقی پانامایی و اعتبارسنجی آنها کارکرده اند.
به نوشته این روزنامه، این اسناد را روزنامه آلمانی «زوددویچه سایتونگ» به دست آورده و آنها را در اختیار «کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی (ICIJ)» قرار داده است.
«جرارد رایل»٬ رئیس کنسرسیوم روزنامه نگاران تحقیقی در این خصوص گفته است این اسناد حاوی فعالیت روزانه شرکت موساک فونسکا در 40 سال گذشته است.
وی عنوان کرد: «گمان می کنم با توجه به گستردگی این اسناد٬ لو رفتن آنها احتمالا بزرگ ترین ضربه به فعالیت های پناهگاه های مالیاتی جهان باشد.»
در همین حال به گزارش منابع انگلیسی، «موساک فونسکا» ادعا کرده که همیشه برای آنکه مطمئن شود شرکت هایی که طرف همکاری اش هستند در پولشویی٬ فرار مالیاتی٬ حمایت مالی تروریسم و سایر اقدام های غیرقانونی دست ندارند، بر اساس پروتکل های بین المللی عمل کرده است.
این شرکت عنوان کرده که کاملا در چارچوب روال تعیین شده عمل می کرده و از اینکه از خدمات آن سو ءاستفاده می شده متاسف است.
این شرکت گفته است: «40 سال است که موساک فونسکا فارغ از هرگونه نقصی در کشور خودمان و دیگر حوزه های فعالیت مان مشغول به کار بوده. شرکت ما هرگز متهم به ارتباط با موارد غیرقانونی نبوده است.»

Go to TOP