چاپ خبــر
موفق باشید؛

چرا برخی مردان به همسران خود خیانت می کنند؟

خیانت، زیان‌آورترین عمل در یک ارتباط است که نه تنها منجر به صدمه‌های غیرقابل جبران به طرفین می‌شود، بلکه اعتماد و اطمینان کسی که مورد خیانت قرار گرفته شده را نیز نسبت به افراد دیگر از بین خواهد برد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بعضی وقت‌ها، زماني كه زندگي سخت مي‌شود، پاي نفر سومي براي باز‌كردن گره اين سختي‌ها به ميان مي‌آيد. اين دليلي است كه اغلب زنان و مردهانی كه به همسرشان خيانت مي‌كنند، براي اين موضوع مطرح مي‌كنند. اما اين موضوع چه دلايل ديگري مي‌تواند داشته باشد؟ چه چيزي آنها را به سمت رابطه‌اي خارج از محدوده سوق مي‌دهد؟ آشنايي اتفاقي و ناخواسته با يك آدم تازه؟ احساس تنهايي كه حتي بعد از ازدواج هم از بين نمي‌رود؟ بله؛ همه اينها مي‌تواند دلايلي باشد كه اغلب از زبانها شنیده می شود.
خیانت واژ‌ه‌ای غمبار و در عین‌حال پر از خشونت روانی و جسمی است. بحرانی که روز به روز در جامعه ما بیشتر می‌شود. هيچ خانواده‌اي به قصد از هم پاشيــدن تشكيل نمــي‌شود. هيچ‌كس دلــش نمــي‌خواهد سرنوشت خانواده‌اي كه با هزار اميد و آرزو مي‌سازد، دعوا و كشمكش و دست آخر جدايي باشد نه فقط در ايران كه در همه جاي دنيا اين پايداري و ثبات براي خانواده‌ها مهم است اما به‌نظر مي‌رسد در سال‌هاي اخير موضوع پايبند نبودن زوجين نسبت به هم به يك معضل اجتماعي در جهان تبديل شده و خيلي‌ها دنبال پاسخ اين سوال هستند كه چرا گاهي زوجين يكديگر را فراموش مي‌كنند و نسبت به هم بی وفا می شوند؟
*متهم اصلی کشف شد!
دکتر علی باجلان روانشناس وکارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص گرایش مردان و زنان متاهل به جنس مخالفی غیر از همسرشان گفت : فضای مجازی که باعث افزایش روابط و دوستی ها بین زنان و مردان شده، یکی از مهمترین دلایل این مسیله در بین خانواده ها است و این راحتی برقراری ارتباط  و کاهش تعصب و غیرت خانواده ها نسبت به هم (دخالت نداشتن خانواده ها به رفتار و روابط هم) دسترسی را به جنس مخالف در فضای مجازی راحت تر و بیشتر کرده است.
همچنین این کارشناس خانواده با اشاره به گسترش شبکه های ماهواره ای فارسی زبان ادامه داد: بیشتر محصولات این شبکه ها، سریال ها و فیلم هایی است که خیانت در زندگی زناشویی دست مایه اصلی آنها شده و زشتی زدایی از این موضوع باعث هم ذات پنداری برخی زنان شده و آنها را به خیانت وادار می کند. تغییر سبک زندگی به شیوه غربی، یکی از بسترهای اصلی ظهور و گسترش خیانت در روابط زناشویی است.
 
*رونق جاست فرندها در بین زوجین
طبق مسایل شخصیتی امکان دارد یک زن تحمل تنهایی و بیکاری را نداشته باشد و به سختی بتواند دقایق و یا ساعتی را تنها و بیکار بگذراند. این زنان زمانی‌که می‌خواهند تنهایی خود را پر کنند وقتی می‌بینند همسرشان به دلیل مشغله کاری نمی‌تواند برای آن‌ها وقت بگذارد گرایش پیدا می‌کنند که وقت خود را با دیگران و یا جنس مخالف خود پر کنند البته این مسیله برای آقایان هم قابل ذکر است.
با اشاره به این موضوع دکتر باجلان تصریح کرد : بسیاری از افرادی که جهت مشاوره مراجعه می کنند بر روی روابط خود با جنس مخالف القابی مثل سوشال فرند و یا جاست فرند می گذارند و معتقدند رابطه آنها چیزی بیشتر از یک همکاری یا دوستی صمیمی نیست اما باید به آنها گفته شود همین که کمی ارتباط آنها پیش رود مطمینا به یک رابطه عاطفی منجر می گردد که  آسیبهایی را برای خانواده و خود طرفین ایجاد می کند و در نهایت ممکن است به خیانت فرد نسبت به همسرش تبدیل شود.
*وقتی همه شهر خبردار می شوند
دکتر باجلان با اشاره که باورهای مانع ساز عنوان کرد: از بین رفتن یک سری باورهایی که ما در درمان شناختی رفتاری به آنها باورهای مانع ساز می گوییم آیتم بعدی است. از آنجایی که امروزه باورهای مانع ساز کمرنگ تر وقبح عمل ریخته شده در صحبت های جمعی به خصوص در بین خانم ها دیده می شود که حدودا از هر 10 نفر تقریبا 3 نفر آنها از رابطه خود با یک مرد جز همسرشان حرف می زنند درصورتی که در دینمان هم داریم که اگر کسی مرتکب گناهی شود نباید از گناهش به دیگری بگوید چون ممکن است دیگران را در آن موقعیت قرار دهد وآنها را هم به این مسیله راغب و تشویق کند.
*صبر و تحمل، چسب زندگی است
این روانشناس بیان کرد : در زندگی های دیروز زن و مرد با وجود مشکلات اقتصادی ، عاطفی، اجتماعی، جنسی و.. قانع تر بودند و خود را برای رفاه همسر و فرزندشان با شرایط وفق می دادند تا مشکلات رفع شود اما در اکثر زندگی های امروزی دیگر شاهد صبر و سازش و مقابله با مشکلات  نیستیم و تا مشکلی در ارضای نیازها رخ می دهد زن یا مرد از هم فاصله میگیرند و برای رسیدن سریع به نیازهایشان چه علنی و چه پنهان وارد رابطه ای دیگر می شوند.
*همسر رویاهایت را به فراموشی بسپار
بسیاری از باورها و تعاریف ما از زندگی ،افسانه وار ،لیلی و مجنونی و شیرین و فرهادی است از این رو دکتر باجلان تصریح کرد: تعریف اکثریت ما از زندگی درست نیست. انتظاراتی که به خصوص جوانان ما از زندگی و روابط زناشویی و عشق و عاشقی دارند اشتباه است چون هیچ مرد یا زنی در حالت ایده آل کامل که تمام نیازها و آرزوهای بلند طرف مقابلش را بر آورده کند وجود ندارد و وقتی طرفمان را اینگونه پیدا نمی کنیم وارد رابطه دوگانه یا حتی چندگانه می شویم به این امید که به عشق رویایی مان دست یابیم.
*مردن و زنده شدن براي يك تار موي يكديگر و جدايي فقط با مرگ
وی اظهار داشت : وقتی مشکلات خانوادگی و برطرف نشدن نیازها ، دسترسی راحت به جنس مخالف در فضای مجازی و کمرنگ شدن باورهای مانع ساز دست به دست هم می دهند شاهد روابط چندگانه افراد خواهیم بود که در حالت شدیدتر دیده می شود که فرد برای رسیدن به خواسته های خود و روابط نامشروع حاضر به پرداخت پول و تامین مایحتاج طرف مقابل است.
وی ادامه داد: امروز درواقع بیشتر شاهد زنانی هستیم که آقایان را تامین مالی می کنند و از آنجایی که آن مرد هیچ تعهد، مسسیولیت وفشار و استرسی ندارد و به خواسته مالی خود هم می رسد به راحتی ابراز احساسات کرده و نیازهای او را برآورده می سازد، زن هم معتقد است که آن مرد همان مرد ایده آلی است که عمری به دنبالش بوده است.
این زنان باید بدانند که اگر این مرد هم در موقعیت های سخت و پراسترس و تعهد زندگی مانند همسرشان قرار بگیرند دیگر آن ایده آلی کامل را ندارند.
*خیانت مردانه است یا زنانه؟
آمارهای ارایه شده باید قابل تعمیم و از نظر علمی و حجم نمونه به اندازه کافی باشد که بتوانیم نتیجه را به کل جامعه تعمیم دهیم دکتر باجلان در این خصوص بیان کرد : طبق داده های خود در سخنرانی و مشاوره های داده شده در حالت بسیار خوشبینانه به این نتیجه رسیدم که از هر 4یا 5 زن حداقل 1 یا 2 زن روابط و دوستی های چندگانه دارند و این نشان از افزایش شسوع این پدیده است.
 
*زندگی تان را پشت میز مذاکره بگذارید
این روانشناس در پایان خاطر نشان کرد: برای داشتن یه زندگی بادوام باید همسر با شناخت کامل و براساس معیارهای عقلانی انتخاب شود و بهترین راهکار برای جلوگیری از شیوع روابط نادرست در بین خانواده ها باید اکر مشکل و اختلافی وجود دارد در چارچوب خانواده مورد بحث و تجزیه و تحلیل گذاشته شود و از خود بپرسند که چی و په کسی باعث مشکلات و برآورده نشدن نیازها شده است و سپس به اصلاح روابط و رفتارهای خود اقدام کنند. اصلاح یک رابطه با مشکلات مختلف و زیاد که طرفین آن مشکل روانی ندارند خیلی بهتر از راه یافتن و قطعی کردن یک رابطه جدید است.
Go to TOP