چاپ خبــر
در راستای تحقق دولت الکترونیک؛

چه خدماتی در فریدونشهر به صورت الکترونیکی و از راه دور ارائه می‌شوند؟

اطلاع از وضعیت آب و هوا، اطلاع از موجود بودن کتابی در کتابخانه عمومی فریدونشهر و استعلام تخلفات و تصادفات خودرو تنها بخشی از خدماتی است که مردم می توانند به صورت الکترونیکی و از منزل به آن ها دسترسی داشته باشند. در این مطلب لیستی از خدمات الکترونیکی ادارات و ارگان ها را ارائه می دهیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مقوله دولت الکترونیک به منظور کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت و سرعت ارائه خدمات چند سالی است در حال پیگیری است. مقوله ای که در ابتدای طرح شدن با سرعت و شدت بیشتری مطرح می شد اما این روزها کمتر این عبارت به گوش می رسد.

برای بررسی این که چقدر دولت الکترونیک توانسته است خدمات از راه دور به مردم ارائه دهد تصمیم گرفتیم به بیان خدماتی بیردازیم که عموم مردم فریدونشهر می توانند از آن ها استفاده کنند. البته سامانه های داخلی ادارات و ارگان ها مانند سامانه دریافت فیش حقوقی هر اداره مدنظر ما نبوده و بیشتر به دنبال خدمات الکترونیک ارگان ها برای عموم مردم هستیم.

 

دولت الکترونیک (2)

*کتابخانه عمومی

با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه های عمومی کشور به آدرس www.samanpl.ir وابسته به نهاد کتابخانه های عمومی کشور می توانیم از طریق قسمت جستجوی کتاب از وجود کتاب مدنظر خود در کتابخانه های آل یاسین فریدونشهر و حضرت ابالفضل(ع) برف انبار اطلاع پیدا کنیم. ما حتی می توانیم ببینیم این کتاب هم اکنون در کتابخانه وجود دارد یا به امانت گرفته شده است.

 

*هواشناسی

علاوه بر وبسایت اداره هواشناسی فریدونشهر به آدرس www.freydounshahrmet.ir سامانه تلفن گویای 134 این اداره و کانال تلگرامی آن به آدرس https://telegram.me/freydounshahrmet دو سامانه اعلام وضعیت آب و هوای فریدونشهر از راه دور هستند. می توانید با تماس با تلفن هواگوی 134 از تلفن های ثابت از وضعیت آب و هوا در فریدونشهر به همراه تحلیل ها و آمار و ارقام باخبر شوید.

 

*سوابق بیمه شدگان تأمین اجتماعی

گاه مشاهده شده است بیمه شده ای بعد از سال ها متوجه شده کارفرمایش چند ماه حق بیمه او را پرداخت نکرده است و این چند ماه در سوابق بیمه ای او قرار ندارد. خدمات الکترونیک سازمان تأمین اجتماعی این مشکل را حل کرده است. همه بیمه شدگان می توانند با مراجعه به سایت www.tamin.ir/savabegh با وارد کردن کد ملی، سریال شناسنامه و شماره بیمه، سوابق بیمه ای خود را به طور مستمر بررسی کرده و تحت نظر داشته باشد. کارفرمایان چند سالی است بیمه های کارگران را از طریق این سامانه ثبت و واریز می کنند.

 

*رهگیری مرسولات پستی

برای رهگیری مرسولات پستی که با پست پیشتاز ارسال شده اند می توانید به سایت www.post.ir مراجعه کنید.

 

*مالیات

سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان یکی از کلیدی ترین نهادهای اقتصادی کشور، با راه اندازی سامانه عملیات الکترونیکی مودیان مالیاتی از چند سال پیش در قالب طرح جامع مالیاتی، یکی از پیشگامان عرصه دولت الکترونیک است. هم اکنون مردم می توانند از طریق سایت e3.tax.gov.ir/Entrance تمام امور مالیاتی خود را اعم از پر کردن اظهارنامه مالیاتی، پرداخت الکترونیکی مالیات، مشاهده صورت معاملات فصلی و خلاصه پرونده مالیاتی و غیره به صورت الکترونیکی و از راه دور انجام دهند.

 

*استعلام تخلفات و تصادفات خودرو و نمره منفی گواهینامه

استعلام میزان تخلفات رانندگی، استعلام نمره منفی گواهینامه رانندگی، اصلاح اطلاعات مالکان خودرو، رهگیری مرسولات ناجا، استعلام تصادفات رانندگی و استعلام خودروها و موتورسیکلت های مکشوفه از جمله خدمات الکترونیکی پلیس است که از طریق سایت www.police.ir در دسترس است.

 

 

*خدمات الکترونیکی قضایی

قوه قضائیه در درگاه خدمات الکتریکی خود به آدرس www.adliran.ir فهرست جامعی از خدمات خود از قبیل ارایه و پیگیری دادخواست، ارایه و پیگیری شکوائیه، ارایه و پیگیری اظهارنامه، ارایه و پیگیری درخواست عفو، ارایه و پیگیری لایحه، محاسبه هزینه دادرسی و محاسبه هزینه ارائه خدمات الکترونیک قضايی را ارایه می دهد.

 

*مجوز محصولات فرهنگی

صدور مجوز برخی از محصولات فرهنگی و موارد تحت نظارت این وزارتخانه از راه دور و به صورت الکترونیکی از طریق بخش خدمات الکترونیک وبسایت آن به آدرس www.farhang.gov.ir قابل دسترس است.

 

*تاسیس تعاونی

تاسیس و تغییر تعاونی و عضویت در سامانه کاریابی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی از طریق بخش خدمات الکترونیک وبسایت این وزارتخانه به آدرس www.mcls.gov.ir به انجام می رسد.

 

*ثبت نام در دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای

برای این منظور می توانید از طریق سایت www.portaltvto.com دوره های مختلف فنی و حرفه ای فریدونشهر را مشاهده و در صورت تمایل در آنها ثبت نام کنید.

 

*احداث واحد صنعتی

امور مربوط به احداث واحد صنعتی از جواز تاسیس تا پروانه بهره برداری را میتوانید از طریق سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به آدرس www.mimt.gov.ir یا www.behinyab.ir انجام دهید.

 

*پرداخت الکترونیکی صدقات

بخش خدمات الکترونیکی کمیته امداد امام خمینی(ره)  هم شامل پرداخت صدقات از طریق اینترنت و به طور الکترونیکی بدون صرف هزینه و وقت زیاد است که از طریق وبسایت www.emdad.ir قابل انجام است.

 

*بانک ها

در شرایط کنونی کشور که معیشت مردم وابسته به اقتصاد بانکی شده است، شاید به آسانی بتوان گفت پیشتاز تحقق دولت الکترونیک در کشور بانک ها هستند که روز به روز دسترسی مردم به امور بانکی را آسان تر و سریعتر می کنند. همه بانک ها خدمات الکترونیکی و از راه دور خود را از طریق کارت بانکی، دستگاه های خودپرداز و پرداخت الکتونیکی فروشگاهی، وبسایت های خود و نرم افزارهای تلفن همراه ارائه می دهند. با یک جستجوی ساده می توانید به آدرس اینترنتی هر بانک دلخواهی دسترسی پیدا کنید.

 

*قبوض

توزیع قبوض آب، برق، گاز، تلفن و تلفن همراه باعث هدر رفتن مقدار زیادی از انرژی و وقت ادارات مربوطه و مردم می شد. اما با الکترونیکی کردن پرداخت قبوض و حتی مشاهده جزئیات برخی از این قبوض در پایگاه های اینترنتی مربوطه، میزان زیادی از تلف شدن انرژی و سرمایه کشور جلوگیری به عمل می آید.

 

*خرید اینترنتی بیمه نامه

خدمات الکترونیکی در بیمه ها نیز فعال شده و می توانید با مراجعه به وبسایت هر یک از شرکت های ارائه دهنده خدمات بیمه، به خرید الکترونیکی بیمه نامه، استعلام خسارت پرداختی و خدماتی از این قبیل دسترسی پیدا کنید.

 

*اطلاع از مزایده ها و مناقصه ها

ادارت و ارگان های مختلف معمولا اطلاعیه ها، مزایده ها و مناقصه های خود را در پایگاه های اطلاع رسانی خود قرار می دهند. بگذرد با وجود گذشت 23 سال از ورود اینترنت به کشور و فراگیر شدن شگفت انگیز اینترنت در سراسر جهان و در میان اقشار مختلف شهرها و روستاها، هنوز اداراتی هستند که یک سایت اطلاع رسانی برای خود راه اندازی نکرده اند و یا سایت اطلاع رسانی خود را به روز نمی کنند.

 

*آموزش های اینترنتی

موسسات آموزشی مختلفی هستند که در سطوح مختلف از دوره های تک ترمه تا تحصیلات تکمیلی را به صورت الکترونیکی و از راه دور ارائه می دهند.

 

*رزرو بیلط و هتل

خدمات سفر از جمله رزرو بلیط اتوبوس، هواپیما و قطار و رزرو انواع هتل و مهمانسرا در شهرهای مختلف کشور خدماتی است که با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان به آن ها دسترسی داشت. کیفیت این خدمات در شرکت های مختلف ارائه دهنده، متفاوت است.

  1. اطلاعات جالبی است ممنون ،ولی کافی نیست،بعضی ها آدرس ندارند لطفادرج کنید.

Go to TOP