چاپ خبــر
آیا از شغلتان خسته شده‌اید؟

راه‌های لذت بردن از کار

بسیاری از ما، بعضی اوقات و شاید هم همیشه از کاری که داریم خسته‌ایم و دیگر از آن لذت نمی‌بریم؛ شاید همیشه تغییر شغل چاره کار نباشد، در این صورت باید دنبال راهکارهایی باشیم که بتوانیم حداکثر لذت را از شغل کنونی خود برده یا آن را به کاری هیجان‌انگیز تبدیل کنیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از اقتصاد نیوز، کار کردن برای همه ما می‌تواند به امری خسته‌کننده تبدیل شود؛ در یک نظرسنجی که از سوی GetVoip انجام شده، 45.5 درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که شغلشان اصلا آنها را به شور و تحرک در نمی‌آورد. در بین افرادی که اعلام کرده بودند شغلشان هیجان انگیز و لذت بخش است، جوانان با 57.8 درصد، بیشترین رضایت را از شغلشان داشته‌اند. ضمن اینکه افراد شهرنشین نیز با 57.1 درصد، بیشترین رضایت را از شرایط شغلی خود داشته‌اند. اما متاسفانه، همه جزو قشر جوان نیستند ضمن اینکه تمام افراد شاغل نیز در شهرها مشغول به کار نیستند. همچنین، هیچ یک از افرادی هم که به این دو دسته تعلق دارند، تضمینی برای لذت بردن از کارشان ندارند.

بسیاری از شغل‌ها، تنها در برخی اوقات خسته‌کننده می‌شوند، اما اگر دریافتید که شغلتان همیشه یا اغلب اوقات خسته‌کننده شده، شاید نیاز باشد کاری کنید تا شرایط بهتر شود. در برخی موارد، شاید نیاز باشد دست به تغییراتی کوچک بزنید و در برخی موارد تغییراتی اساسی ضرورت داشته باشد. ما در این گزارش، پنج راه حل ساده به شما ارائه می‌کنیم که با انجام آنها، می‌توانید از کارتان لذت بیشتری ببرید.

**یافتن شغلی که واقعا دوست دارید

قطعا همه ما نمی‌توانیم شغلی که واقعا عاشق آن هستیم را پیدا کنیم یا به آن مشغول شویم چراکه انجام چنین کاری، ممکن است به منزله کسب درآمدی ناچیز باشد. اما به هرحال، اگر از شغل فعلی خود متنفر هستید، احتمال لذت بردن از آن بسیار کم است. شاید بهتر باشد شغلی را پیدا کنید که واقعا دوست دارید که در این صورت، حتی کاهش حقوق و درآمد هم می‌تواند زندگی شما را لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر از شرایط کنونی کند.

افرادی که شغلشان را دوست دارند، معمولا کاری‌تر هستند که این مساله به خودی خود می‌تواند زندگی را جذاب‌تر کند. پس با خود دو دو تا چهارتا کنید و ببینید آیا با کاهش دستمزد در ازای شغلی که واقعا عاشق آن هستید، می‌توانید زندگی خود را اداره کنید یا خیر؟ حتی اگر نمی‌توانید شغل کنونی خود را ترک کنید، سعی کنید بهانه‌ یا جنبه‌هایی را در شغل کنونی خود بیابید که از آن لذت ببرید.

**خود را به چالش بکشید

چالش اغلب لذت‌بخش است و اگر شغلتان بد نیست و تنها احساس خستگی می‌کنید، در این صورت، به چالش کشیدن خودتان می‌تواند کمک کند تا از شغل خود لذت ببرید. مثلا سعی کنید پروژه جدیدی بگیرید که در آموختن مهارت تازه‌ای به شما کمک کند. ریسک‌پذیری می‌تواند میزان رضایت شما از شغلتان را افزایش دهد. پس سعی کنید ایده‌های جدید خود را با همکارانتان درمیان بگذارید.

راه دیگر برای این کار این است که مواردی را که در کار برایتان پرمعناست، بیابید و زمان بیشتری را به کارهایی که از آن لذت می‌برید اختصاص دهید. توقعتان را از خودتان افزایش دهید و برای کار کردن داوطلب شوید و چیزهای تازه یاد بگیرید.

**به اهداف خود دست یابید

معدود اتفاقاتی را می‌توانید بیابید که از رسیدن به اهدافتان لذت‌بخش تر باشد. اگر می‌خواهید لذت بیشتری از کار ببرید، برای خود اهداف خاصی را تعریف کرده و تلاش کنید تا به آنها دست یابید. یک فعالیت خاص را مشخص کرده و برای خود ضرب‌الاجل تعیین کنید و سپس میزان پیشرفت خود را در رسیدن به این هدف بسنجید. با تحقق اهداف کوچکتر، می‌توانید به سمت اهداف بزرگ حرکت کنید. دستیابی به این اهداف، شغلتان را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

**دایره ارتباطات خود را افزایش دهید

افزایش دایره ارتباطات با هدف پیشرفت در محل کار و اطلاع از فرصت‌های خارج از محل کارتان بسیار مهم است. حتی اگر امید دارید قرار است برای مدت طولانی در شغل کنونی خود باقی بمانید، تلاش برای ملاقات و آشنایی با افراد جدید و داشتن ارتباط با آنها، حتی داشتن ارتباط با کسانی که هم‌اکنون آنها را می‌شناسید، اغلب اهمیت بسیاری دارد. اگر بتوانید شبکه‌ای از افرادی که می‌توانید روی آنها حساب کنید و از آنها بیاموزید، درست کنید، در این صورت قادر خواهید بود از حمایت‌های معنوی بهره برده و به یکدیگر کمک کنید تا در حرفه خود پیشرفت کنید و از فرصت‌های جدید باخبر شوید. همچنین، می‌توانید اطلاعات مشابهی را در اختیار دیگران بگذارید تا از آن استفاده کنند. همچنین، آشنایی با افراد جدید، در موارد لزوم که دنبال یافتن شغل جدیدی هستید به شما کمک می‌کند.

**دور‌اندیش باشید

شاید این شغلی که از آن متنفر هستید، شغل ابدی شما نباشد و اگر این شغل اغلب اوقات شما را خسته می‌کند، تلاش کنید تا حداکثر تلاش خود را برای آموختن به کار بگیرید و سپس با آمادگی کامل به سمت شغل دلخواه خود مهاجرت کنید. سعی کنید ببینید که شغل کنونی چگونه می‌تواند شما را برای شغل بهتری آماده کند یا به شما مهارت‌های با ارزشی بیاموزد. روی این مهارت‌ها تمرکز کنید تا بعدها شغل بهتری پیدا کنید.

منبع: پایگاه اینترنتی چیت‌شیت
Go to TOP