چاپ خبــر

آیفون تعمیر پذیرتر است یا رقبای اندرویدی؟ +عکس

ملاک‌های مختلفی برای محک زدن گوشی‌های همراهِ پرچمدار وجود دارد، یکی از این پارامترها ساده بودن تعمیر آنهاست، به همین منظور نگاهی به سختی و آسانی تعمیر پذیری گوشی‌های هوشمند پرچمدار انداختیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از فارنت، وب‌سایت ifixit هر از گاهی با آچار و پیچ‌گوشتی به جان گوشی‌های و تجهیزات تراز اول می‌افتد تا میزان راحت بودن تعمیر آنها را محک بزند، خبر آسان بودن تعمیر جی ۵ یکی دو روز پیش منتشر شد. بنا به ادعای ifixit پرچمدار جدید ال‌جی بر خلاف بیشتر گوشی‌های تراز اول بازار به راحتی باز و بسته می‌شود. بعد از انتشار خبر راحتی باز کردن جی ۵ به این فکر افتادیم که نگاهی به سایر گوشی‌های تراز اول نیز از لحاظ راحت بودن باز کردن آنها داشته باشیم.

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به راحتی یا سختی باز کردن گوشی‌های هوشمند تراز اول داشته باشید. لازم به ذکر است که برای تشخیص بهتر میزان راحتی باز کردن گوشی از یک تا ده به آنها امتیاز داده‌ایم، به این ترتیب گوشی که امتیاز بیشتری گرفته راحت‌تر باز می‌شود و گوشی که امتیاز کمتری دریافت کرده با سختی باز و بست می‌شود.

۱. گوشی هوشمند نکسوس 6P

امتیاز میزان راحتی تعمیر این گوشی ۲ از ۱۰ است.

تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

وب‌سایت ifixit مدعی است که دردسرهای زیادی را برای باز کردن نکسوس 6P متحمل شده‌ است، گفته می‌شود دسترسی به باتری در این محصول به راحتی صورت می‌گیرد اما امکان دارد در حین باز کردن پنل شیشه‌ای پشت گوشی، صدمه‌ای به آن وارد شود. از طرف دیگر اگر صفحه‌نمایش این گوشی نیاز به تعمیر داشت، حتماً تعمیر کار باید سایر قسمت‌های گوشی را باز کند تا دستش به صفحه‌نمایش نکسوس 6P برسد. لازم به ذکر است که برای نگه‌ داشتن قطعات گوشی در کنار هم از مقدار زیادی چسب استفاده شده است که این امر به مذاق هیچ تعمیر کاری خوش نمی‌آید.

۲. گلکسی اس ۷

وب‌سایت ifixit به این گوشی امتیاز ۳ از ۱۰ برای تعمیر آسان آن داده است.

تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

از قرار معلوم گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۷ اج، گوشی‌هایی نیستند که به این راحتی‌ها باز و تعمیر شوند. تعمیر این گوشی به اندازه‌ای سخت است که پیشنهاد می‌شود در صورت خرابی حتما آنرا پیش تعمیرکار مجاز ببرید.

۳. گلکسی اس ۷ اج

امتیاز راحت بودن تعمیر این گوشی هم ۳ از ۱۰ است.

تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

گلکسی اس ۷ اج هم همانند برادر خود به سختی باز می‌شود، احتمال می‌رود  در حین باز کردن گوشی، قسمت جلو، پشت یا هر دو پنل گوشی صدمه جدی ببیند. جالب اینجاست که راه مناسبی نیز برای دسترسی به پورت یو‌اس‌بی گلکسی اس ۷ اج وجود ندارد و ممکن است در حین انجام این فرآیند صفحه‌نمایش گوشی ترک بردارد. حتی شیشه قرار گرفته بر روی صفحه‌نمایش پرچمدار سامسونگ نیز به راحتی جدا نمی‌شود و ممکن است در این حین، صفحه‌نمایش گوشی صدمه ببیند. بعضی از قسمت‌های داخلی گلکسی اس ۷ به صورت ماژولار طراحی شده‌اند اما در کمال تاسف باید گفت این قسمت‌ها با چسب در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند تا باز کردن آنها به هیچ وجه راحت نباشد.

۴. آیفون SE

وب‌سایت ifixit به این عزیزدردانه نوپای اپل امتیاز ۶ از ۱۰ را برای تعمیر داده است.

 تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

با نگاهی به امتیاز کسب شده توسط این گوشی می توان گفت تعمیر آیفون SE نه سخت است و نه آسان. گفته می‌شود جدا کردن صفحه‌نمایش گوشی به راحتی انجام می‌شود، تعویض باتری نیز کار سخت و طاقت‌ فرسایی نیست. در کنار این نکات مثبت با موارد منفی هم در باز کردن آیفون SE طرف هستیم، پیچ‌های تعبیه شده در این محصول به راحتی باز نمی‌شود و از طرف دیگر تاچ‌آی‌دی این گوشی نیز به سادگی ممکن است در حین باز کردن صدمه ببیند.

۵. آیفون 6s

این گوشی تراز اول اپل توانسته از لحاظ تعمیر آسان، امتیاز ۷ از ۱۰ را از وب‌سایت ifixit کسب کند.

 تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

این‌گونه که پیداست فرآیند باز کردن آیفون 6s کار سخت و دشواری به نظر نمی‌رسد، البته این امر به این معناست که باید راه‌ و چاه باز کردن این گوشی را بلد باشید و از طرف دیگر ابزار مناسب نیز در دسترس شما باشد. از نقاط ضعف در باز کردن این گوشی می‌توان باز هم به پیچ‌های تعبیه شده در آن اشاره کرد. اگر از این مورد چشم پوشی کنیم، می‌توان گفت که تعویض صفحه‌نمایش و باتری آیفون 6s در چشم به هم زدنی انجام می‌شود.

۶. آیفون 6s پلاس

این گوشی نیز همانند برادر کوچکتر خود توانست امتیاز ۷ از ۱۰ را به لحاظ راحت‌ بودن در تعمیر کسب کند.

 تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

جالب اینجاست از آنجایی که آیفون 6s پلاس نسبت به آیفون 6s به لحاظ اندازه بزرگ‌تر طراحی شده است، در داخل گوشی نیز فضای بیشتری برای قرار دادن قطعات در کنار یکدیگر تعبیه شده است. قسمت‌های مهم‌تر نیز از لحاظ تعمیر به نوعی روی هم قرار گرفته‌اند که دسترسی به آنها برای تعویض قطعه راحت‌تر باشد. تنها خرده‌ای که می‌توان به سادگی باز کردن آیفون 6s پلاس گرفت، استفاده از پیچ‌های مخصوص اپل است.

۷.  نکسوس 5X

این گوشی درجه یک توانست در وب‌سایت ifixit امتیاز ۷ از ۱۰ را کسب کند.

 تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

اگر از طرفداران محصولات نکسوس باشید احتمالا‌ً می‌دانید که این گوشی با همکاری گوگل و ال‌جی ساخته شده است. به این ترتیب می‌توان گفت ال‌جی یکبار دیگر به لطف طراحی ماژولارِ قطعاتِ داخلی این گوشی توانسته تعمیر آنرا نیز راحت‌تر کند. باز کردن قطعات نکسوس 5X به سادگی انجام می‌شود، تنها اشکالی که می‌توان به باز کردن این گوشی گرفت اتصال صفحه‌نمایش گوشی به قاب شیشه‌ای آن است، به این ترتیب اگر صفحه‌نمایش یا قاب گوشی صدمه‌ای ببیند باید هر دو تعویض شوند.

۸. ال‌جی جی ۵

عزیردردانه جدید ال‌جی توانست به امتیاز ۸ از ۱۰ دست پیدا کند و به این ترتیب بالاترین امتیاز را در این لیست از آن خود کرد.

 تست تعمیر پذیرتری آیفون در مقابل رقبای اندرویدی

پیش از این نیز گفته بودیم که ifixit از باز کردن و تعمیر ال‌جی جی ۵ تعریف و تمجید زیادی کرده است، در این گوشی نیز قطعات سخت‌افزاری به صورت ماژولار در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و تنها چند پیچ استاندارد این تجهیزات را به بدنه گوشی محکم کرده است، جالب اینجاست که بر خلاف بیشتر گوشی‌ها در داخل جی ۵ خبری از چسب‌ کاری‌های غیر ضروری نیست و تنها در اتصال بعضی از ماژول‌ها از چسب استفاده شده است. با تمامی این نکات مثبت به این مورد نیز باید اشاره کرد که متاسفانه صفحه‌نمایش گوشی جی ۵ به بدنه آن متصل است و با این حساب اگر یکی از این دو خراب شوند تعمیر کار باید هر دو را تعویض کند.

 

Go to TOP