چاپ خبــر

نحوه ایمن‌سازی موبایل برای فرزندان

آیا تمام برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل برای محدوده سنی کودکان نیز مناسب است؟ آیا کودکان ما توانایی تشخیص برنامه‌های مناسب از غیر مناسب را دارند؟ اینها از جمله سوالاتی است که امروزه والدین را به فکر فرو برده و به دنبال این هستند که چگونه باید کودکان را در خرید و نصب برنامه از فروشگاه‌ها و استفاده‌های غیر ضروری محدود ساخت؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، مرتضی فروزنده – کارشناس – تاکید کرد که با ترفندهای ساده امن سازی موبایل برای کودکان، قادر به کنترل نصب برنامه‌ها در تلفن همراه هوشمند فرزندتان خواهید بود. او ادامه داد: امروزه کودکان در فضای غیرامن اینترنت به دنبال دانلود اپلیکیشن‌های متنوع، شبکه‌های ارتباطی و بعضاً غیرکاربردی هستند تا وقت خود را همانند دوستان خود در اینترنت بگذرانند. آمار نشان می‌دهد که کودکان صاحب موبایل حداقل روزی 6 بار به دستگاه خود سر می‌زنند و حداقل یک بار به اینترنت متصل می‌شوند.

وی افزود: اما آیا تمامی برنامه‌های موجود در فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل برای محدوده سنی کودکان نیز مناسب است؟ آیا برنامه‌های موجود در یک فروشگاه همگی امن هستند؟ آیا کودکان ما توانایی تشخیص برنامه‌های مناسب از غیر مناسب را دارند؟ اینها سوالاتی است که امروزه والدین را به فکر فرو برده، طبیعتا کنترل کودکان در فضای مجازی از اهمیت بسیار بالایی برخورد است، پس چگونه باید کودکان را در خرید و نصب برنامه از فروشگاه‌ها و استفاده‌های غیر ضروری محدود ساخت؟

این کارشناس گفت: با ترفندهایی ساده امن سازی موبایل برای کودکان شما قادر به کنترل نصب برنامه‌ها در تلفن همراه هوشمند فرزندتان خواهید بود. اگر فرزند شما صاحب یک دستگاه مبتنی بر اندروید است، مطالبی نظیر استفاده از پروسه احراز هویت گوگل و همچنین استفاده از محدودیت احراز هویت در تمام دستگاه‌ها را دنبال کنید.

فروزنده ادامه داد: سیستم احراز هویت گوگل پلی برای کودکان زیر 12 سال به گونه‌ای است که جهت خرید هر برنامه‌ای نیازمند مجوز خریدند. این مجوز می‌تواند برای هر خرید به صورت جداگانه تعیین شود و یا اینکه یک مجوز را به مدت 30 دقیقه برای خرید کودک فعال نگه داشت. وی اضافه کرد: اگرچه فروشگاه‌های دیگر نیز چنین محدودیتی را برای کودکان بوجود نمی‌آورند که توصیه می‌شود هرگز از آنها استفاده نشود؛ پیشنهاد می‌شود که با استفاده از تنظیمات User Control Area برای تحقق نصب هرگونه برنامه کاربردی، قابلیت انجام احراز هویت را فعال کنید.

کارشناس پلیس فتای گیلان با تاکید بر اینکه از محدودیت احراز هویت در تمام دستگاه‌ها استفاده کنید، بیان کرد: توجه کنید که این قابلیت به کمک حساب کاربری گوگل فعال می‌شود لذا می‌توانید با تنظیم کردن یک اکانت در تمام دستگاه‌های اندرویدی این محدودیت را نیز ایجاد کنید. اگر از سیستم عامل اندروید 6 بهره‌مند هستید، می‌توانید یک حساب کاربری جدید برای فرزند خود ایجاد کرده و دسترسی‌های آن را در بخش تنظیمات و امنیت، به حداقل برسانید.

او ادامه داد: بدین منظور به آدرس زیر مراجعه کنید Settings -> General -> Security سپس در این بخش تیک گزینه Unknown Sources را بردارید تا نصب برنامه از منابع ناشناس امکان پذیر نباشد. البته در حساب کاربری خود می‌توانید تیک این گزینه را فعال نگه دارید اما لازم است تا کنترل دقیقی روی دانلود برنامه‌ها از منابع ناشناس داشته باشید.

فروزنده گفت: اگر فرزند شما صاحب یک دستگاه مبتنی بر iOS است، توجه به مطالبی نظیر محدودیت در تنظیمات تلفن همراه، محدود کردن انجام خرید به یک رمز عبور، نظارت کامل بر حساب کاربری اپل فرزند خود، مهم است. وی اضافه کرد:به کمک مسیر زیر در دستگاه‌های مبتنی بر سیستم عامل iOS و فعال کردن Restrictions شما قادر خواهید بود با وارد کردن یک پسوورد محدودیت‌های لازم را اعمال نمایید: Settings -> General -> Restrictions در این قسمت شما می‌توانید برنامه‌های مورد نظر را انتخاب کرده و محدودیت لازم را ایجاد کنید.

وی تصریح کرد: با انتخاب و تنظیم یک رمز عبور قادر خواهید بود سیستم عامل را ملزم به درخواست پسورد قبل از انجام هرگونه خرید ازiTunes و یا AppStore نمایید. تنها فروشگاه‌های امن برای کاربران اپل، همین فروشگاه‌های نام برده هستند بنابراین در صورت مشاهده فروشگاه‌های متفرقه، پیشنهاد می‌شود تا حساسیت بیشتری نسبت به آنها داشته باشید و یا در صورت لزوم آنها را کلا کنار بگذارید. فروزنده یادآور شد:اگر فرزند شما به طور منحصر دارای حساب کاربری اپل است، می‌توانید برای ایجاد محدودیت خرید که در فوق مطرح شد، از تنظیمات Ask To Buy که مربوط به سیستم اشتراک خانوادگی است، استفاده کنید.

 

Go to TOP