چاپ خبــر
مراسم عزاداری عاشورا فریدونشهر؛

گزارش کامل از دسته های عزاداری فریدونشهر در روز عاشورا+تصاویر

مراسم سوگواری سالار شهیدان در روز عاشورای حسینی در شهر فریدونشهر همه ساله با رسم و رسوم خود برگزار می شود بخشی از این مراسم را به همراه تصاویر در زیر می خوانید .

به گزارش پایگاه خبری فریدونشهر – پونه زار؛ مراسم سوگواری سالار شهیدان در روز عاشورای حسینی در شهر فریدونشهر همه ساله با رسم و سوم خود برگزار می شود امسال هم صبح روز عاشورا این مراسم از ساعت 9 صبح در جای جای شهر شروع شد.

مهمترین قسمت مراسم این روز حرکت دسته های عزاداری و سینه زنی و زنجیر زنی می باشد . دسته ها طبق قرار قبلی و سنت همیشگی از جلوی هیئت های خود شروع به حرکت می کنند و با طی کردن مسیری که از قبل مشخص شده است به محل هیئت خود باز می گردند .

هر ساله تعزیه خوانان با خواندن گذر دهه محرم و اجرای بخشی از وقایع و تعزیه ویژه روز عاشورا جلوی همه دسته ها شروع به حرکت می کنند و برنامه های خود را با گذر از خیابان های شهر انجام میدهند و مورد استقبال عزاداران و مردم قرار می گیرند .

4 3 2 1

پس از تعزیه خوانان که شروع حرکتشان از جلوی مسجد حسینیه می باشد دسته سینه زنی هیئت رزمندگان اسلام قرار دارد که سبک سینه زنی آن ها با سایر دسته ها به علت حضور مداح مجزا و نداشتن زنجیر زنان متفاوت است .

IMG_3312 IMG_3310 IMG_3309

دسته عزاداری مسجد حسینیه  به عنوان دسته عزاداری بعدی حرکت می کند و با سینه زنی و زنجیر زنی اعضای آن خیابان ها طی می شوند . سینه زنان در جلوی دسته عزاداری حرکت می کنند و با ضرب زنجیر زنان سینه می زنند و مداح مجزایی ندارند این شیوه در تمامی دسته های دیگر نیز صدق می کند .  در تمامی دسته ها سبک زنجیرزنی و مداحی یکسان است و طبل و سنج میان دسته ها و شعرهای قدیمی ماندگار مداحان به همراه صدای نی  تنظیم کننده ضربه های زنجیر و دست ها هستند . هر دسته برای خود میان دارهایی دارد که برای نظم بخشیدن به دسته ها حضورشان واجب است و پرچم هایی در ابتدای صف به عنوان معرفی کننده دسته برافراشته شده اند. حضور جوانان و کهن سالان در تمامی دسته ها به چشم میخورد.

   IMG_3316IMG_3329 IMG_3332 IMG_3340 IMG_3341 IMG_3350 IMG_3354 IMG_3408

عزاداران در دسته ها احترام به بزرگترها را از قدیم یاد گرفته اند و جزو فرهنگ عزاداری منطقه شده است برای همین مسن ترها ابتدای دسته و خردسالان در انتهای دسته قرار می گیرند و عزاداری می کنند .

IMG_3418

دسته ها یکی پس از دیگری عبور می کنند بعد از مسجد حسینیه و هیئت آن ، دسته عزاداری مسجد جامع قرار دارد .

 IMG_3419 IMG_3421 IMG_3422 IMG_3424 IMG_3429 IMG_3432

خیابان های امام و شریعتی اصلی ترین خیابان ها برای عبور عزادارن هستند سایر مردم شهر که در دسته ها حضور ندارند برای رساندن  نذر های خود و دیگران به عزاداران  و همراهی آنان تلاش می کنند .

دسته بعدی یا هیئت عزاداری بعدی هیئت مسجد ابالفضل (ع) است که به رسم همیشگی خود وقتی به مبدان استقلال نزدیک ترین میدان به مزار شهدا و قبرستان شهر می رسد با خواندن فاتحه ای برای گذشتگان و شهدا چند دقیقه ای فضا را تحت تاثیر خود قرار می دهد .

IMG_3438 IMG_3440 IMG_3442 IMG_3451 IMG_3452 IMG_3457

 اخرین دسته عزاداری متعلق به مسجد صاحب الزمان (عج) می باشد که با مداحی خوب مداحان خود پایانی خوب برای صف طویل عزاداران فریدونشهری رقم می زند .

1 IMG_3476 IMG_3480 IMG_3483 IMG_3487 IMG_3490

هیئت ها و دسته های عزاداری یکی پس از دیگری با عبور از میادین اصلی و طی طریق خود به محل های شروع خود باز می گردند و بعد از خواندن نماز ظهر عاشورا که بیشتر در مسجد جامع به جماعت و امامت خطیب نمازهای جمعه شهرستان برگزار میگردد ، در مساجد خود نذری روز عاشورایی خود را دریافت یا همانجا میل می کنند.

IMG_3564

عشق تنها توصیفی است که می توان از این شور عزاداران بیان کرد که پیر و جوان نمی شناسد و در میان همه این عزاداران یک واژه مشترک است : حسین .

یا حسین 

محسن رحیمی سردبیر پایگاه خبری پونه زار .

Go to TOP