چاپ خبــر

خرید دکل های حفاری چینی 60 میلیارد تومان گرانتر از دکل های ساخت داخل تمام می شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی شرکت ها در صنعت نفت در حالی به سراغ خرید دکل های حفاری چینی می روند که سازندگان داخلی قادرند این دکل ها را با کیفیتی بالاتر و 60 میلیارد تومان ارزانتر از نمونه چینی تولید کنند.

به گزارش پونه زار؛ ˈامیر عباس سلطانیˈ روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اضافه کرد: در حال حاضر دکل های حفاری به طور میانگین با نرخ 170 میلیارد تومان از کشور چین خریداری می شود و این در حالی است که سازندگان داخلی می توانند همان دکل ها با کیفیتی بالاتر و با قیمتی در حدود 110 میلیارد تومان تولید کنند.

وی با اشاره به قرارداد ساخت 14 دکل حفاری خشکی توسط جهاد دانشگاهی، تصریح کرد: این قرارداد که تیر ماه سال گذشته با حضور وزرای سابق نفت و دفاع به امضا رسیده بود، به نظر می رسد که عملا ملغی شده، به این ترتیب که ابتدا تعداد 14 دکل به شش دکل کاهش یافت و هم اکنون عملا به طور کامل این تفاهم ملغی شده است.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از برخی شرکت های نفتی که تمایل زیادی به خرید دکل های چینی دارند، گفت: توجیه آقایان این است که ما چون از فاینانس چینی استفاده می کنیم، مجبوریم برخی خریدهایمان را هم از این کشور انجام دهیم.

وی قیمت بالاتر، کیفیت پایین تر و همچنین تاخیر در ساخت دکل های حفاری توسط تولیدکنندگان داخلی را از دیگر بهانه های واردکنندگان دکل های حفاری چینی عنوان کرد و گفت: این در حالی است که سازندگان داخلی تجهیزاتی به مراتب با کیفیت تر از سازندگان چینی تولید می کنند و تنها درمقایسه قیمت تمام شده داخلی و قیمت خرید دکل چینی 60 میلیارد تومان تفاوت وجود دارد که با در نظر گرفتن هزینه های دیگر نظیر هزینه حمل و نقل، این تفاوت قیمت بسیار بیش از عدد ذکر شده برای صنعت نفت کشور تمام می شود.

سلطانی بر نقش واسطه ها و دلالان در خرید دکل های چینی تاکید کرد و گفت: این افراد به بهانه های مختلف به راحتی قانون و بخشنامه های حمایت از تولید داخلی را دور می زنند و برای پر کردن جیب خود و حمایت از منافع دلالان، واسطه ها و عده ای افراد خاص به سراغ خرید دکل های چینی می روند.

قرارداد ساخت 14 دکل حفاری در تیر ماه سال گذشته با حضور ˈرستم قاسمیˈ و ˈاحمد وحیدی دستجردیˈ وزرای سابق نفت و دفاع به امضا رسید.

ارزش این قرارداد 15 میلیارد یورو بدون تجهیزات جانبی بود و مقرر شده بود که 2 دستگاه دکل حفاری با 54 درصد ساخت داخل بعد از 10 ماه تحویل داده می شود و پس از آن نیز هر سه ماه دو دکل دیگر که توسط مهندسان ایرانی طراحی و ساخته می شود، تحویل داده شود.

Go to TOP