چاپ خبــر
شاخص انتخاب معلمان نمونه بر اساس سند تحول بنیادین؛

روش انتخاب معلم نمونه در استان اصفهان تغییر کرد

لحاظ نشدن شاخص هایی همچون ایثارگری، پژوهش های کاری و صلاحیت های حرفه ای در کلاس اشکال جدی نحوه انتخاب سابق بود بنابراین شاخص انتخاب را به خود معلمان واگذار کردیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، اکبر پناهی در گفت و گو با صاحب نیوز با گرامیداشت هفته معلم و شهادت استاد شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: این موضوع امسال به ادارات کل آموزش و پرورش استان های تفویض اختیار شد و هر استان به تشخیص خود، طرحی متفاوت در این زمینه اجرا کرد.

به گفته این مسوول، به عنوان نمونه در استان یزد انتخاب معلمان نمونه زا حذف کردند تا همه معلمان را تکریم کنند یا در کردستان معلمان را حوزه صاحیت های فردی تقدیر کردند که مثلا معلم نمونه ایثارگر، ورزشکار یا هنرمند در این مقایسه و انتخاب نمونه می شد.

وی اظهار کرد: در اصفهان اما ما به این نتیجه رسیدیم که نه مانند کردستان عمل کنیم و نه مثل یزد معلم نمونه را حذف کنیم چرا که شاهد تقدیر از نمونه ها و برترین ها در اقشار دیگری مثل پرستاران، کارگران و حتی سربازان وظیفه هستیم پس حذف الگوی معلم نمونه درست نبود.

پناهی عنوان کرد: نمی توان برای ایجاد یک فرهنگ عمومی که همه را در چتر تقدیر قرار می دهد فرهنگ قهرمان پروری و الگومحوری را نادیده گرفت.
معاون آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه در انتخاب معلم نمونه باید جنبه های معلمی افراد مورد نظر واقع شود ادامه داد: مثلا اگر در آقای رضا زاده قهرمان وزنه برداری با آن همه مدال و محبوبیت حرفه ای را به سر کلاس بفرستیم و این انتظار را داشته باشیم که لزوما معلم خوبی هم باشد این درست نیست.

پناهی افزود: ما در اصفهان برای اینکه جنبه های معلمی فرد مورد نظر قرار گیرد به این نتیجه رسیدیم که شرط لازم و کافی را باید با یکدیگر لحاظ کرد بنابراین ما در انتخاب معلم نمونه باید به دنبال معلم خوب بگردیم که در استان اصفهان این موضوع که چرا وزارتخانه انتخاب معلمان نمونه را به استان ها واگذار کرده آسیب شناسی کردیم.

وی گفت: در این خصوص اولین نتیجه گیری ما این بود که گاهی اوقات بین مستندات و سنجه های دستوری وزارت با آن چیزی که سر کلاس درس وجود دارد مغایرت هایی هست.

به اعتقاد این مسئول، در این سنجه های مشخص شده وزارتی شرکت در همایش های ملی، تالیف کتاب، مقالات isi و سوابق دیگر در انتخاب معلم نمونه مدنظر بود که به انتخاب می انجامید اما در کلاس و مدرسه نظر درباره همان معلم یا نمونه بودن دیگر معلمان بحث دیگری بود.

وی گفت: ممکن است معلمی به لحاظ این سنجه ها و شاخص ها بالاتر از سایر همکارانش قرار می گرفت اما لحاظ نشدن نظر دیگران و دانش آموزان یک معضل مشهود در این انتخاب بود.

این مسئول تعلیم و تربیت استان اصفهان اظهار کرد: لحاظ نشدن شاخص هایی همچون ایثارگری، پژوهش های کاری و صلاحیت های حرفه ای در کلاس اشکال جدی نحوه انتخاب سابق بود بنابراین شاخص انتخاب را به خود معلمان واگذار کردیم.

وی بیان کرد: بعد از اینکه خود ملعمان شاخص ها را تعیین کردند باز این خودشان هستند که معلمی را که با آن شاخص ها مطابقت دارند را با رای گیری میان خودشان انتخاب می کنند با این تفاوت که هر معلم با اولویت اول تا سوم به سه نفر رای می دهد که مجموع امتیازات کسب شده و نه تعداد آرا معلم نمونه را مشخص می کند.

 

*سند تحول بنیادین تعلیم و تربیت معیاری برای نمونه ها

پناهی با اشاره به این سطح انتخاب در خود مدارس و در مرحله بعد انتخاب منطقه ای و استانی توضیح داد: در مرحله انتخاب منطقه ای برای اینکه شاخص ها پراکنده نشوند و مشکلی در معیارها و سنجه ها ایجاد نشود سند تحول بنیادین و ساحت های مشخص شده آن همچون اخلاقی و اعتقادی، زیستی، بدنی، علمی و سیاسی را معیار قرار دادیم.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تصریح بر تاکید رهبر فرزانه ا نقلاب بر اجرا و نهادینه شدن سند تحول بنیادین اظهار کرد: این معیار بسیار خوب در انتخاب معلم نمونه به همراه مقبولیت و محبوبیت معلمان در انتخاب معلم نمونه منطقه ای و استانی لحاظ شد.

این مسوول اضافه کرد: این طرح در سمینار معاونان پژوهشی آموزش و پرورش سراسر کشور از طرف اصفهان مطرح شد و مورد استقبال خیلی از مناطق از جمله فارس، خراسان رضوی، تهران و چند استان دیگر قرار گفت.

پناهی خاطر نشان کرد: در بخش انتخاب و معرفی معلم نمونه استانی هم کارگروهی در ادارات تشکیل شد که برخی شاخص ها علاوه بر معیارهای استان، همچون شناخت قبلی و سوابق، عملکرد کاری شش ماهه اول سال و رزومه کاری در آن لحاظ شد.

وی در ادامه در خصوص نحوره تقدیر از معلمان در سه سطح مدرسه ای، منطقه ای و استانی توضیح داد: معلمان در مدارس مورد تقدیر مدیر و انجمن اولیا و مربیان قرار می گیرند اما در سطح منطقه فرماندار بعنوان رییس شورای منطقه ای آموزش و پرورش هر شهرستان از معلم نمونه منطقه ای تجلیل خواهد کرد.

پناهی افزود: در سطح استان نیز استاندار بعنوان رییس شورای منطقه ای آموزش و پرورش استان و مدیر کل آموزش و پرورش از معلمان نمونه استانی تقدیر می کنند که این مراسم هجدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان برگزار خواهد شد.

به گفته پناهی، تکریم معلم با آن جایگاه رفیع با این مراسمات خوب است اما کافی نیست بلکه اصل کار فرهنگ سازی در جامعه است که مقام معلم را همگان احترام کنند و او را که روزگاری معلمش بود به بهترین نحو تکریم و پاسداشت کنند.

وی با بیان اینکه امسال در این نحوه انتخاب جامعه هدف همه کارکنان در نظام تعلیم تربیت را مشمول رای دادن و رای آوردن قرار دادیم افزود: حتی خدمتگزاران مدارس که عنوان آنان را به نام “معلم یار ” تغییر داده ایم نیز در این روند در مدارس سهیم بودند و حتی در برخی مدارس رای هم آوردند.

وی این رویکرد را با توجه به سختی شاخص های وزارتی برای انتخاب معلم نمونه خوب و شایسته برشمرد و یادآوری کرد: در دستورالعمل کشوری گاهی ۹۰درصد از خود معلمان در روند انتخاب معلم نمونه قرار نمی گرفتند اما امسال معلم یاران ما هم در این امر سهیم شدند.

وی گفت از حدود ۵۷ هزار پرسنل آموزش و پرورش ۵۰هزار نفر در این روند انتخابی قرار گرفتند و تنها نیروهایی که صرفا اداری بودند در جشنواره شهید رجایی که هر ساله در هفته دولت برگزار می شوند می توانند نمونه شده و تقدیر شوند.

پناهی با تصریح بر اینکه این موارد به همین صورت در مدارس غیر انتفاعی نیز اجرا شده است اظهار کرد: حتی نیروهای پیش دبستانی و آمادگی فعال ما نیز در این جایگاه بودند و حق رای داشتند.

 

*جایگاه والای معلم آسیب دیده است

این مسئول در بخش دیگر گفت و گوی خود با صاحب نیوز با تاکید بر بی همانندی جایگاه ملعمی و در واقع جایگاه علم خاطر نشان کرد: هر چند با وجود همه تلاش ها در وزارت خانه آنگونه که شایسته است نتوانسته ایم انتظارات معلمان را به نحور مطلوب برآورده کنیم اما تمام تلاشمان را برای بهتر شدن معیشت و جایگاه آنان انجام داده ایم و این در حالی بوده که وضعیت اعتباری خوبی را در این چند سال شاهد نبوده ایم.

وی لازمه بازیابی جایگاه معلمی را نگاه به این حرفه مقدس و محوری بعنوان یک جایگاه ملی همچون نظام سلامت دانست و افزود: ایجاد چنین تحولی در این رابطه ضرورت دارد.

پناهی اذعان کرد: اگر قرار است جامعه متحول شود و به توسعه برسد باید سند تحول بنیادین و جایگاه معلمی نهادینه شود و این محقق نمی شود مگر با نگاه کلان و فراتر از مسائل جاری به جایگاه تعلیم و تربیت.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: برای تحقق این امر باید همه مسوولان و متولیان امر نسبت به حوزه تعلیم و تربیت حساس باشند تا جایگاه واقعی آنها بازگردانده شود وگرنه تقدیرهای سالانه و اهدای هدیه حلال مشکلات موجود نخواهد بود.

  1. غفار گفت:

    خیلی طرح مزخرفی هست امسال مدرسه ما معلمان باسابقه انتخاب نشدند ولی معلمی با 6ماه سابقه انتخاب شد چون سال اولی ها تعدادشون بیشتر بود بهش رای دادن واقعا متاسفم برای نویسندگان این طرح

  2. خیلی طرح مزخرفی هست. امسال مدرسه ما معلمان باسابقه اصلا به عنوان کاندید شرکت نکردند چون خیلی هاشون هنوز اون حجب و حیای معلمی را داشتند و احساس می کردند شاید دیگران بهتر باشند. ولی معلمی با 15 سال سابقه انتخاب شد چون به دیگران میگفت بمن رای بدیدو دیگران هم بهش رای دادند نه به این دلیل که که نمونه بود بلکه بخاطر اینکه دلش نشکند. بنده هم واقعا متاسفم برای نویسندگان بی سواد و کم اطلاع این طرح

Go to TOP