چاپ خبــر

کدام کشور «قلب فتنه» در منطقه «غرب آسیا» است؟+تصاویر

این کشور به دلایلی «قلب فتنه» در منطقه غرب آسیا بوده و در عراق و سوریه دخالت های گسترده ای داشته است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ عربستان سعودی در 5 سال اخیر دخالت های گسترده ای را در عراق و سوریه داشته و این دو کشور را با ویرانی های گسترده ای مواجه کرده است.

برای مثال سوریه براساس برآوردهای سازمان های جهانی بیش از 600 میلیارد دلار و عراق متحمل ده ها میلیارد دلار خسارت شده است. در «رمادی» مرکز استان «الانبار» عراق بیش از 10 میلیارد دلار خسارت به زیر ساخت ها وارد شده و عمده این ها به دلیل پشتیبانی رژیم سعودی از تروریست های تکفیری است.

**عربستان «قلب فتنه» در منطقه غرب آسیا

در سال های اخیر کشور عربستان به عنوان بازوی اجرایی آمریکا و انگلیس برخی اقدامات در منطقه را برای ایجاد تنش انجام داده تا علاوه بر حفظ منافع کشورهایی که از این کشور حمایت می‌کنند بتواند در منطقه اعلام موجودیت و حضور کند و به همین خاطر از گروه‌های تروریستی در منطقه حمایت می‌کند و به آنها تسلیحات نظامی‌ می‌دهد و یا با کشورها وارد نبرد مستقیم می‌شود.

این کشور در سالهای اخیر با حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش قصد بر هم زدن امنیت منطقه را داشت اما به دلیل هوشیاری برخی از کشورهای منطقه مانند ایران نتوانست به این مقصود خود دست پیدا کند از این رو با بهانه‌های واهی مانند احتمال حمله نظامی ایران به عربستان تمام روابط خود با کشورمان را قطع کرد و باعث شد تا تنش میان این دو کشور به اوج برسد.

**«شیعه‌کشی» آل‌سعود خط مشی به گستره تاریخ

عربستان سعودی هیچگاه درباره تحولات منطقه که منافع کشورهای غربی را به خطر می‌اندازد بی‌ حرکت نبوده و همیشه برای حفظ منافع آنها تلاش کرده و در این زمینه از هیچ کاری حتی کشتار مردم بی‌گناه نیز فروگذار نبوده مانند مقابله با جریان «بیداری اسلامی» و یا حمله به یمن برای شکست انقلاب مردم این کشور که منجر به کشته شدن انسان‌های بی‌گناه شد.

در تاریخ 25 مارس 2015 دولت «ریاض» فرمان حمله هوایی به یمن را صادر کرد و پس از آن نیروی‌هوایی 5 کشور عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی، کویت و بحرین به رهبری رژیم سعودی و بعد از آن که موج «بیداری اسلامی» باعث شد تا مردم یمن رئیس جمهور وقت این کشور را برکنار کنند، به بهانه حمایت از رئیس جمهور فراری این کشور و برای حفظ منافع خودش در این کشور به خاک یمن تجاوز کرد. 

نقشه یمن

عربستان سعودی نام  تجاوز هوایی خود را «طوفان قاطعیت» نامید که دلیل انتخاب آن  خواست دولت «ریاض» و همپیمانانش  برای در هم شکستن انقلاب مردم یمن و روی کار امدن رئیس جمهور فراری این کشور بود اما این موج از حملات پس از 27 روز پایان یافت و آتش‌بس در میان یمن و کشورهای متجاوز برقرار شد تا مراکز امدارسانی جهانی بتوانند به مردم یمن امدادرسانی کنند ؛ هرچند که در این آتش بس هم بارها پیمان شکنی را در دستور کار خود قرار داد.

**جنایت «ریاض» با عملیات «طوفان قاطعیت»

دولت عربستان سعودی در زمان انجام عملیات «طوفان قاطعیت» بیش از 100 بار شهرهای مختلف یمن را با جنگنده‌های خود بمباران کرد که این کار باعث شد تا بیش از هزاران نفر شهید شوند که قالب آنها کودکان و زنان بودند؛ همچنین در این حملات بیش از هزاران خانه ویران و خانواده‌های زیادی بی‌خانمان شدند.

حمله به یمن

**«امید» واهی که در باتلاق یمن به ناامیدی تبدیل شد

دولت «ریاض» بعد از انجام عملیات «طوفان قاطعیت» به خاطر میانجی‌گری برخی از کشورهای منطقه و همچنین پیگیری مراکز امدادرسانی جهانی مجبور به قبول آتش‌بس شد؛ قبول این آتش‌بس از سوی این کشور برای عربستان و هم‌پیمانانش ضربه سختی بود و با وجود این که «ریاض» اعلام کرد که با انجام عملیات «طوفان قاطعیت» به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یافته اما هم‌پیمانان عربستان بر این باور بودند که این کشور با قبول آتش‌بس ، متحمل شکست شده است. 

تجاوز به یمن

کشورهای هم‌پیمان عربستان با تحریک مجدد این کشور موجب شدند تا دوباره  به یمن حمله کرده و آتش‌بس را نقض کند. طی این عملیات عده زیادی از مردم یمن شهید شدند و خانه‌های زیادی ویران و خانواده‌های زیادی بی‌خانمان شدند و با این وجود که باز هم کشورهایی مانند ایران برای کمک به مردم یمن وارد عمل شدند و درخواست آتش‌بس کردند و با این وجود که بارها آتش‌بس وضع شد؛ عربستان این آتش‌بس را نقض کرده و موجب شده تا هیچگاه نتوان با بحث و گفتگو مسئله یمن را حل کرد.

عربستان سعودی بعد از این که به خاطر مقاومت مردم یمن نتوانست این کشور را تسلیم خود نماید و زمانی که دید تروریست‌های تکفیری که خود پرورش داده در سوریه و عراق در حال نابودی هستند درصدد کمک به آنها درآمد و خواست به بهانه مبارزه با تروریسم نیروهای نظامی خود را به این کشورها اعزام کند تا با حمایت از گروه‌های تروریستی سوریه و عراق را تجزیه کند اما به دلیل این که ماهیت این کشور برای تمامی دنیا مشخص شده و با هوشیاری کشورهای حامی جبهه مقاومت مانند ایران دولت «ریاض» نتوانست به این خواسته شوم خود دست یابد.

داعش

به همین خاطر کشور عربستان تعدادی از جنگنده‌ها و تجهیزات خود را برای حمله به سوریه به پایگاه «اینجرلیک» ترکیه منتقل کرد که همین امر موجب شد تا مقامات سوری نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند و اعلام کنند که در صورت هرگونه حرکت اشتباه از سوی مقامات «ریاض» پاسخ سختی به آنها خواهند داد و اگر عربستان به سوریه حمله کند بازنده اصلی خود دولت سعودی خواهد بود و در کنار این سخنان مقامات سوری هم مقامات روسی و هم مقامات کشورمان این حرکت عربستان را یک شوخی دانسته و اعلام کردند که دولت «ریاض» جرات حمله به سوریه را ندارد.

سردار نقدی

سردار «محمدرضا نقدی» فرمانده بسیج مستضعفین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اعزام و استقرار نیروهای نظامی سعودی برای مقابله با تروریست‌ها اظهار داشت: دولت عربستان بازوی اصلی و اجرایی دولت‌های حامی تروریست است که در راس آنها انگلستان و آمریکا قرار دارند که از جانب آنها ماموریت دارد تا تروریست‌ها را سازماندهی کند و این ادعا که آنها برای مبارزه با تروریست‌ها وارد وارد عمل شود یک ادعای دروغین و مسخره می‌باشد که دولت عربستان آن را اعلام کرده است.

وی ادامه داد: عربستان و دولتش خود از بنیانگذاران داعش و از حامیان اصلی این تروریست‌ها هستند؛ رژیم عربستان مهد و پرورشگاه تروریست‌ها جانی در سطح بین‌الملل هستند و تمامی جنایت‌ها و آدم‌کشی‌هایی که در منطقه در کشورهایی مانند سوریه و عراق و حتی فراتر از منطقه و در تمام دنیا صورت می‌گیرد توسط تروریست‌هایی است که توسط رژیم عربستان آموزش دیده‌اند و عربستان با پرورش آنها در تمام جنایات آنها دست دارد و ریشه تمام این جنایت‌ها از عربستان آب می‌خورد که باید با آن مقابله کرد.

سردار نقدی خاطر نشان کرد: چطور می‌شود کشوری که مهد و حامی تروریست در سطح جهان است خود را به عنوان یک کشور در زمینه مبارزه علیه تروریست جلوه دهد؛ این نشان‌دهنده دروغگویی عربستان در تمام زمینه است و هرگز امکان ندارد کشوری مانند جمهوری اسلامی ایران که همیشه حامی مظلومین جهان بوده و در مبارزه با تروریست هم در منطقه و هم در دنیا پیش قدم است با کشوری مانند عربستان که همیشه از موضع قدرت با تمام کشورها صحبت کرده و اینکه این کشور حامی تروریست است با هم در یک جبهه بایستند و همه بدانند و مطمئن باشند که ادعای مقامات سعودی مبنی اعزام و استقرار نیروهای نظامی برای مبارزه با تروریست یک دروغ بزرگ و شوخی مسخره‌ای است که عربستان آن را اعلام کرده است.

سرلشکر رضایی

سرلشکر «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده اسبق کل سپاه با ارسال پستی در اینستاگرام خود، نسبت به اعزام ارتش سعودی به سوریه هشدار داد و همچنین پیش بینی کرده اند در صورت برخورد روسيه، تركيه، عربستان و سوريه با يكديگر و پس از آن هم ورود امريكا و يك جنگ بزرگ منطقه اي، محتمل است. این مطلب که در پی انتشار خبر موافقت آمریکا با ورود نیروی زمینی ارتش عربستان به سوریه و هشدار کرملین نسبت به وقوع یک جنگ در منطقه منتشر شده است، به شرح ذیل می باشد:

پس از شكست داعش و النصره در عراق (الرمادی) و سوريه (مخصوصا حلب)، عربستان و آمريكا تصميم گرفته اند كه سربازان سعودی را برای نجات باقيمانده تكفيری ها و درگيری با ارتش سوريه، وارد سوريه كنند.

در چنین شرایطی، برخورد روسيه، تركيه، عربستان و سوريه با يكديگر و پس از آن هم ورود امريكا و يك جنگ بزرگ منطقه ای، محتمل است. بی تردید دولت سعودی، كه ديوانه وار به هر اقدامی دست می زند اگر چنين حرکتی را مرتکب شود،كل منطقه از جمله عربستان در آتش خواهد سوخت! که البته ایران از آن دور خواهد بود.

سردار سلامی

سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه درباره «اعزام نیروی نظامی سعودی به سوریه» با اشاره به این که عربستان امروزه در یک جنگ نابرابر مورد حمایت از سوی کشورهای بیگانه قرار گرفته است، عنوان داشت: حتی در این جنگ نابرابر که تمام شاخص های غلبه قدرت از لحاظ ظاهری با آن ها است امروزه آن ها در صحنه استراتژیک یمن ناکام مانده اند.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران با اشاره به این که عربستان رژیمی، است که رویاها و آرزوهای خود را بیشتر طرح می کند تا نمایش درست از واقعیت هایی که در خود ذخیره دارد گفت: بیان چنین مسائلی از جمله اعزام نیرو از سوی عربستان به سوریه بیشتر عملیاتی روانی محسوب می شود زیرا آن ها می خواهند از نظر ظاهری خود را در این عرصه به عنوان یکی از عوامل مبارزه با تروریست معرفی کنند و خود را در عالم خیال به عنوان قدرت منطقه ای در جهان عرب به جهانیان معرفی سازند.وی با اشاره به این که رژیم سعودی تنها به شکل سملبلیک به سوریه نیرو اعزام می کند ادامه داد: عربستان بازنده استراتژیک پیروزی های میدانی اخیر در سوریه است.

ریاض

سردار سرلشکر «محمد علی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره «اعزام نیروی نظامی سعودی به سوریه» گفت: آنها فکر می‌کردند با پشتیبانی و تامین مالی می‌توانند امتیازی در سوریه به دست آورند ولی پیروزی‌های اخیر جبهه مقاومت، تمام برنامه‌های آنها را به هم ریخته است.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: آنها ادعا کرده‌اند که نیرو اعزام خواهند کرد اما فکر نمی‌کنم جرات چنین کاری داشته باشند چون ارتش آنها یک ارتش کلاسیک است و تاریخ نشان داده توان مقابله با رزمندگان اسلام را ندارند.

بعد از این سخنان مقامات ارشد نظامی کشورمان دولت «ریاض» در اقدامی از پیش طراحی شده و به خاطر اینکه جمهوری اسلامی ایران در جهت خلاف منافع عربستان به حمایت از کشورهای منطقه و مبارزه با تروریسم برخاسته تمام روابط خود با ایران را قطع کردند و با یک توهم واهی که ایران قصد حمله به عربستان را دارد به اوج‌گیری تنش‌ها در منطقه دامن زدند و باعث شدند تا روابط «تهران – ریاض» به تاریک‌ترین نقطه خود برسد.

**«توانمندی های دفاعی ایران» رویای مقامات «ریاض»

بر اساس آمار گلوبال عربستان سعودی با داشتن جمعیتی بالغ بر 27 میلیون نفر، 235 هزار نفر نیروی خط مقدم، 25 هزار نفر نیروی ذخیره، 1210 دستگاه تانک،432 عراده توپ ، بیش از 6 هزار فروند ادوات زرهی ، 322 سامانه موشکی ، 245 فروند جنگنده، 221 هواپیمای ترابری، 204 فروند هلیکوپتر و 22 فروند هلیکوپتر تهاجمی، 40 ناوجنگی ، ناوچه و مین های جنگی و بودجه نظامی 56 میلیارد و 725 میلیون دلار در رتبه 24 جهان قرار دارد.

البته لازم به توضیح است که بودجه نظامی پادشاهی عربستان چند برابر جمهوری اسلامی ایران بوده و در سال های اخیر تمام توان خود را صرف خرید از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا و انگلیس کرده است.

ریاض

ایران یکی از کشورهای مهم و استراتژیک منطقه غرب آسیا می‌باشد که جمعیتی بالغ بر 81 میلیون و 824 هزار نفر دارد که 47 میلیون نفر نیروی انسانی آماده به کار هستند که از این میان 1 میلیون و 400 هزار نفر هر ساله در این کشور به سن نظامی می‌رسند که 545 هزار نفر از آنها نیروهای حاضر در خطوط مقدم و 1 میلیون و 800 هزار نفر دیگر به عنوان نیروی ذخیره می‌باشند.

ریاض

ایران 1 میلیون و 648 هزار و 195 کیلومتر مساحت دارد که 880 کیلومتر آن خط آبی و 5 هزار و 894 کیلومتر از مرزهای ایران نیز مشترک است و این کشور 2 هزار و 440 کیلومتر خط ساحلی دارد. سالانه به طور میانگین 6 میلیارد و 300 میلیون دلار برای بخش نظامی خود بودجه در نظر می‌گیرد که بخشی از این مبلغ را از طریق فروش نفت تامین می‌کند جمهوری اسلامی از لحاظ ذخایر ارزی و طلا 93 میلیارد و 950 میلیون دلار ذخایر در اختیار دارد که از این رقم به همراه در آمد حاصل از فروش نفت، صرف افزایش توان نظامی ایران می شود.

ارتش رژیم سعودی وابستگی شدیدی به غرب و خصوصا ایالات متحده آمریکا دارد و صنعت نظامی آن غیر بومی و خارجی است. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم ایران و رژیم سعودی این است که ارتش ایران نسبت به رژیم سعودی از سلاح ها و ادوات بومی استفاده می‌کند و این کشور از تجهیزات غیربومی در ارتش خود بهره می‌گیرد. در حوزه صنعت ساخت تانک جمهوری اسلامی ایران انواع تانک های «ذوالفقار»، «صمصام» ، «مبارز»، «تی 72» ، «تیام» ، «چیفتن مدرن» و …. را می سازد و یا بهینه سازی می کند ؛ اما رژیم سعودی از تانک های آمریکایی «آبرامز» استفاده می کند که این نشان دهنده خود کفایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نسبت به سعودی هاست. تفاوت دیگر جمهوری اسلامی با رژیم سعودی در این است که ایران در ساخت جنگنده گام های بلندی را برداشته و ساخت جنگنده «صاعقه» ، «آذرخش» و «قاهر 313» در این راستاست و البته سعودی ها تنها به خرید جنگنده های پیشرفته از انگلیس و آمریکا بسنده می کنند.

ریاض

ریاض

ریاض

ریاض

**«توان موشکی» ایران کابوس پادشاهان «آل‌سعود»

جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن انواع موشک های زمین به زمین، ساحل به دریا، زمین به هوا ، هوا به هوا ، هوا به زمین و …  دارد و پتانسیل های گسترده ای را در جهت بازدارندگی از هرگونه حمله نظامی ایجاد کرده است.

ریاض

سردار سرتیپ «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پیرامون بحث موشکی اظهار داشت: امروزه آمریکایی‌ها درباره قدرت موشکی ما بحث می‌کنند و می‌خواهند آن را تحریم کنند و ما نیز در پاسخ به آنها می‌گوییم تا زمانی که تجاوزات و غارت‌گری‌های شما ادامه دارد و تا زمانی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنید ما نیز توان موشکی خود را افزایش می‌دهیم و ملت غیور ایران بدانند که ما امروز انبارهای موشکی و تونل‌های طویلی از موشک‌های آماده پرتاب داریم و برای مابقی موشک‌هایی که تولید می‌کنیم دچار کمبود فضا هستیم ولی با این وجود توان موشکی خود را افزایش می‌دهیم.

یکی دیگر از تفاوت های جمهوری اسلامی ایران با رژیم سعودی این است که ایران شهر موشکی دارد و پادشاهی عربستان از داشتن این توانمندی محروم است و دارا بودن «شهرهای موشکی» و «سیلو» از مهمترین تمایزهای قدرت نظامی ایران با عربستان است.

ریاض

ریاض

**آینده روابط «تهران – ریاض» چه خواهد شد؟

کشورهای غربی که در راس آنها آمریکا قرار دارد برای حفظ منافع خود وارد میدان شدند و با مذاکرات از طرف ایرانی و سعودی خواستند تا تنش‌های فی‌مابین را کاهش داده و با گفتگو مسئله را حل کنند و طرف ایرانی نیز که قبلا بارها اعلام کرده بود که با هیچ کدام از کشورهای منطقه قصد جنگ ندارد و حتی در صورت لوزم به آنها کمک نیز خواهد کرد پای میز مذاکره آمد تا مناقشات را از بین ببرد و صلح را در منطقه برقرار کند.

ایران و عربستان

حال باید دید آیا مقامات «ریاض» برای بهبود روابط خود با ایران حاضر هستند از موضع خود و همچنین کمک به گروه‌های تروریستی دست بردارند  و یا همچنان بر عملکرد خود مبنی بر آتش افروزی در منطقه ادامه خواهند داد.

گزارش از امین ملکیان

Go to TOP