چاپ خبــر

راهنمای تفسیر آزمایش خون در خانه/«Calcium»

در این مقاله به بررسی یکی از اصطلاحات پزشکی و تخصصی موجود در آزمایش خون به نام «Calcium» می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ کلسیم یکی از مواد معدنی مهم برای بقای انسان است و در بسیاری مواد غذایی وجود دارد. کلسیم نقش مهمی را در انقباض ماهیچه‌ها، خون‌رسانی، استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها، تنظیم آنزیم‌ها، آرامش اعصاب، انتشار هورمون‌ها، تنظیم ضربان قلب و عملکرد مغز ایفا می‌کند.
میزان طبیعی کلسیم در بدن از 8.6 تا 10.6 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است. اگر سطح کلسیم در خون بیشتر از حد طبیعی باشد به این معنا است که کلسیم اضافی در بدن از طریق ادرار، مدفوع و تعرق دفع نشده است. بیماری سرطان به خصوص سرطان سینه و مشکلات ریوی می تواند عامل بالا بودن سطح کلسیم خون باشد.
علاوه بر آزمایش خون، تکرر ادرار شدید، تهوع، سرگیجه، افزایش ناگهانی اشتها، عطش و درد استخوان نشان از اختلال در سطح این ماده در بدن است. کمبود کلسیم در بدن منجر به شکستگی مکرر استخوان‌ها، کاهش استحکام دندان‌ها، سنگ کلیه و پوکی استخوان می‌شود.
گفته می‌شود که سطح کلسیم نسبت به سایر مواد معدنی در بدن بیشتر است. وجود کلسیم در بدن سبب شگل گرفتن استخوان‌ها و حفظ استحکام آن‌ها می‌شود. در صورت پایین بودن سطح این ماده معدنی در بدن، مصرف مکمل‌های کلسیم  همچون لاکتات کلسیم، سیترات کلسیم و کربنات کلسیم ممکن است اولین تجویز پزشک باشد.
کمبود کلسیم بر اثر پرخوری، کم‌تحرکی، استعمال دخانیات، مصرف بیش از حد کافئین، افزایش چشمگیر سایر مواد معدنی همچون منیزیم در بدن، اختلالات هورمونی، ابتلا به بیماری دفع کلسیم، اثرات جانبی برخی داروها، شیمی درمانی، سرطان، بیماری گوارشی، گرفتگی عضلات، نارسایی کلیه، التهاب روده، اتهاب لوزوالمعده، کمبود ویتامین D  و کبود فسفات در بدن بوجود می‌آید.
وجود کلسیم کافی در بدن از بیماری چاقی پیشگیری می‌کند و سبب افزایش طول عمر، کیفیت خواب، جذب آهن، تنظیم ضربان قلب و تسهیل انعقاد مناسب خون می‌شود. جذب کلسیم در بدن به کمک ویتامین D  انجام می‌شود؛ در نتیجه مصرف این ویتامین و قرارگیری مناسب و مجهز در مقابل نور خورشید نیز توصیه می‌شود.
مواد غذایی همچون شیر، لوبیا، خشکبار، پنیر، ماست، ماهی، انجیر، کشمش، خرما، جعفری، اسفناج، خانواده کلم‌ها، غلات غنی‌شده و شیر سویا سرشار از کلسیم هستند و مصرف آن‌ها توصیه می‌شود.
این توضیحات فقط به عنوان یک راهنمای اولیه ارائه می‌شوند تا شما با مکانیسم عمل مواد شیمیایی حمل‌شده در خون بیشتر آشنا شوید. هر گونه تفسیر دقیق نیاز به تداخل و دقت پزشک مورد نظر دارد و برای جزئیات بیشتر حتما باید به پزشک مراجعه شود.
Go to TOP