چاپ خبــر
به منظور طولانی تر شدن عمر کیفیت فرش،

روش‌های مراقبت از فرش دستباف

اگر چه زیر پا می افتد اما هرگز برای دارندگانش بی ارزش محسوب نمی شود. برای مراقبت هر چه بهتر از این اثر دستباف راهکارهایی وجود دارد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، هنر قالی بافی که در اصفهان قدمتی دیرینه دارد و زنان و مردان زیادی از گذشته تا اکنون به عنوان شغل یا تفریح، دستی بر گره اش نواخته اند، اگر چه زیر پا می افتد اما هرگز برای دارندگانش بی ارزش محسوب نمی شود. برای مراقبت هر چه بهتر از این اثر دستباف راهکارهایی وجود دارد که در ادامه برای خوانندگان ذکر می کنیم:

1.هر شش ماه یک بار( بسته به میزان تردد) فرش را سر و ته کنید تا پرزهای فرش به حالت اولیه برگردند و از چسبیدن آنها به هم جلوگیری شده و در نهایت مقاومت آن ها بیشتر شود.

2.فرش را روی سطح هموار پهن کنید تا از پارگی موضعی آن جلوگیری شود،سطوح  سنگی، سرامیکی، پارکت و موزاییک در صورت صافی، خشکی و عاری از گرد و غبار بودن، مناسب ترین و سطوح  گچی، خاکی و آهکی به علت خاصیت قلیایی خود که موجب تجزیۀ پشم و ابریشم می شود، نامناسب ترین مکان ها برای پهن کردن فرش های دست باف هستند.

3.ریشه های فرش به علت نازکی  آسیب پذیرترند بهتر است آن ها را با پارچه لفافه دوزی کنید  تا در معرض سایش قرار نگیرند یا حتی الامکان از چسب های پنج سانتی برای مرتب کردن و پوشاندن ریشه ها استفاده کنید.

4.هر چقد فرش کمتر جارو شود عمر بیشتری خواهد داشت. این بدان معنا نیست که اجازه دهیم  فرش پر از آشغال های ریز و درشت شود بلکه به سادگی با انداختن یک روفرشی سبک که  با تکاندن تمیز می شود  می توان  تعداد جارو کردن را به حداقل رساند. در ضمن دقت داشته باشید هنگام جارو زدن بهتر است از جاروی دستی استفاده شود و در صورت استفاده از جاروی برقی توجه اشته باشید تا برس آن فعال نباشد به ویژه برای قسمت ریشه ها که  در صورت آزاد بودن ریشه ها، گیر کردن آن ها در برس موجب خراب شدن  فرش و برس به طور همزمان خواهد شد.

5.در صورت استفاده از جارو برقی، فرش را در جهت خواب پرزها جارو بزنید نه خلاف آن.

6.فرش های دست باف در طول زمان ممکن است به یک جهت متمایل شوند و به علت سنگین بودن جابه جا کردن آن طاقت فرساست برای جلوگیری از حرکت فرش از ترمز فرش استفاده کنید چرا که قرار دادن وسایل سنگین بر روی فرش به منظور ثابت کردن فرش خود موجب آسیب دیدگی در نقاط تحت فشار می شود.
اگر ناچار به قرار دادن اشیای سنگین مثل مبل و ویترین و… بر روی فرش هستید حتما از ضربه گیر چوبی، یا پلاستیکی برای کاهش تماس آنها با فرش استفاده کنید و حداقل ماهی یکبار جای اشیا را عوض کنید تا یک نقطه آسیب جدی نبیند.

7.در صورت ریخته شدن مایعات بر روی فرش دست باف بسته به نوع لکه راهکارهایی وجود دارد که در ادامه می آوریم اما آن چه در همۀ این روش ها یکسان است توجه به این نکته است که ریختن مواد شوینده به طور مستقیم بر روی لکه باعث پخش شدن آلودگی می شود و بهتر است دستمال پنبه ای خشکی را به محلول آغشته کرده و سپس آن را از سمت بیرونی لکه به سمت وسط بکشیم همچنین ریختن یکبارۀ آب بر روی لکه را متوقف و از آب پاش استفاده کنیم. و اما انواع لکه ها و

راهکارها:

– چای و قهوه و شربت و نوشابه:
بلافاصله چای یا قهوه را با قاشق جمع کرده و با پارچۀ سفید مرطوب و کف، لکه را چند بار به روش مذکورتمیز کنید، سپس اگر سایه ای از لکه باقی مانده با پارچه ای که با مخلوط محلول آب و سرکۀ سفید مرطوب شده و مقداری کف، بار دیگر آن را تمیز کنید.

-خون:
لکه را با دستمالی که با آب سرد و صابون سفید مرطوب شده برطرف کنید.

-دوده  و واکس:
اضافات را برداشته،لکه را با پارچۀ مرطوب و کف تمیز کرده و اگر سایه ای باقی مانده آن را با پارچه آغشته به الکل تمیز کنید.

-جوهر خودنویس:
مقداری ماست رقیق شده را روی لکه ریخته با استفاده از قاشق، اضافات را بردارید و سپس با استفاده از پارچه ای که با آب و کف  مرطوب شده باقیمانده را تمیز کنید.

-جوهر خودکار:
با استفاده از یک اسفنج که با شیر مرطوب شده لکه را بردارید  سپس با استفاده از دستمالی که  با آب و کف مرطوب شده باقیماندۀ مواد را برطرف کنید.

-آبرنگ، کاکائو و شکلات و لکه های روغن و چربی:
لکه هایی از این دست با پارچۀ آغشته به محلول آب و سرکه سفید همراه با کف تمیز می شود.

-ماژیک:
از پارچه مرطوب شده با الکل استفاده کنید.

Go to TOP