چاپ خبــر

اولین مرکز پارک نجومی کشور در گلپایگان راه اندازی خواهد شد

اولین مرکز پارک نجومی رصدخانه ای که دارای موزه نجوم و اولین کتابخانه تخصصی نجوم در کشور است با مجموعه توریستی به زودی در گلپایگان راه اندازی خواهد شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مهر، حمیدرضا مؤمنی رئیس دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان با ابراز خرسندی از برگزاری همایش نجوم در این دانشکده هدف از برگزاری این همایش را این گونه اظهار داشت: یکی از اهدافی که دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان در حال پیگیری آن است مسایل علمی و پژوهشی و برگزاری سمینارها در خصوص نجوم بوده و به لحاظ اینکه ما متولیان امر پژوهش هستیم از برگزاری کنفرانس ها، سمینارها و همایش های علمی که جزیی از وظایف ماست، استقبال می کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل استقبال مدیریت دانشکده از این همایش به واسطه وظایف ما به عنوان یک مرجع علمی و حمایت از اقدامات سید حسن شریف زاده مجری طرح احداث و فعالیت پارک نجوم در راستای اهداف و برنامه هایی است که این جوان فعال در شهرستان داشتند و این همایش را به خوبی برگزار کردند که باعث تشویق ما برای برگزاری چنین همایشی در آینده خواهد شد.

رئیس دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان با بیان اینکه ما آمادگی برگزاری یک کلاس در زمینه نجوم را با توجه به نیاز شهرستان فراهم خواهیم کرد، افزود: این دانشکده در راستای ایجاد مرکز رشد یا شرکت های دانش بنیان فعالیت هایی را زمینه امور خود قرار داده که اگر مورد حمایت مسئولین قرار گیرد، دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان می تواند یک مرکز و قطب نجوم در شهرستان باشد که این امر بستگی به حمایت مدیریت و مسئولان ذیربط دارد.

مؤمنی تصریح کرد: دانشگاه ها با توجه به سیاست وزارت علوم به سمت فعالیت های کاربردی، پژوهشی کاربردی و شرکت های دانش بنیان در جهت تولید علم و فروش آن اقداماتی را در راستای فراهم کردن چنین موقعیت هایی در مراکز علمی خود در حال انجام دارند که دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان نیز از این امر مستثنی نبوده و تنها به لحاظ کمبود فضای لازم بر اساس استانداردهای مورد نیاز به دنبال رایزنی هایی با مراجع ذیربط است.

وی در پایان تاکید کرد: یکی از چشم اندازهای دانشکده فنی و مهندسی گلپایگان دایر کردن شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد بوده که در یک حالت خوش بینانه امیدوار هستیم بتوانیم در سال جاری (۹۵) اقدامات مؤثری را در این زمینه انجام داده و مرکز رشد را در این دانشکده دایر کنیم.

در ادامه علی فیروزی، عضو شورای شهر گلپایگان و مجری طرح برگزاری همایش نجوم ضمن تقدیر از فعالیت ها و اقدامات خانواده شریف زاده در راستای اختراعات و اکتشافات فنی و مهندسی اظهار داشت: من به عنوان عضو کوچکی از شورا و خادم مردم ضمن حمایت از فعالیت های این خانواده نخبه انتظارم از مسئولین ذیربط در راستای حمایت از این افراد مخترع این است که پس از به ثبت رساندن اختراع آنها دستگاه ذیربط پشتیبانی و حمایت از اختراع مذکور را عهده دار شوند.

وی افزود: چندی قبل پدر مهندس سیدحسن شریف زاده که خود یک نخبه و مخترع متفکر در زمینه های مختلف فنی است، موفق به اختراع جداسازی کابین هواپیما در مواقع حوادث هواپیمایی بود که به علت عدم حمایت از این اختراع علیرغم به ثبت رسیدن آن، یک اکراینی با الگوبرداری از این اختراع آن را به نام خودش به ثبت رسانده و به جهان معرفی می کند و این می رساند که حمایت جدی از این اختراع و فرد مخترع در کشور ما صورت نگرفته که در این راستا باید حمایت های جدی از مخترعین و مکتشفین صورت پذیرد.

در ادامه سیدحسن شریف زاده مخترع، پژوهشگر، محقق و دبیر همایش نجوم گلپایگان با اشاره به اینکه از دوران کودکی و طفولیت علاقه زیادی به ستاره و ستاره شناسی داشتم، اظهار داشت: در سال ۸۸ با توجه به علاقه شدیدم به علوم نجوم، موفق به ساخت بزرگترین تلسکوپ در ایران شدم و اختراع من با نام «ایران تارا» با حضور معاون اول رئیس جمهور وقت در همان سال رونمایی شد که از بُعد کیفیت در حد بسیار بالایی قرار داشت.

اختراع تلسکوپی با قدرت رصد چاله های کیهانی

وی افزود: تلسکوپ اختراعی به قطر یک و نیم متر و طول لوله آن ۱۰ متر، حتی قادر به دیدن چاله های کیهانی با دقت بسیار بالایی بود که با هزینه بسیار پایین آن را اختراع و در سال ۸۸ به ثبت رساندم.

این پژوهشگر و مخترع تصریح کرد: با فعالیت در رشته نجوم و علاقه مندی که نسبت به این امر داشتم، انجمن نجوم شهرستان را در سال ۸۷ به ثبت رساندم و موفق به دریافت مجوز پارک نجوم از انجمن نجوم کشور شدم که در راستای داشتن یک نقطه گریزپذیر و تاریک که دارای استانداردهای لازم و موقعیت شهری بوده و در حال حاضر پیگیر فعالیت پارک نجوم (شریف) در شهرستان هستیم.

شریف زاده با اذعان به اینکه پارک نجومی مورد نظر هم بُعد نجومی خواهد داشت و دارای موزه نجوم و اولین کتابخانه تخصصی نجوم در کشور است، افزود: نرم افزار هوافضا از دیگر ملزومات این پارک نجوم بوده و در کنار آن یک مجموعه توریستی فعالیت خواهد کرد که در کل تمامی آیتم های مورد نظر پارک نجوم را تشکیل می دهد که در صورت واگذاری زمین از سوی مسئولین ذیربط این مجموعه فعالیت خود را به زودی آغاز خواهد کرد.

وی با تشریح موقعیت نقطه انتخابی در راستای احداث پارک نجوم به منظور فراهم شدن رصدخانه شهرستان گلپایگان بیان داشت: با توجه به نقطه انتخابی که زلزله خیز نبوده و دارای تمامی استانداردهای رصدخانه ای است، محل جذب توریست های علاقمند به بحث نجوم خواهد شد که طی شش سال گذشته پیگیر آن بودم که به لحاظ عدم همکاری و دلسوزی برخی مسئولین مکان مورد نظر ما را حدود ۵۰۰ الی ۶۰۰ متر دور کردند که این امر به لحاظ دورشدن از برق به نوعی کار ما را مختل خواهد کرد که امیدواریم واگذاری زمین هر چه زودتر تحقق یابد.

دبیر همایش نجوم گلپایگان با اشاره به اینکه فعالیت پارک نجوم در شهرستان موجب جذب توریست های خارجی برای استفاده از این مکان خواهد شد، تصریح کرد: گلپایگان یکی از بهترین نقاط تاریک ایران به منظور ایجاد رصدخانه و امور نجومی در کشور است که در بازدید صورت گرفته طی غروب روز گذشته که هنوز هوا کاملاً تاریک نشده بود ما به اتفاق یکی از اساتید موفق شدیم سیاره مشتری را در نزدیکی ماه با چشم غیرمسلح مشاهده کنیم که تعجب و شگفتی همراهان خبره در امر نجوم را برانگیخت.

وی در پایان یادآور شد: راه اندازی پارک نجوم شهرستان نیاز به حمایت مسئولین داشته ضمن اینکه اعلام می کنیم نیاز به بودجه زیادی در این زمینه نداریم و با جذب توریست می توانیم نسبت به تأمین بودجه مورد نیاز خود اقدام کنیم و توریست بازدید کننده از این مرکز که عمدتاً خارجی خواهند بود فقط از هوای آسمان این شهرستان در جهت بازدید کهکشان ها اقدام خواهند کرد، کاری که در کشور شیلی از بابت آن مبالغ هنگفتی از بازدیدکنندگان دریافت می کند.

در ادامه محمود نوری، نماینده نجوم استان قم با اذعان به اینکه شهرستان گلپایگان با دارا بودن تمامی معیارهای ایجاد یک جایگاه ایده آل رصدخانه ای می تواند به عنوان یک مرکز مهم در این امر در کشور فعالیت داشته باشد، اظهار داشت: بیشتر کسانی که اجرام جدید در آسمان را رصد و ثبت می کنند منجمین آماتور هستند و امیدواریم با فعالیت این مرکز در شهرستان که با چشم غیرمسلح و در هوای نزدیک به غروب قادر خواهیم بود سیارات زهره یا ناهید را در صورت دانستن مکان دقیق آن ببینیم.

وی افزود: به عنوان یک پژوهشگر در عرصه نجوم طی ۱۸ سال فعالیت در این رشته هیچ گاه سیاره مشتری را در هنگام غروب که هنوز آفتاب به طور کامل پایین نرفته در هیچ جای ایران مشاهده نکرده بودم که روز گذشته با بروز چنین واقعه ای برای من اتمام حجت شد که شهرستان گلپایگان با استفاده از توان مهندس شریف زاده می تواند به عنوان جایگاه مهم نجوم فعالیت چشمگیر داشته باشد.

نوری با اذعان به اینکه مکان مورد نظر احداث پارک نجوم دارای استاندارد و شرایط لازم در راستای این امر است، افزود: وقتی چنین برنامه ای در یک شهر اتفاق بیافتد و هیچ جای دنیا مشابه آن وجود نداشته باشد می تواند در راستای جذب جوانان و علاقمندان به دنیای علم وارد عمل شده و تمامی افرادی که در امر فضانوردی و نجوم وارد این عرصه شدند از آماتوری و وارد شدن به چنین مکان های بکر بوده است.

Go to TOP