چاپ خبــر
به میزبانی دانشگاه پیام نور فریدونشهر؛

بزرگترین رویداد علمی شهرستان با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار خواهد شد

اولین همایش ملی نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی در فریدونشهر برگزار خواهد شد. این همایش بزرگترین رویداد علمی شهرستان فریدونشهر خواهد بود که با نگاهی عمیق تر می تواند وضعیت اقتصادی و اشتغال شهرستان را دگرگون کند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، دانشگاه پیام نور فریدونشهر بعد از دو سال تلاش موفق شد مجوز برگزاری «اولین همایش ملی نقش گیاهان دارویی در اقتصاد مقاومتی» در فریدونشهر را اخذ کند.

این همایش بزرگترین رویداد علمی شهرستان فریدونشهر خواهد بود که با نگاهی عمیق تر می تواند وضعیت اقتصادی و اشتغال شهرستان را دگرگون کند. برای دریافت جزئیات این رویداد علمی مصاحبه ای را با ظهراب اداوی، رئیس دانشگاه پیام نور فریدونشهر و دبیر این همایش، ترتیب دادیم.

– پونه زار: هدف از برگزاری این همایش چیست؟

– این همایش در سطح کلان برای حمایت از تولید ملی، پیشبرد مرزهای دانش و فراهم نمودن فضایی مناسب برای گردهمایی محققان، کارشناسان و دانشجویان جهت ارائه آخرین دستاوردهای علمی و تبادل نظر و در سطح منطقه، به جهت مستعد بودن، بررسی نقش گیاهان دارویی در تحقق اقتصاد مقاومتی هدف گذاری شده است.

– پونه زار: همایش در چه محورهایی برگزار می شود؟

– محورهای همایش همه موضوعات و عرصه های مرتبط با گیاهان دارویی از جمله بررسی پارامترهای اشتغال، اکولوژی و اکوفیزیولوژی، بسته بندی و صنعت، بهره گیری از منابع طبیعی، بیوتکنولوژی، فرآوری، زیست شناسی، فارماکولوژی، میکروبیولوژی، طب سنتی، اقتصاد و بازاریابی، سرمایه گذاری و بازرگانی، مهارت ها، گردشگری، مبارزه با آفات، مباحث اسلامی و دیگر محورهای مرتبط با گیاهان دارویی است.

– پونه زار: چه داورانی مقالات را بررسی می کنند؟

– داوران این همایش که با نام لاتین The First National Conference Role of Medicinal Plant in The Economy of Resistance ثبت شده است شامل 22 استاد از دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، شهرکرد، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و علمی-کاربردی هستند.

– پونه زار: زمان بندی همایش چگونه است؟

– فراخوان این همایش به زودی از طریق رسانه های عمومی و کثیرالانتشار اعلام می گردد و همایش شهریورماه برگزار خواهد شد.

– پونه زار: انتظار دارید ای همایش چه اثراتی در شهرستان داشته باشد؟

– مهمترین نتیجه برگزاری همایش را افزایش فرهنگ عمومی مردم نسبت به گیاهان دارویی و تفهیم نیاز به تأسیس پژوهشکده گیاهان دارویی در فریدونشهر که درخواست آن را از سال 1390 داده ایم، می دانم. تاسیس این پژوهشکده در شهرستانی که عرصه رشد بسیاری از این گیاهان دارویی است، یک ضرورت علمی-تحقیقاتی و دارای توجیه اقتصادی است.

– پونه زار: تولیدات علمی این همایش چگونه باید مورد استفاده عموم قرار گیرد؟

– ما ضمن انتشار بولتن علمی همایش و علمی که از این همایش تولید می شود، آن را در اختیار واحد ترویج اداره جهاد کشاورزی قرار می دهیم و از این به بعد وظیفه اجرا کردن این علم بر عهده ایشان خواهد بود چرا که دانشگاه به تنهایی یک نهاد علمی است که وظیفه اش تولید علم است و در مورد استفاده از این علم باید ادارات و ارگان های مرتبط با همکاری هم، علم به دست آمده را در جامعه جاری کنند. هرچند از آن جایی که دانشگاه ها باید به سمت درآمدزایی پیش بروند نتایج این همایش می تواند در کشت و کار گیاهان دارویی مورد استفاده دانشگاه هم قرار گیرد.

– پونه زار: ضرورت برگزاری این همایش چه بود؟

– شرایط کشور و به تیع آن شرایط منطقه به سمتی پیش می رود که نیاز به یک تغییر الگوی کشت و تغییر محصول در بخش کشاورزی احساس می شود. بنده انتقاد شدید نسبت به مسئولانی دارم که در سال های گذشته طی سخنرانی هایی اعلام کردند باید از همین امسال کشت سیب زمینی را رها کرد و اقدام به کشت و کار گیاهان دارویی یا زعفران کرد. این یک سخن کاملا غیرعلمی است. تغییر محصول در این وسعت نیاز به یک مرحله گذار دارد وگرنه موجب آسیب و ضرر و زیان می شود. ضمن این که هنوز بذرهای گیاهان دارویی اصطلاحا اهلی نشده اند که ما بتوانیم آن ها را به راحتی کاشته و انتظار برداشت محصول با بازدهی بالا داشته باشیم. با این توضیحات ضرورت چنین همایشی برای توسعه کشت و کار گیاهان دارویی احساس می شود.

در حال حاضر حجم زیادی از ارز کشور بابت ارزش افزوده گیاهانی از کشور خارج می شود که به صورت خام به کشورهای خارجی فروخته شده است و ما با این همایش می توانیم از خروج این ارز جلوگیری کرده و با نگاهی درون گرا در اقتصاد خود، عرصه جدیدی برای رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال در کشور برداشته و مدعی اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باشیم.

– پونه زار: اکنون که موفق شدید مجوز این همایش را دریافت کنید، انتظارتان از مسئولان و ادارات شهرستان چیست؟

– هر چند ما دو سال پیش هم دست همیاری برای برگزاری این همایش به سوی ادارات دراز کردیم اما خیلی با ما همکاری نشد، اما اکنون که موفق شدیم مجوز برگزاری این همایش بزرگ را بگیریم با وجود این که ما می توانستیم منابع مورد نیاز خودمان را از طریق منابع خارج شهرستان تهیه کنیم اما چون می خواستیم همایش با نام فریدونشهر برگزار شود، این فرصت را در اختیار ادارات و ارگان های شهرستان قرار دادیم تا وارد همایش شده و گوشه ای از کار همایش را بر عهده بگیرند. لذا انتظار داریم حداقل ارگان های مرتبط مثل مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا واحد فنی و حرفه ای فریدونشهر وارد کار شده و ما را در برگزاری همایش یاری کنند.

این همایش می تواند اقتصاد شهرستان را متحول کند و نقش بسزایی در اشتغال زایی شهرستان داشته باشد لذا برگزاری هرچه بهتر این همایش خدمت به شهرستان و قدم برداشتن در مسیر توسعه پایدار فریدونشهر است.

انتهای پیام/

  1. Mahrokh hassani گفت:

    با تشكر از اطلاعات مفيد آقاي دكتر ظهراب ادواي رياست محترم دانشگاه و قدرداني از تحقيقات مفيد و موثر ايشان . اميدورايم كه زحمات بي دريغ شما مثمر ثمر گردد . با آرزوي موققيت روز افرون

  2. سلام . مدیر محترم لطفا با توجه به اینکه این یک گزارش علمی است و در محیط علمی مثل محیط های نظامی افراد مرتبه علمی دارند باید شما اگر عنوان دکترا را اول اسم ایشان حذف کرده اید حداقل به مرتبه علمی نامبرده که استادیاری ایست اشاره می کردید یاه حداقل نامبرده را بجای اسم و فامیل ساده اشاره به هیات علمی بودن وی میکردین تا این خبر خوب بدون نقص و احتمال…. باشد

    • پونه زار گفت:

      دوست گرامی این یک خبر است و اینجا یک سایت تحلیلی خبری است و ادبیات مطلب هم ادبیات یک سایت خبری
      بردن عناوین آقا و مهندس و … در ادبیات خبرگزاری ها نیست
      در مورد ذکر شده نیز سمت ایشان در سطر چهارم ذکر شده است

  3. ناشناس گفت:

    سلام با تشکر از اطلاع رسانی این سایت همی دانشجویان پیام نور مرکز فریدونشهر از زحمات و تلاشها ی آقای دکتر اداوی وکسب رتبه اول مقالات علمی در سطح جهان …….با آرزوی موفقیت و روز افزون ایشان

  4. ارزوی موفقیت و سربلندی

  5. بابا احمدی بن کمری گفت:

    سلام
    باید تولیدات علمی وارد بازار کارشودد این نیاز امروز کشور ماست آقای دکتروظیفه خودش را دراین عرصه بخوی انجام میدهد اما ما مردم ومسولین بایدبقیه کاررا باپشتکاری ومدیریت ودید وسیع انجام بدهیم

  6. «أَوَلَمْ یَرَ‌وْا إِلَى الْأَرْ‌ضِ کَمْ أَنبَتْنَا فِیهَا مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِ‌یمٍ»،
    «آیا به زمین نگاه نکردند که در آن چه قدر از هر نوع روییدنی نیکو(سودمند) رویاندیم؟»،

    در همه گیاهان فوایدی هست ،گرچه ممکن است فایده ی بعضی برای ما کشف نشده باشد”«مِن کُلِّ زَوْجٍ کَرِ‌یمٍ»

  7. خاکشی(خاکشیر)در شهرستان بخوبی جواب می دهد ودر هر هکتار حدود 700کیلوگرم برداشت می شود در هکتار حدود10،000،000تومان
    خاکشی، دارای دو نوع می‌باشند؛ یک نوع آن کوچک‌تر بوده و رنگ آن مایل به قرمز است و طعم آن کمی تلخ است و دیگری بزرگ‌تر است و رنگ آن قرمز مایل به قهوه‌ای می‌باشد.
    قیمت قرمز مایل به قهوه‌ای در بازار اصفهان کیلویی 15000تومان
    قیمت نوع رنگ مایل به قرمز در بازار اصفهان کیلویی 30000تومان

    خــــــــــــــــــواص خاکشی
    دانه‌های کوچک و قهوه‌ای (قرمز) رنگ خاکشی از نظر طب قدیم ایران گرم و تر است و آنقدر آثار مفید درمانی دارد که انسان را به شگفتی وامی‌دارد. دانه‌های خاکشی کاملاً بی‌ضرر بوده و بر اساس زمان و حالت، تأثیر متفاوتی بر بدن دارد. مصرف خاکشی صبح ناشتا در آب جوش یا آب سرد، بدون شکر یا با شکر، قبل از غذا یا بعد آن، با فاصله‌ای از غذا یا بدون فاصله و یا حتی شب و روز و همچنین چگونگی استفاده از آن، دارای اثرات متفاوتی است.
    * خاکشی از زمان‌های گذشته به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن کاربرد داشته و به صورت شربت مصرف می‌شده است.
    * شربت خاکشی از گذشته تا امروز به عنوان یک نوشیدنی خنک‌کننده مطرح بوده و در فصل گرما، با کاهش دمای بدن به پیشگیری از گرمازدگی کمک می‌کند.
    * خاکشی اگر با آب گرم مصرف شود، خاصیت ملین داشته و مصرف آن با آب، شکر و یخ، از اسهال پیشگیری می‌کند. نکته جالب در این است که خاکشی، می‌تواند در دو شرایط عکس یکدیگر (یبوست و اسهال) مفید باشد. خاکشی یخ مال در آب سرد به دلیل اینکه کیفیت قابض پیدا می‌کند، یک داروی ضداسهال است و از بیماری‌های عفونی تابستان پیشگیری می‌کند اما خاکشی در آب جوش به دلیل اینکه لینت را افزایش می‌دهد، یک داروی ضدیبوست می‌باشد.
    * خاکشی برای دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش خاصیت ضدالتهابی دارد و التیام‌دهنده زخم و جراحات می‌باشد.
    * بر اساس مطالعات صورت گرفته، خاکشی به دلیل برخورداری از خاصیت ضدالتهابی، موجب کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
    * خاکشی یکی از بهترین داروهای خوراکی برای رفع بواسیر و واریس است. اگر خاکشی در ابتدای بروز این بیماری‌ها مصرف شود، کاملاً بیمار درمان می‌شود اما اگر در مرحله پیشرفته بیماری استفاده شود، از پیشرفت بیماری جلوگیری خواهد نمود. البته گفته می‌شود که در مرحله پیشرفته نیز بسیاری از بیماران مبتلا، به طور کامل درمان می‌شوند.
    * خاکشی ضعف قوای جنسی را در صورتی که ناشی از وجود سودای زیاد در بدن باشد، درمان می‌کند. همچنین بسیاری از ترشحات رحم (که ناشی از سودا هستند) نیز با خاکشی درمان می‌شوند.
    * خاکشی برای نرمی و لطافت پوست مفید است و بدون این که چاق‌کننده باشد، پرده‌ای از چربی در سطح بدن ایجاد می‌کند.
    * استفاده از خاکشی به صورت ضماد بر روی پوست، انواع ورم‌های سفت پوستی و زیر پوستی را نرم می‌کند.
    * کودکانی که در طول سال چندین مرتبه دچار التهاب و ورم لوزه‌ می‌شوند، با مصرف بلندمدت خاکشی، به ندرت به این عارضه دچار خواهند شد.
    * خاکشی ترشحات بینی به هنگام سرماخوردگی را بسیار کم می‌کند و سردردهای ناشی از آن را تخفیف می‌دهد.
    * خاکشی ادرارآور است.
    * خاکشی تب‌بُر است.
    * خاکشی دارای مقادیر فراوانی فیبر می‌باشد از این رو سبب روان شدن روده‌ها می‌شود.
    * خاکشی التهاب کلیه را برطرف می‌کند و برای دفع سنگ کلیه مناسب است. برای این منظور می‌توان خاکشی، خارشتر و ترنجبین را با یکدیگر مخلوط کرده و صبح‌ها به صورت ناشتا نوشید.
    * خاکشی برای درمان دو بیماری سرخک و مخملک مفید است.
    * خاکشی صدا را باز می‌کند.
    * خاکشی برای از بین بردن اگزما، کهیر و التهابات پوستی مناسب است. همچنین برای برطرف نمودن جوش‌های صورت که در نتیجه مصرف زیاد از حدّ چربی و شیرینی ایجاد شده‌اند می‌توان جوشانده یک قاشق ترنجبین را با دو قاشق غذاخوری خاکشی مخلوط کرده و هر روز صبح ناشتا به مدت دو هفته آن را میل نمود، تا جوش‌ها از بین بروند.
    * خاکشی برای افرادی که در طول روز دچار دل ضعفه می‌شوند، مناسب است.
    برای پیشگیری از بروز این دل‌ضعفه کافی است، خاکشی و آب عسل را با هم ترکیب کرده و میل کنند
    برای تهیه آب عسل باید یک لیتر آب و یک کیلو عسل را با هم بجوشانید. بعد از مدتی کفی روی مایع در حال جوش تشکیل می‌شود که باید از دیگر مواد موجود در ظرف جدا شود. بعد از برداشتن کف، مواد باقی‌مانده همان ترکیبی است که برای بهبود دل‌ضعفه و پیشگیری از بروز آن مصرف می‌شود. اگرچه عسل با حرارت، برخی از ویتامین‌ها و مواد مغذی خود را از دست می‌دهد اما مواد باقی مانده در آن برای درمان دل‌ضعفه بسیار مناسب است.
    * خاکشی سبب بهبود شوره سر می‌شود. بر اساس طب سنتی، شوره سر از عوارض سوء مزاج (بد کار کردن اعضای داخلی بدن) می‌باشد. همچنین گفته می‌شود اگر ریزش مو ناشی از سوء مزاج باشد، مصرف خاکشی در پیشگیری و بهبود آن بسیار مؤثر است.
    * از دیگر خواص معجزه‌آسای دانه‌های خاکشی، کنترل و تسکین فشارخون است.
    برای این منظور کافی است یک لیوان خاکشی را به‌خوبی بکوبید و آن را به‌ صورت پودری نرم درآورید، سپس در ظرفی ریخته و به مرور به آن آب اضافه کنید تا خمیری یک دست به دست آید. می‌توانید در هفته یک‌بار این مرهم را روی پاهایتان بمالید و شب تا صبح با آن بخوابید. این مرهم در کنار مصرف داروهای کنترل‌کننده فشارخون، کمک می‌کند تا بهتر بتوانید فشارخون خود را کنترل کنید.
    * ترکیب شربت ترنجبین و خاکشی برای برطرف کردن بوی بد دهان مناسب است.
    برای این منظور مقداری ترنجبین را به مدت 6-5 ساعت درون آب خیس کنید و پس از صاف کردن آن را با 2-1 قاشق خاکشی مخلوط کنید و هر روز عصر یک لیوان از آن بنوشید.
    نوشیدن این شربت اخلاط ناسالم و بلغم اضافه را دفع نموده و با اصلاح مزاج سبب رفع بوی بد دهان و ایجاد احساس بهتر می‌شود.
    * نوشیدن خاکشی و ترنجبین برای از بین بردن لک‌های پوست به ویژه پوست صورت، یکی از بهترین روش‌هاست.
    برای این منظور ترنجبین را 5 ساعت در آب خیس کنید و پس از این مدت آن را صاف کرده و به آن 2 قاشق خاکشی پاک کرده اضافه کنید و میل کنید. افرادی که از این ترکیب به ‌صورت روزانه و مستمر به مدت 3 هفته استفاده نمایند، بعد از مدتی با پوستی روشن و بدون لک‌ روبه‌رو خواهند بود.
    * همچنین نوشیدن 2 تا 3 لیوان از شربت فوق به صورت روزانه، سبب از بین رفتن شوره و خارش سر در افراد مبتلا می‌شود.
    * از دیگر خواص معجزه‌آسای خاکشی درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست‌‌های ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است.
    یکی از مهمترین علائم این نوع یبوست تکه‌تکه خارج شدن مدفوع از بدن است. حتی گاهی مقداری از مدفوع در روده‌ باقی می‌ماند و بدن قادر نیست روده‌ها را به‌درستی تخلیه کند و این مسئله به مرور زمان موجب بروز مشکلاتی برای سلامت فرد می‌شود، چرا که باقی ماندن مدفوع در روده‌ها موجب جذب مواد سمی و ناسالم از طریق جداره روده می‌شود.
    برای درمان این نوع یبوست و همین‌طور درمان یبوست و کم‌آبی ناشی از کهولت سن، مصرف یک قاشق غذاخوری خاکشی کوبیده شده به همراه قندآب، می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود سوءمزاج و درمان یبوست داشته باشد.
    * نوشاندن روزانه 3 تا 4 لیوان شربت خاکشی کم‌شیرین به کودک مبتلا به آبله‌ مرغان و سرخجه، یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش حرارت درونی و خارش برون‌ریزی‌های پوستی است.
    در صورت امکان می‌توانید بدن کودک‌تان را با کمک دانه‌های سرخ‌رنگ خاکشی نیز بخور دهید. برای این کار از یک منقل کوچک یا اسپند دودکن استفاده کرده و خاکشی را روی حرارت قرار دهید و با دودی که از آن به‌دست می‌آید بدن کودک را بخور دهید. این کار به کاهش سوزش، خارش و التهاب بیماری کمک می‌کند.
    * ابتلا به اسهال در فصل تابستان یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که کودکان به آن دچار می‌شوند. برای رفع این مشکل خاکشی را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و به بیمار بدهید. این ترکیب را متناسب با سن بیمار، هر دو ساعت یک بار به او بخورانید. این مخلوط از یک قاشق غذاخوری تا یک سوم استکان برای خردسالان تجویز شده است.
    * خاکشی برای افرادی که تصمیم دارند وزن خود را افزایش دهند مناسب است.
    برای این منظور باید هر روز صبح به صورت ناشتا شربت خاکشی به همراه شیر میل شود. درصورتی که شیر تازه و طبیعی باشد میزان تاثیرگذاری این نسخه بیشتر می‌شود، بنابراین افرادی که به شیر طبیعی دسترسی دارند بهتر است از شیر طبیعی و روستایی استفاده کنند و البته توجه داشته باشند که از سلامت شیر و پاکیزه بودن آن مطمئن شوند.
    * شاید کمتر کسی درباره خاصیت شفابخش خاکشی در درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه شنیده باشد. اما در بسیاری از متون طب سنتی به این موضوع اشاره شده است که استفاده از خاکشی هنگام بروز التهاب‌های مجاری ادراری و کلیه بسیار موثر است، به ویژه زمانی که فردی مبتلا به بیماری سنگ کلیه است و وجود سنگ در کلیه وی موجب بروز التهاباتی در موضع کلیه یا مجاری ادرار وی شده است. در این حالت نوشیدن روزانه 4 تا 5 لیوان خاکشی که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد، بسیار مفید دانسته شده است.
    * خاکشی یکی از بهترین داروهای ضدآلرژی می‌باشد از این رو در برخی از انواع حساسیت‌های غذایی، خوردن خاکشی نیم ساعت قبل از صرف غذا، مشکل را برطرف می‌کند.
    * جوشانده خاکشی برای رفع اسهال‌های ساده مفید است.
    * خاکشی برای دفع کرم مفید است.
    * گل‌ها و برگ‌های گیاه خاکشی برای رفع بیماری ناشی از کمبود ویتامین C استفاده می‌شود.

  8. میوه عناب
    از هر هکتار باغ عناب حدود1تن محصول برداشت می شود وهر کیلو عناب 17000 تومان ارزش داردکه ارزرش اقتصادی آن 17،000،000 تومان در هر هکتاراست
    میوه عناب در روستاهای کوهستانی استان بدلیل آب و هوای سرد به طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت عناب است.
    ارتفاع درخت عناب به حدود هشت متر می رسد، شاخه های آن تیغ دار و برگ های آن کوچک و به صورت متناوب روی شاخه آرایش یافته اند، میوه عناب در ابتدا سبز و در زمان رسیدگی قرمز رنگ بوده و تکثیر آن از طریق پاچوش است.

    در شیمی میوه عناب ویتامینc، مواد لعابی، مواد قندی و پروتئین گزارش شده است، علاوه بر این در میوه آن یک تانن زیزیفوتانیک وجود دارد که این ماده در چوب درخت نیز مشاهده می‌شود، ریشه، ساقه، برگ و میوه عناب در گیاه درمانی مورد استفاده دارد.
    خواص عناب
    جوشانده ریشه عناب برای کاهش تب و گرد ریشه آن برای ترمیم زخمها مفید است.

    میوه عناب برای تصفیه خون، کمک به هاضمه و نرم کننده سینه مورد استفاده است، هسته عناب خواب آور و مخدر است.

    کارشناس گیاهان دارویی آرام کنندگی اعصاب، مقوی عمومی بدن، مقوی معده، ضد سرفه و کمک به راحت خوابیدن را از دیگر خواص عناب عنوان و تصریح کرد: عناب از گیاهان خون ساز است و برای گرفتگی صدا و خشونت حلق از آن استفاده می‌شود.
    سرشار از املاح و ویتامین است و گیاهی آرام‌بخش، کنترل کننده فشار خون و ضد سرطان است.
    عناب برای تهیه شربت سینه از جوشانده 50 گرم در یک لیتر آب استفاده می شود و برای موارد دیگر 14 دانه عناب نیک کوب شده را با 25 گرم جو پوست گرفته در یک لیتر آب جوشانده و پس از صاف کردن روزی چند فنجان خورده می شود.

    این میوه مقاوم در برابر خشکسالی و نوسانات دمایی، سازگاری با شوری و کم حاصلخیزی آب را از جمله مزیتهای محصول عناب بر شمرد.

Go to TOP