چاپ خبــر
واشنگتن فری بیکن گزارش داد؛

سامانه ناوبری و ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا در تیررس موشک‌های ماهواره زن روسیه+عکس

روسیه در گامی تازه در زمینه توسعه جنگ افزاری که قادر باشد سامانه‌های ناوبری، مخابراتی و ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را نابود کند، با موفقیت یک موشک ماهواره زن جدید آزمایش کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مقام‌های وزارت دفاع آمریکا اعلام کردند که روسیه به تازگی موشک ماهواره زن خود را با موفقیت آزمایش کرده است.

به نوشته وبگاه «واشنگتن فری‌بیکن» موشک «نودال» از مرکز موشکی «پلستک» در 500 مایلی شمال مسکو، پایتخت روسیه شلیک شد. این موشک از سوی ماهواره‌های جاسوسی آمریکا رصد شده و عنوان شده که پرتاب آن با موفقیت همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، این پرتاب به نشانه موفقیت بزرگ دیگر برای مسکو و تلاش‌هایش در زمینه توسعه جنگ افزاری است که قادر باشد سامانه‌های ناوبری، مخابراتی و ماهواره‌های اطلاعاتی آمریکا را نابود کند.

البته اطلاعات چندانی از این شلیک موفقیت آمیز در دسترس نیست و مشخص نیست که موشک نودال علیه یک ماهواره شلیک شده یا در مسیر زیر مداری بدون برخورد با هدف پرتاب شده است.

نمایی از موشک ماهواره زن روسیه

این اقدام دومین مورد در نوع خود و به دنبال پرتاب 18 نوامبر روسیه بود که نشان می‌دهد این کشور در حال پیشرفت در زمینه ساخت سلاح ضد ماهواره است. روسیه در دوره ریاست جمهوری «ولادیمیر پوتین» مبادرت به نوین سازی کامل زرادخانه راهبردی و توسعه و بهبود جنگ افزارهای جدید چون موشک‌های ماهواره زن برآمده است.

«سر لشگر دیوید . جی . باک» فرمانده  بخش فضایی آمریکا در جلسه استماع سنا در ماه مارس گفته بود که روسیه در حال توسعه سلاح‌های فضایی است .

این فرمانده آمریکایی گفت: «روسیه از وابستگی آمریکا در فضا را به خود به عنوان یک نقطه آسیب پذیر بهره برداری می‌کند. آن‌ها در حال اقداماتی جهت تقویت قابلیت‌های ضد حمله فضایی هستند.»

ژنرال «جان هایتن» فرمانده بخش هوا فضای آمریکا نیز در این زمینه گفت: «هم روسیه و هم چین در حال ساخت سلاح‌های فضایی هستند. آن‌ها در حال توسعه قابلیت‌هایی هستند که ما را نگران می‌کند.»

وبگاه آمریکایی در ادامه نوشت: برنامه موشک ماهواره زن نودال باید وابسته به برنامه‌های جدید موشکی برد بلند و رهگیر باشد . همچنین در گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که در فوریه 2015 به کنگره ارائه شد با هشدار آمده است، دکترین نظامی روسیه تاکید بر دفاع فضایی به عنوان جز حیاتی دفاع ملی‌اش دارد. رهبران روسیه آشکارا اظهار می‌کنند که نیروهای مسلح روسیه مجهز به جنگ افزارهای ضد ماهواره هستند و تحقیقاتی ضد ماهواره‌ای انجام می‌دهند .

در انتهای این گزارش، با اشاره به اقدام‌های چین در این زمینه آمده است: چین نیز در حال توسعه موشک‌های ماهواره زن برآمده و در سال 2007 یک آزمایش انجام داد و ماهواره هواشناسی را نابود کرد که در نتیجه آن ده‌ها هزار قطعه خطرناک از ماهواره نابود شده در مدار زمین پخش شدند.

روزنامه روسی  «روسیسکا گازتا» نیز چندی قبل  نوشته بود که سامانه ضد موشکی  روسیه، به طور مستقیم با سامانه های هشدار حملات موشکی و مراقبت فضایی در تماس است و هماهنگ با آن عمل می کند.

منبع: فارس

Go to TOP