چاپ خبــر

توصیه به بیماران مبتلا به زخم معده در ماه رمضان

در بررسی‌های انجام شده مشخص شده که ترمیم زخم در بیماران مبتلا به زخم اثنی‌عشر در زمان روزه‌داری و قبل از آن یکسان است و فقط بیمارانی که دچار زخم‌های شدید هستند باید از روزه‌داری خودداری کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، علیرضا میرکریمی گفت: در ماه مبارک رمضان معمولاً الگوی دریافت غذا از زمان صرف وعده‌های غذایی تا ترکیب غذایی که مصرف می‌شود تغییر می‌یابد در نتیجه این حالت ممکن است علائم و عوارض برخی بیماری‌های گوارشی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: بیماری زخم معده و اثنی‌عشر یکی از این بیماری‌هاست چرا که با نخوردن غذا به مدت طولانی، ترشحات معده کاهش یافته و حرکات معده و روده هر دو ساعت یکبار انجام می‌شود.

این متخصص گوارش گفت: در بررسی‌های انجام شده مشخص شده که ترمیم زخم در بیماران مبتلا به زخم اثنی‌عشر در زمان روزه‌داری و قبل از آن یکسان است و فقط بیمارانی که دچار زخم‌های شدید هستند باید از روزه‌داری خودداری کنند. اما بیمارانی که بیماری‌شان کنترل شده و بی‌علامت است می‌توانند با مشورت پزشک و با مصرف داروهای خود به روزه‌داری اقدام کنند.

میرکریمی ادامه داد: این بیماران باید غذای خود را با آرامش مصرف کرده و خوب بجوند، از غذاهای سنگین و پرچرب و همچنین دیرهضم نیز باید خودداری کنند.

وی تصریح کرد: در ماه مبارک رمضان افرادی که از بیماری‌های معده رنج می‌برند باید از مصرف غذاهای تند، نوشابه‌های گازدار، قهوه و کاکائو پرهیز کنند و در مقابل غذاهایی که به صورت کبابی است یا با روغن زیتون، یا با سماق مصرف کنند.

منبع:فارس

Go to TOP