چاپ خبــر

شایعه روزه سه ساعتی در عمان/با توجه به موقعیت جغرافیایی عمان، طول روزه سه ساعته در آن ممکن نیست

روستایی در عمان هست که ساکنان آن تنها سه ساعت و نیم روزه می گیرند!

**متن شایعه

«روستایی در عمان هست که ساکنان آن تنها سه ساعت و نیم روزه می گیرند! در حالی که مردم بیشتر کشورهای اسلامی از جمله ایران یکی از طولانی ترین روزهای سال را برای ایام ماه مبارک رمضان تجربه می کنند٬ مردم روستایی در سلطان نشین عمان٬ به دلیل شرایط جغرافیایی منطقه شان٬ در ماه رمضان تنها به مدت سه ساعت و نیم روزه می گیرند.

این روستا در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا در منطقه نخل واقع در استان باطن در جنوب عمان و در فاصله 150 کیلومتری مسقط پایتخت این کشور قرار دارد و دسترسی به آن به سختی امکان پذیر است. هوای این روستا در تابستان معتدل و در زمستان بسیار سرد است و خورشید ساعت 11 صبح طلوع و در ساعت 14:30 غروب می کند و به این ترتیب طول روز فقط سه ساعت و نیم است.»

 

 

**پاسخ شایعه

1. زمان روزه داری از فجر تا غروب خورشید و مرتبط با عرض جغرافیایی هر ناحیه است نه ارتفاع از سطح دریا و با توجه به موقعیت جغرافیایی عمان، طول روز سه و نیم ساعته در این کشور ممکن نیست!

2. استقرار روستای «وکان» در مناطق کم ارتفاع و مجاور کوهستان، موجب شده آفتاب حدود سه ساعت رویت شود، اما تاثیری در زمان طلوع و غروب خورشید و مدت روزه داری در این منطقه ندارد!

3. وزارت گردشگری عمان نیز این موضوع را تکذیب و وزارت اوقاف و امور دینی این کشور هم آن را محال اعلام کرده است.

4. در رمضان امسال، مدت زمان روزه داری در این روستا و نواحی اطراف حدود پانزده ساعت می باشد.

منبع: وبسایت شایعات

Go to TOP