چاپ خبــر

صادرات فرآوری سیب زمینی در وزارت جهاد کشاورزی در حد حرف باقی ماند؟

با گذشت چند ماه از این موضوع احمای سیب زمینی هنوز کشاورزان گلایه هایی مبنی بر عدم ساز و کار مناسب برای صادرات فرآوری شده این محصول دارند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی اظهاراتی مبنی بر صادرات فرآوری سیب زمینی داشته، چرا که معتقد است صادرات خام این محصول به سبب کمبود آب در کشور به نفع اقتصاد کلان کشور نیست.
اما متاسفانه با گذشت چند ماه از این موضوع هنوز کشاورزان گلایه هایی مبنی بر عدم ساز و کار مناسب برای صادرات فرآوری شده این محصول دارند و از طرفی نگرانی های درباب تکرار مجدد داستان امحای سیب زمینی در سال  زراعی جاری دارند.
حال وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از داستان امحای سیب زمینی و صادرات فرآوری آن چه ساز و کاری به کار گرفته است؟
 در این راستا رحیم نیازی رئیس هئیت مدیره انجمن سیب زمینی کاران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت: کل ضایعات بخش کشاورزی به خصوص صیفی از ابتدای کشت تا نگهداری آن در انبارها حدود 25 درصد است که محصول سیب زمینی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
وی افزود: هیچ دستگاه و سازمان دولتی علاقه مند به امحای محصول نیست اما سال گذشته در استان فارس این امر کار کارشناسی شده بود چرا که به سبب گرمای هوا نگهداری آن مسائل زیست محیطی را به همراه داشت.
نیازی با اشاره به خرید تضمینی سیب زمینی بیان کرد: امیدواریم در سال زراعی جاری به نقطه ای نرسیم که خرید تضمینی انجام شود چرا که نرخ تضمینی واقعی نیست و هزینه تمام شده یک کیلو سیب زمینی را پوشش نمی دهد.
گفتنی است سال گذشته قیمت تمام شده یک کیلو سیب زمینی برای کشاورز 700 تومان بوده که از سوی سازمان تعاون روستایی به نرخ حدود 360 تومان خریداری شده است.
رئیس هئیت مدیره انجمن سیب زمینی کاران ادامه داد: در حال حاضر میزان صادرات فرآوری سیب زمینی بسیار کم است و اکثرا  محصول به صورت خام صادر می شود که همواره امیدواریم طبق قول وزیر جهاد کشاورزی ساز و کار فرآوری به کار گرفته شود.
وی با اشاره به میزان صادرات سیب زمینی گفت: سال گذشته حدود 700 هزار تن سیب زمینی به کشور های عراق، ترکمنستان،آذربایجان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر شد.
  1. بهمن گفت:

    سیب زمینی کاران حتی با قیمت 500 تومان هم سود میکنن چه برسه به قیمت بالای هزار تومان ، انقدر تمع هم خوب نیست برید ببینید تو همدان سیب زمینی کاران چه زندگی مجللی دارند و چه اختلاف طبقاطی به وجود اومده .

    • اصلا اینجوری نیست اول بزو تحقیق کن که چقدر هزینه میکنن تا یک کیلو سیب زمینی بدست شما برسه که بذاری تو سبد آشپز خونه مزه مزه بکنی حالا خواهشن نظر نده که انقد دل ما کشاورزان خونه از ادمایی مثل شما که از دور بر عکس مینگرند برو تحقیق کن تا بیشتر از این حسادت * البته ببخشید اینجوری میگم فقط خواستم بدونی که شما فقط از هیچی خبر نداری

Go to TOP