چاپ خبــر

توصیه های متخصص کلیه و مجاری ادراری در خصوص روزه گرفتن

اگر فرد از نظر سلامت عمومی از وضعیت خوبی برخوردار باشد، در حال حاضر سنگی در دستگاه ادراری وی موجود نباشد و سابقه بیماری خاص دستگاه ادراری نداشته باشد، همچنین در ساعت های افطار نیز به اندازه کافی مایعات مصرف کند، می تواند روزه بگیرید و روزه گرفتن برای این فرد ضرر ندارد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ متخصص اورولوژی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) گفت: مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی در طول روز باعث غلیظ شدن ادرار شده و این روند علت اصلی سنگ سازی دستگاه ادراری به شمار می رود.

دکتر محمدرضا دادفر افزود: اگر فرد از نظر سلامت عمومی از وضعیت خوبی برخوردار باشد، در حال حاضر سنگی در دستگاه ادراری وی موجود نباشد و سابقه بیماری خاص دستگاه ادراری نداشته باشد، همچنین در ساعت های افطار نیز به اندازه کافی مایعات مصرف کند، می تواند روزه بگیرید و روزه گرفتن برای این فرد ضرر ندارد.

وی گفت: افرادی که در حال حاضر به عارضه سنگ سازی دستگاه ادراری دچار هستند، چنانچه روزه بگیرند و در ساعات افطار مایعات کافی مصرف نکنند، احتمال اینکه اندازه سنگ بزرگ تر شود، بالاست.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) افزود: هر سال پس از ماه رمضان این مسئله بیشتر قابل مشاهده است که فرد پیش از ماه رمضان سنگ کوچکی داشته و با مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی، تعریق زیاد و همچنین با مصرف غذاهای پرنمک و چرب، سنگ موجود در دستگاه ادراری بزرگ شده و فرد به عوارضی مانند انسداد مجاری ادراری مبتلا شده است.

دادفر گفت: افراد با سن بالا، مبتلایان به بیماری های خاص از جمله دیابت و فشارخون، افرادی که سابقه سنگ داشته اند یا کسانی که اخیرا سنگ دفع کرده اند، همچنین مواردی که در چند ماه اخیر در سونوگرافی آنها، سنگ دیده شده است و کسانی که ادرار خونی یا دردهای مشکوک دارند، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا آزمایش های لازم و سونوگرافی از آن ها گرفته شود تا پزشک تعیین کند که آیا این افراد از نظر جسمی مجاز به روزه گرفتن هستند یا نیستند.

Go to TOP