چاپ خبــر

راهکارهای رفع تشنگی در ماه رمضان

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت راهکارهایی را برای رفع تشنگی در ماه رمضان عنوان کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، محمود خدادوست، مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت، با اشاره به آداب روزه‌داری گفت: خوردن سحری قطعاً لازم است اما افطار باید سبک خورده شود.
وی داشتن خواب کافی در زمان روزه‌داری را مهم عنوان کرد و گفت:‌ در فصل تابستان کمترین میزان هضم را داریم و به نوعی روند هضم در معده ضعیف است به همین جهت تأکید می‌شود که زمان افطار روی هم خوری اتفاق نیفتد. چرا که روند هضم غذا سخت می‌شود.

خدادوست در خصوص چگونگی باز کردن افطار گفت:‌ توصیه در طب سنتی همواره این بوده که حتماً‌ با یک استکان آب گرم و یک خرما افطار را باز کنیم. چرا که حرارت معده به دلیل گرسنگی زیاد بالا رفته و این عمل حرارت را شکسته و ولع خوردن را کاهش می‌دهد.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه به هیچ عنوان هنگام افطار از آب سرد و شربت‌های سرد استفاده نشود،‌گفت: اگر روزه‌دار برای افطار خواست شله‌زرد، فرنی یا شیر و برنج استفاده کند حتماً همراه با کمی دارچین باشد تا هضم آن راحت شود.

وی در خصوص راهکارهای رفع تشنگی گفت: در فاصله افطار تا سحر فرصت داریم از میوه‌ها و نوشیدنی‌ها استفاده کنیم تا آب بدن تأمین شود. همچنین در هنگام سحر از خوردن غذاهای سرخ شده یا پر چرب پرهیز کنیم.

خدادوست تصریح کرد: برای اینکه در طول روز تشنگی آزارتان ندهد هنگام سحر سبزی خام نخورید و از مصرف میوه‌های گرمسیری مثل موز و انبه پرهیز کنید و به جای آن فالوده خیار با سنکنجبین استفاده کنید تا آب بدن را در طول روز تأمین کند، اگر کسی عطش زیادی داشت هنگام سحر از عرق کاسنی به همراه یک قاشق چایخوری تخم خرفه استفاده کند که در این صورت قطعاً‌ تشنه نمی‌شود.

مدیرکل طب سنتی وزارت بهداشت در پایان گفت:‌ خوابیدن بعد از سحر به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود بهتر است استراحت زمانی باشد که غذا به طور کامل از معده عبور کرده باشد.

منبع: فارس

Go to TOP