چاپ خبــر

داروهایی که موجب ابطال روزه نمی‌شوند

یک کارشناس مصرف منطقی دارو در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: قطره‌هاي چشم، گوش و بيني به شرطي كه دارو به حلق نرسد، موجب ابطال روزه نمی‌شوند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایسنا، دکتر مجید حنیفه اظهار کرد: تمامي داروهایی كه از راه پوست جذب بدن مي‌شوند، مانند كرم‌ها، پمادها و نوارهاي چسب حاوي مواد دارويي موجب باطل شدن روزه نمی‌شوند.

وی در خصوص استفاده از انواع شياف، محلول‌ها و كرم‌هاي واژينال، اعلام کرد: مصرف موارد شده در ایام روزه‌داری روزه را باطل نمی‌کند.

حنیفه عنوان کرد: آمپول‌هایی با تزريق زيرپوستي، عضلاني يا وريدي به استثناي تغذيه از راه وريدي، سرم و آمپول‌هاي تقويتي موجب ابطال روزه نمی‌شود.

این کارشناس مصرف منطقی دارو اظهار کرد: از آنجا كه مصرف كافي آب و مايعات نقش مهمي در دفع داروها و متابوليت‌هاي ناشي از آنها دارد، لازم است دقت شود كه در فاصله بين افطار تا سحر به ميزان كافي آب و مابعات به بدن روزه‌داران به ویژه بيماراني كه دارو مصرف مي‌كنند، برسد.

وی یادآور شد: نوشیدن آب و مایعات کافی ضمن تامين نياز روزه‌داران به مايعات به ویژه اكنون كه ماه رمضان در فصل گرما قرار دارد، شرايط لازم را براي دفع مناسب داروها و متابوليت‌هاي آنها از بدن فراهم می‌کند.

Go to TOP