چاپ خبــر

روزه داری از نگاه طب سنتی

با طب سنتی ماه رمضان را با سلامت پشت سر بگذارید.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر سیاه پوش متخصص طب سنتی ، راه‌های مفیدی را برای سلامت شما در این ماه پیشنهاد می‌کند.

*کاهش تشنگی با طب سنتی

این متخصص طب سنتی می گوید :  برای کاهش تشنگی لازم است تا روزه داران در فاصله افطار تا زمان خواب به مقدار کافی از نوشیدنی و میوه استفاده کنند تا آب بدن تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه عطش در طول روز نداشته باشیم باید از خوردن غذاهای گرم خشک که ادویه تند و تیز مانند فلفل دارند و همچنین غذاهای سرخ کردنی و پرچرب در وعده سحر پرهیز شود.

دکتر سیاه پوش  توصیه کرد: برای کاهش تشنگی در طول روز روزه داران در وعده سحر از خورش هایی استفاده کنند که موادی مانند آلو بخارا ،زرشک و تمرهندی به آن اضافه شده است.

وی همچنین گفت: بهتر است که در وعده سحری از سبزی خام استفاده نشود چرا که تشنگی روز را زیاد می کند.

وی با بیان این که میوه های گرمسیری مانند موز و انبه، عطش را زیاد می کند، افزود: در فاصله افطار تا زمان خوابیدن می توان از فالوده خیار با سکنجبین، فالوده هندوانه با سکنجبین یا کاهو با سکنجبین استفاده کرد تا آب بدن در طول روز تامین شود.

به گفته دکتر سیاهپوش، برای تشنه نشدن در طول روز می توان در وعده سحر به جای آب ، یک لیوان عرق کاسنی با شاه تره (نوعی سبزی سرشار از ویتامین ث ) یا بدون شاه تره، نوشید.

وی همچنین به افرادی که خیلی تشنه می شوند، توصیه کرد یک قاشق چایخوری تخم خرفه (دانه نوعی گیاه) را به عرق کاسنی اضافه کنند و آنهایی که زیاده از حد عطش دارند، می توانند تخم خرفه را شب در نعبلکی بگذارند و کمی دوغ به آن اضافه کنند، دوغ جذب تخم خرفه می شود و آن را به عرق کاسنی اضافه و مصرف کنند تا در طول روز تشنه نشوند.

*وعده سحری در طب سنتی

به گفته دکتر سیاهپوش، طب سنتی بر خوردن سحری تاکید می کند.

وی  افزود: برای گذراندن 17 ساعت از روز بدون خوردن و آشمایدن لازم است تا روزه داران بریا تمدد قوا از یک وعده سحری کامل استفاده کنند .

وی تصریح کرد: افرادی که در وعده سحری ، اشتها ندارند به دلیل رعایت نکردن آداب زمان افطار است.

به گفته دکتر سیاهپوش ،با خوردن افطاری سبک و داشتن خواب کافی اشتهای غذای سحر را پیدا خواهیم کرد.

*آداب خوابیدن در ماه رمضان از نگاه طب سنتی

این متخصص طب سنتی  گفت: بعد از سحر که غذای کامل خورده می شود حتما باید یکی دو ساعت بیدار ماند .

وی افزود: چون روزه داری طولانی است در طول روز یکی دو ساعت خواب منعی ندارد، اما خواب قبل از اذان ظهر خوب است و قبل از اذان مغرب به هیچوجه نخوابید.

*متنوع خوری در زمان افطار ممنوع

دکتر سیاهپوش افزود: امروزه در رابطه با افطار امروزه آداب غلطی باب شده است و سر سفره افطار از آش رشته ، شله زرد و حلیم و نان و پنیر و زولبیا و دیگر مواد غذایی یافت می شود و در فاصله کم شام هم خورده می شود.

وی یادآور شد : دستگاه گوارش در فصل تابستان کمترین میزان ظرفیت هضمی را دارد اگر قرار شد در تابستان از این غذاها استفاده کنیم حداقل باید یک نوع استفاده کنیم تا معده بتواند آن غذا را هضم کند.

این متخصص طب سنتی توصیه می کند  که افطار را با یک استکان آب گرم و یک عدد خرما باز شود که این کار چند حسن دارد ، اول آنکه به خاطر گرسنگی طول روز ، مقداری صفرا در معده ریخته و حرارت معده زیاد شده و آب ولرم، حدت گرما را می شکند و دوم آنکه قند خرما زود جذب می شود و ولع پرخوری را کم می کند.

دکتر سیاهپوش تاکید کرد: از آب و شربت سرد برای باز کردن افطار به هیچ وجه نباید استفاده شود زیرا اینها موجب ضعف هضم و دستگاه گوارش می شوند.

وی پیشنهاد می دهد که  افطار با شیر گرم و کمی عسل و خرما یا آب گرم و خرما یا شربت سکنجبین گرم باز شود این نوشیدنی های ولرم، حدت حرارت معده را کم می کنند.

دکتر سیاه پوش گفت: اگر قرار است از شعله زرد، فرنی یا شیربرنج استفاده شود باید به میزان کم مصرف کرد؛ مصرف دارچین و سیاه دانه همراه آنها به هضم این غذاها کمک می کند.

Go to TOP