چاپ خبــر

روزه داری به سبک کارگران فولاد مبارکه+فیلم و عکس

کار کردن در کوره های فولاد سازی در دمای ۱۶۰۰ سانتیگراد و تحمل گرمای تابستان با دهان بسته برایشان سخت است اما لذت بندگی خالصانه به خالق در این ۱۶، ۱۷ ساعت روزه داری همه چیز را از یادشان می برد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مبارکه نا، این روزها که حال و هوای شهر رمضانی شده، برخی افراد هستند که به دلیل شغل خود بایستی بیش از دیگر افراد، با تشنگی و گرسنگی دست و پنجه نرم کنند.

پیامبر اکرم، حضرت محمد (ص) در مورد خصلت های روزه داری می فرمایند: «هیچ مومنی نیست که ماه رمضان را برای خدا روزه بگیرد جز اینکه خداوند برایش هفت خصلت واجب گرداند: اول اینکه گوشتهای روئیده از حرام در بدنش آب شود، دوم اینکه به رحمت خود نزدیکش گرداند، سوم کفاره خطای پدرش آدم محسوب شود، چهارم خداوند سختی مرگ را بر او آسان نماید، پنجم در روز قیامت از گرسنگی و تشنگی در امان است، ششم خداوند عزوجل از میوه های پاکیزه بهشت به او بخوراند ، هفتم خداوند عزوجل برات آزادی از دوزخ به او عطا فرماید.»(خصال الصدوق باب السبعه حدیث ۱۲)

قشر کارگر در ایام عادی سال معمولا ساعات کاری زیادی را به فعالیت بدنی مشغول است و نسبت به دیگر مشاغل، ساعات کاری مفید بیشتری را در روز دارد. با این شرایط، نوع کار کارگران به گونه ای است که مقاومت بدنی بالایی را به ویژه در ایام ماه مبارک رمضان می طلبد. از میان کارگران، کارگران فولاد شرایط سخت تری دارند.

روزهای گرم و طولانی و کوره های داغ ۱۶۰۰ درجه این روزها همراه شده است با روز های ماه رمضان و کارگرانی که گرمی کار و تلاششان روی کوره و گرما را هم کم کرده است.

IMG_2640 copy0

روزه می گیرند و پرتلاش کار می کنند، با خود حسی دارند که ارزش تحمل سختی را به آن ها می دهد: توکل به خداوند. به لطف خداوند امید دارند و برای شرمنده نشدن در برابر خانواده سختی را تحمل می کنند.

با گرد و مذاب فولاد مبارزه می کنند بی آنکه اجازه دهند گرد روزه شان را باطل کند، رازی به حکمت خداوند اند و روزه گرفتن هنگام تخلیه و پر کردن کوره مذاب را فرصتی از طرف خدا برای نزدیکی بیشتر به او می دانند.

تخلیه و پر کردن کوره مذاب فولاد و تحمل گرمای ۱۶۰۰ درجه و تابستان با دهان بسته برایشان سخت است اما لذت بندگی خالصانه به خالق در این ۱۶، ۱۷ ساعت روزه داری همه چیز را از یادشان می برد.

دلخوشند اند به اینکه با حفظ حرمت ماه مهمانی خدا، خود خداوند اجر عمل آنان را می دهد، «الصوم لی و أنا أُجزی به»، روزه از من است و من پاداش آن را می دهم؛ (حدیث قدسی)

ماه رمضان و روزه گرفتن در هر مکانی و در هر شغلی حال و هوای خاص خود را دارد، اما یک دسته از افرادی که در ماه رمضان بدون توجه به سردی یا گرمای هوا به کار خود ادامه می دهند کارگران فولاد هستند.

حتی ممکن است در بعضی از اوقات ماه رمضان مانند شب های قدر کار آن ها دو چندان نیز شود اما آن ها روزه را وظیفه ی خود می دانند.

روزه داری با این شرایط سخت را عاملی را برای بالا بردن دامنه ی صبر و استقامت خود می دانند.

جالب آنجاست که در این شرایط نه تنها دست از کار نمی کشند بلکه با شور و اشتیاق بیشتری به کار خود می پردازند و ایمان دارند زحمت آن ها در این شرایط مورد توجه ی خاص خداوند قرار می گیرد.

برای آنکه با حال و هوای آن ها در این ماه و کار کردن با این شرایط بیشتر آشنا شویم به سراغ تعدادی از کارگران فولاد مبارکه رفتیم و از آنها درخواست کردیم حال خود را توصیف کنند.

یکی از کارگران همزمان که مشغول تخلیه کوره مذاب فولاد بود در پاسخ به خبرنگار مبارکه نا گفت: مطمئنا وقتی خداوند این سختی را از ما خواسته است صبر و تحملش را نیز به ما می دهد.

وی می گوید کار با پر و تخلیه کردن کوره است و درست است که عرق کردن هایمان بخاطر دما ۱۶۰۰ درجه و گرمای هوا هم بر عطش تشگییمان می افزاید ولی این شرایط باعث نمی شود از زیر بار تکلیف خود شانه خالی کنیم.

IMG_2659 copy0

دیگری می گوید هرچه تلاش و سختی بیشتر باشد به همان اندازه پاداش بیشتری از صاحب این ماه دریافت می کنیم و هر یک با اخلاص به کار خود مشغول هستند و راضی به رضای پروردگارشان.

کارگر گفت: وقتی ماه رمضان می رسد، ما شرایط خیلی سختی را تجربه می کنیم. چون در حالت عادی به دلیل اینکه در کنار کوره فعالیت می کنیم و در معرض مستقیمِ گرما و حرارت ۱۶۰۰ درجه سانتیگراد هستیم، مدام عطش داریم و آب می خوریم.

زمانی که روزه دار هستیم، این عطش بیشتر و بیشتر می شود و گاهی باعث سستی و ضعف بدنی ما هم می شود. روزه داری در این روزها فقط با کمک خداوند برای ما امکان پذیر می شود.

متاسفانه در این کار اگر کوتاهی انجام گیرد منجر به آسیب شدید بدنی خواهی شد.

اما در مورد ارزش و اهمیت روزه و همچنین روزه داری در شرایط سخت مانند افرادی که در بالا توصیف شدند نیز از سوی دین مبین اسلام و در سخنان پیامبر (ص) و اهل بیت گرامی ایشان روایات و احادیثی فراوانی در خصوص صواب و برکات این فریضه ی الهی وجود دارد.

روزه داری علاوه  بر اجابت فرمان خداوند و اجر معنوی خواص و فواید فراون روحی جسمی  به همراه دارد.

پزشکان روزه گرفتن برای افراد مبتلا به چربی خون بالا را مفید می دانند آنها معتقدند در ماه مبارک رمضان دستگاه گوارش روزه داران برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع این دستگاه و سایر دستگاه‌هایی که به گونه‌ای در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت کرده و پس از روزه داری به شیوه بهتری اعمال خود را انجام خواهند داد.

روزه گرفتن نتایجی چون کم شدن چربی‌های ذخیره، کم شدن میزان چربی خون و کلسترول و نیز فعال شدن سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد.

روزه فواید دیگری نیز دارد از جمله شناسایی افراد مخلص. چون روزه با پرهیز از خوردن و نوشیدن و دیگر لذت های دنیوی همراه است برای افرادی که نمی توانند از این امور پرهیز کنند دشوار می شود و در نتیجه تنها افراد مخلص و اهل خضوع و خشوع به این تکلیف الهی عمل می کنند و دست از امور مباح مانند خوردن و نوشیدن بر می دارند. در نتیجه روزه یکی از مهم ترین آزمون های خداوند برای شناسایی افراد با اخلاص است.

با ایمان به خداوند و وعده های او هیچ سختی و گرمایی انسان را از عبودیت و بندگی او جدا نمی کند بلکه این سختی ها مقام انسان را در نزدیکی به خدا بیشتر می کند.

درست مانند کارگران که باورها و عقایدشان آن ها را سیراب  و ایمانشان به لطف خداوند، آن ها را بی نیاز از غذا می کند. پس کارگران روزه دار، این روزه داری برا شما مبارک باشد که در سخت ترین شرایط دعوت حق را لبیک گفتید و بهترین میهمان خدا بودید.

خدا قوت کارگران …..

در نهایت یادمان باشد با وجود همه سختی هایی که در روزه داری ماه مبارک رمضان و در روزهای گرم تابستان وجود دارد، شیرینی انجام تکلیفی که اراده خداوند بر آن قرار گرفته است، در کام یک مسلمان ماندگار و فراموش نشدنی است.

همانطور که در یک اصل کلی از پیامبر(ص) نقل شده که ایشان فرموده است: «افضل الاعمال احمزها، برترین اعمال، شاق‌ترین و سخت‌ترین آنها است.»(بحارالانوار، جلد ۷۰، صفحه۱۹۱)

پیامبران و اولیای الهی دشوارترین‌ها را در کارهای نیک و عبادات به جان می‌خریدند. برای آنان به رنج افکندن نفس برای رضایت محبوب یک اصل بود.

می‌گویند پس از آن که حضرت مریم(س) از دنیا رفت، حضرت عیسی(ع) جنازه او را به خاک سپرد، سپس روح مادرش را دید و گفت: مادر! آیا هیچ آرزویی داری؟ حضرت مریم(س) پاسخ داد: «آری، آرزویم این است که در دنیا بودم و شب‌های طولانی زمستانی را با مناجات و عبادت در درگاه خدا به بامداد می‌رساندم و روزهای گرم تابستان را روزه می‌گرفتم.»(داستان‌هایی از یاد خدا، ص ۲۹-۲۸)

دانلود

Go to TOP