چاپ خبــر
رییس کتابخانه های عمومی شهرستان:

به علت اجاره ای بودن ساختمان،با 1500 عضو درجه فرهنگی کتابخانه عمومی فریدونشهر پایین است

به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی گفتگویی با شهناز میرزایی مسئول اداره کتابخانه های عمومی شهرستان فریدونشهر داشتیم و به بررسی وضعیت کتاب و کتاب خوانی و کتابخانه آل یاسین فریدونشهر پرداختیم

کتابخانه های عمومی از سال 88 از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جدا شده اند و زیر نظر اداره کتابخانه های عمومی فعالیت خود را ادامه می دهند . در شهرستان فریدونشهر 2 باب کتابخانه عمومی وجود دارد که یکی از آن ها در شهر فریدونشهر و دیگری در شهر برف انبار است . کتابخانه آل یاسین که در سال 1359 تاسیس شده است قسمتی از ساختمان شهرداری فریدونشهر را در اجاره خود دارد و به فعالیت مشغول است . ساختمان قدیمی و فضای کوچک آن از ابتدای ورود به این کتابخانه به چشم می آید. برای بررسی و چند سوال درباره کتابخانه ها و وضعیت مطالعه در شهرستان سری به این کتابخانه زدیم و به گفتگو با خانم شهناز میرزایی مسئول اداره کتابخانه های شهرستان فریدونشهر پرداختیم.

میرزایی اعضای فعال کتابخانه های عمومی شهرستان را 3406 نفر و تعداد کتاب در گردش را 32144 جلد عنوان کرد وی از جمله خدمات این کتابخانه ها را صدور همراه کارت عضویت دانست که امکان استفاده از کلیه کتابخانه های استان رادارا می باشد و همچنین دستیابی به بیش از یک میلیون مقاله منتشر شده در ایران  به کمک نرم افزار نمایه نشریه موجود در کتابخانه ها را یکی از مهمترین امکانات موجود دانست و با اعلام سایت booki.ir به عنوان شبکه کتابخوانان حرفه ای از علاقه مندان خواست با عضویت در آن از امکانات و مزایای سایت استفاده کنند. میرزایی در ادامه گفت : هزینه عضویت 4500 تومان است که برای اقشار مختلف شامل تخفیفات خوبی نیزاست .

مسئول کتابخانه های عمومی فریدونشهر در پاسخ به این سوال خبرنگار پونه زار که میزان مطالعه و استقبال از کتابخانه ها چقدر است و نسبت به شهرستان های دیگر در چه جایگاهی هستیم گفت : استقبال خوب و راضی کننده است و اکثر جوانان و به ویژه خانم های خانه دار از امکانات کتابخانه ما استفاده می کنند و به نسبت می توان گفت سطح مطالعه در شهرستان ما هم نسبت به شهرستانهای همجوار خوب است ولی به طور مثال رتبه ما در سایت کتابخوانان حرفه ای از 24 شهرستان 18 است که دلیل آن عدم عضویت علاقه مندان در این سایت و اطلاع رسانی کم ما است .

k1

در بخش دوم گفتگو با خانم میرزایی به مشکلات این کتابخانه پرداختیم که وی  مهمترین مشکل را نداشتن ساختمان مجهز و مناسب و تحت اختیار این اداره در سطح شهرستان دانست و ضمن تشکر فراوان از شهردار و شورای شهر فریدونشهر که بسیار به کتابخانه کمک کرده اند گفت : شهرستان های همجوار ما مانند خوانسار و گلپایگان با دارا بودن ساختمان هایی مجهز و بزرگ تونسته اند علاقه مندان زیادی را به کتابخانه ها جذب کنند و چند باب کتابخانه داشته باشند ولی به  کتابخانه ما به دلیل دارا بودن درجه پایین 7 فرهنگی کتاب های تخصصی تعلق نمی گیرد و این باعث پایین آمدن سطح خدمات کتابخانه های ما می شود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا در هفته کتابخوانی ازمسئولین شهر کسی به شما تبریک یا کمکی کرد گفت : نه هیچکس نمی دانست و انتظاری هم نداریم . از میرزایی پرسیدیم که آیا از مسئولین شهرستان کسی برای مطالعه به کتابخانه می آید ؟ وی گفت : به غیر از چند نفر که اسامی شان در حافظه ام نیست نه اکثرا نمی آیند ولی فرماندار تقریبا هر هفته مراجعه دارند .

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد به کمک مسئولین در آینده ای نزدیک دو واحد کتابخانه عمومی در محله وحدت اباد و فریدونشهر ساخته می شود .

میرزایی در پایان با اعلام اینکه متقاضیان هرکتابی را که بخواهند در کوتاهترین زمان برایشان تهیه می شود نسبت تعداد اعضا امروز به سال 88 را بسیار مطلوب دانست .

این هم چند عکس از کتابخانه که قدیمی بودن ساختمان و شاید هم کتاب ها را نشان می دهد :

k (5)

k (4) k (3)

k (1)

kk  k

Go to TOP