چاپ خبــر
برنی سندرز در یادداشتی در نیویورک تایمز:

47 میلیون آمریکایی در فقر هستند/ وال استریت و میلیاردرها قادر به خرید انتخابات هستند

«برنی سندرز» به انباشته شدن ثروت هنگفت در دستان یک درصد از جامعه آمریکا اشاره کرد و گفت میلیون‌ها آمریکایی همچون طرفداران برگزیت خشمگین هستند و از نیروهای اقتصادی که در حال تخریب قشر متوسط جامعه است بیزار و خسته شده‌اند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، «برنی سندرز» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا طی یادداشتی در روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اشاره کرد و نوشت، شگفتا، شگفتا، کارگران بریتانیا که بسیاری از آنها شاهد افت استاندارد سطح زندگی خود بودند و در حالیکه ثروتمندان کشورشان ثروتمندتر می‌شدند، به اتحادیه اروپا و اقتصاد جهانی که آنها و کودکانشان را نادیده می‌گرفت، پشت کردند.

وی ادامه داد: «این تنها مردم بریتانیا نبودند که رنج می‌برند. این اقتصاد به طور فزاینده جهانی که توسط سرآمدان اقتصادی جهان به وجود آمده و حفظ شده است، تمامی افراد سراسر جهان را نادیده می‌گیرد. 62 نفر از ثروتمندترین افراد روی این سیاره زمین به اندازه نیمی از جمعیت جهان که حدود 3.6 میلیارد نفر است، ثروت دارند».

سندرز تأکید کرد: «این یک درصد برتر دارای ثروتی بیش از مجموع 99 درصد بقیه هستند. این افراد بسیار بسیار ثروتمند، ثروت‌های غیرقابل تصوری دارند و این در حالی است که میلیاردها نفر متحمل فقر مطلق، بیکاری و خدمات درمانی، آموزش، مسکن و آب آشامیدنی ناکافی هستند».

سندرز سپس در سؤالی مطرح کرد آیا ممکن است که رد شکل کنونی اقتصاد جهانی در آمریکا نیز رخ بدهد؟ و سپس پاسخ داد: «به طور قطع امکان آن وجود دارد».

وی سپس توضیح داد: «در حین کمپین من برای کسب نامزدی ریاست‌جمهوری حزب دموکرات، از 46 ایالت بازدید کردم. آنچه که در بسیاری از موارد شاهد آن بودم و شنیدم، حقایق دردآوری بود که حتی دستگاههای سیاسی و رسانه‌ای به آنها هیچ توجهی نکرده بودند».

سندرز در اینباره ادامه داد: «در 15 سال گذشته، حدود 60 هزار کارخانه در این کشور تعطیل شده است و بیش از 4.8 میلیون مشاغل تولیدی پردرآمد از بین رفته است. بیشتر این مسئله با توافقات تجاری فاجعه‌باری مرتبط است که شرکت‌ها را ترغیب کرد تا به سوی کشورهای با دستمزد پایین بروند».

وی سپس به درآمدهای نه چندان مناسب زنان و مردان کارگر در آمریکا اشاره کرد و نوشت: «علیرغم افزایش عمده در تولید، امروزه با احتساب تورم، یک کارگر مرد در آمریکا به طور متوسط 726 دلار کمتر از درآمد خود در سال 1973 پول به دست می‌آورد و این در حالی است که یک کارگر زن به طور متوسط، یکهزار و 154 دلار کمتر از درآمدی که در سال 2007 داشته است، پول به دست می‌آورد».

سندرز ادامه داد: «حدود 47 میلیون آمریکایی در فقر به سر می‌برند. حدود 28 میلیون نفر بیمه درمان ندارند و بسیار دیگر پوشش بیمه‌ای ناکافی دارند. میلیون‌ها نفر با سطح وام دانشجویی ظالمانه‌ای درگیر هستند. شاید برای اولین بار در تاریخچه مدرن است که نسل جوان‌تر ما در مقایسه با والدینشان، سطح استاندارد زندگی پایین‌تری دارند».

این نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که از دور رقابت‌های انتخاباتی کنار رفته است تأکید کرد: «به طور هولناکی، میلیون‌ها آمریکایی‌ کم‌سواد در مقایسه با نسل قبل، طول عمر کمتری دارند و این به دلیل آن است که تسلیم ناامیدی، مواد مخدر و الکل شده‌اند».

سندرز تصریح کرد: «بعلاوه، در کشور ما، یک دهم از جمعیت یک درصدی برتر در حال حاضر صاحب ثروتی معادل ثروت 90 درصد پایین جامعه هستند. 58 درصد از تمامی درآمدهای جدید به یک درصد برتر می‌رسد. وال استریت و میلیاردها قادر به خرید انتخابات هستند».

وی ادامه داد: «در حین کمپین انتخاباتی خود، با کارگرانی حرف می‌زدم که نمی‌توانستند حتی 8 یا 9 دلار در ساعت درآمد داشته باشند، با بازنشستگانی حرف زدم که برای خرید داروی مورد نیاز با حق تأمین اجتماعی 9 هزار دلار در سال  مشکل داشتند. جوانی بودند که پرداخت هزینه دانشگاه نبودند. من همچنین با شهروندان پورتوریکو دیدار کردم که 58 درصد از کودکان آن در فقر زندگی می‌کردند و تنها کمتر از 40 درصد از جعیت بزرگسال آن دارای شغل بودند یا اینکه به دنبال شغل بودند.

سندرز سپس با اشاره به این موارد گفت: «بیایید صریح باشیم. اقتصاد جهان به نفع اکثریت مردم کشور ما و جهان نیست. این یک مدل اقتصادی است که توسط سرآمدان اقتصادی و به نفع سرآمدان اقتصادی به وجود آمده است. ما به یک تغییر واقعی نیاز داریم.

سندرز سپس گفت: «اما ما به تغییر بر اساس عوام‌فریبی، تعصب و احساسات ضدمهاجران که در اکثر لفاظی‌های کمپین خروج (برگزیت) بر آن تأکید شده بود و همچنین نکته کلیدی پیام دونالد ترامپ است، نیازی نداریم».

وی تأکید کرد: «ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که با شور و نشاط از همکاری بین‌الملل که مردم جهان را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند، ملی‌گرایی افراطی را کاهش می‌دهد و احتمال جنگ را پایین می‌آورد، حمایت کند. ما به رئیس‌جمهوری نیاز داریم که به حقوق دموکراتیک افراد احترام بگذارد و برای اقتصادی تلاش کند که از منافع قشر کارگر و نه فقط وال استریت، حمایت کند».

سندرز تصریح کرد: «ما باید اساساً سیاست‌های تجارت آزاد خود را کنار بگذاریم و به سمت تجارت منصفانه حرکت کنیم. مردم آمریکا نباید مجبور باشند با کارگران کشورهای کم درآمد که به ازای هر ساعت چند پنی دریافت می‌کنند، رقابت کنند. ما باید بر مشارکت ترانس پاسیفیک (TPP) غلبه کنیم. ما باید به کشورهای فقیر کمک کنیم که مدل‌های اقتصادی بادوام را توسعه دهند».

وی تأکید کرد: «ما باید به فساد بین‌المللی پایان دهیم که در آن شرکت‌های بزرگ و ثروتمندان تریلیون‌ها دلار پول مالیات را به دولت‌های ملی خود بدهند. ما باید دهها میلیون شغل در سراسر جهان از طریق مبارزه با تغییرات اقلیمی و تحول سامانه انرژی جهانی دور از سوخت‌های فسیلی ایجاد کنیم.»

سندرز بر اهمیت کاهش بودجه نظامی گفت: «ما به تلاش‌های بین‌المللی برای کاهش بودجه نظامی سراسر جهان و رسیدگی به دلایل جنگ که فقر، نفرت، ناامیدی و جهل است، نیاز داریم».

وی با اشاره به حمایت ترامپ از برگزیت نوشت: «این ایده که دونالد ترامپ توانست از همان نیرویی که موجب شد طرفداران برگزیت اکثریت را در بریتانیا به وجود بیاورند، به نفع خود استفاده کند باید هشداری برای حزب دموکرات در آمریکا باشد. میلیون‌ها رأی‌دهنده آمریکایی همچون طرفداران خروج (برگزیت) خشمگین هستند و از نیروهای اقتصادی که در حال تخریب قشر متوسط جامعه است، بیزار و خسته شده‌اند».

سندرز با اشاره به تمامی این موارد در پایان نتیجه‌گیری کرد: «در این لحظه مهم، حزب دموکرات و رئیس‌جمهور جدید دموکرات باید به وضوح روشن کند که ما با آنهایی هستیم که بسیار تلاش می‌کنند و نادیده گرفته شده‌اند. ما باید اقتصاد ملی و جهانی در راستای منافع همه و نه عده اندکی از میلیاردرها، به وجود آوریم».

منبع: فارس

Go to TOP