چاپ خبــر
طرح صیانت از جنگل‌های زاگرس؛

بهره‌برداری از طرح‌های جایگزینی سوخت فسیلی و حفاظت مشارکتی از منابع طبیعی فریدونشهر

به منظور صیانت از جنگل های زاگرس در شهرستان فریدونشهر ۷۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی، ۱۵۰ دستگاه تنور گازی و 150 عدد کپسول گاز در روستاهای جنگلی فریدونشهر توزیع شد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری پونه زار، مراسم بهره برداری از پروژه های جایگزینی سوخت فسیلی و حفاظت مشارکتی در حوزه طرح صیانت از جنگل های زاگرس با حضور داریوش سعیدی، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، در روستای همّه برگزار شد.

این طرح که در روستاهای جنگلی طرح صیانت از جنگل های زاگرس پشتکوه اول و دوم فریدونشهر به اجرا درآمد، شامل نصب ۷۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی،۱۵۰ دستگاه تنور گازی و توزیع 150 عدد کپسول گاز به منظور تغییر الگوی مصرف سوخت و جلوگیری از تخریب جنگل ها است.

sianat950405002

 

اداره منابع طبیعی برای جلوگیری از قطع درختان و کندن بوته‌ها، خانواده های روستایی و عشایری ساکن مناطق جنگلی شهرستان فریدونشهر را متقاعد کرده است با گرفتن امتیازات ویژه به جای درخت و بوته از سیلندر گاز برای تأمین سوخت مورد نیاز خود استفاده کنند. این خانواده‌ها وسایل قدیمی مورد استفاده خود مثل تنور و اجاق هیزمی خود را با نمونه‌های جدید گازی تعویض کردند.

این طرح برای اولین بار در بین تمام مناطق جنگلی کشور توسط اداره منابع طبیعی فریدونشهر مطرح شده و به اجرا درآمد و هم اکنون در سراسر کشور فراگیر شده است. سال گذشته این طرح توسط بهمن افراسیابی، مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، مورد بازدید قرار گرفت.

sianat950405003

شهرستان فریدونشهر 214 هزار هکتار مساحت دارد که ۱۸۷ هزار هکتار آن اراضی ملی تحت کنترل اداره منابع طبیعی است. این شهرستان با ۵۰ هزار هکتار عرصه جنگلی معادل 60 درصد از اراضی جنگلی استان اصفهان و برخوردار بودن از 140 هزار هکتار سطح مرتعی به عنوان مهمترین عرصه منابع طبیعی استان اصفهان شناخته می شود.

این شهرستان که در غربی ترین نقطه استان اصفهان واقع شده است، به لحاظ ارتفاع بالا و قرار داشتن در منطقه موسوم به زاگرس مرکزی یا زاگرس بلند دارای شرایط خاص و کم نظیر جغرافیایی و توپوگرافی در کشور بوده و از این لحاظ از اهمیت خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/

  1. باسلام
    ازاقدامات مسئولانه مسئولین درراستای حفظ وحراست منابع ملی کشور وبالخصوص شهرستان فریدونشهر زیبانهایت سپاس را داریم.

Go to TOP