چاپ خبــر

چه مناطقی از عراق در کنترل تروریست هاست؟ /نقشه

ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی پس از دو سال نبرد سنگین توانسته اند مناطق زیادی را بازپس بگیرند و به آخرین پایگاه های تروریست ها در شهر موصل و مرز سوریه نزدیک شوند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از صاحب نیوز، بیش از دو سال از ورود تروریست های داعش به کشور عراق می گذرد. در دو ماه اول پیشروی تروریست های داعش در استان های غربی عراق بسیار سریع بود و در همان دو ماه نخست، علاوه بر اشغال بخش های اعظمی از استان های «نینوی، الانبار، صلاح الدین»، بخش هایی از استان بابل به همراه مناطق غربی استان بغداد از کنترل نیروهای دولتی خارج شد.

تروریست های داعشی حتی با پیشروی در استان دیاله عراق خود را به نزدیکی مرز ایران در منطقه «جلولاء» رساندند.

اما با فتوای مرجعیت عراق « آِیت الله العظمی سیستانی» مبنی بر لزوم تشکیل نیروهای مردمی و با پشتیبانی مستشاری ایران پیشروی عناصر تروریستی داعش متوقف شد و عملیات معکوس برای بازپسگیری مناطق اشغال شده آغاز شد.

در گام نخست ارتش عراق با کمک نیروهای بسیج مردمی موفق شدند مناطق راهبردی استان بابل از جمله «جرف الصخر» که سه استان مهم «بابل،الانبار و بغداد» را به هم متصل می کرد را پاکسازی کنند.

در نقشه ذیل مناطق تحت کنترل نیروهای عراقی و مناطق تحت اشغال تروریست های داعش را مشاهده می کنید.

iraq221

نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق در استان بغداد نیز کمربندهای امنیتی تشکیل دادند و در ادامه با هجوم علیه مواضع تروریست های داعش، مناطق«الرضوانیه، التاجی، الطارمیه، النباعی را در غرب بغداد آزاد کردند.

در استان دیاله در شرق عراق نیز نیروهای عراقی مناطق مهمی از جمله «مقدادیه، بعقوبه، جلولاء، العظیم » را پاکسازی کردند.

در استان صلاح الدین نیروهای عراقی با تامین امنیت شهر سامراء شهرهای «تکریت، العلم، بیجی،العوجه پاکسازی کردند و خود را به شهر شرقاط، آخرین پایگاه تروریست های داعش در شمال استان رساندند.

در استان کرکوک نیز نیروهای عراقی با کمک نیروهای کرد توانستند از نفوذ تروریست ها به شهر کرکوک در مرکز استان جلوگیری کنند.

در یک سال گذشته نیروهای عراقی توانسته اند با کمک نیروهای محلی مناطق راهبردی «تازه» و «البشیر» را پاکسازی کنند.

در حال حاضر مناطق غربی از جله شهر مهم «حویجه» همچنان آلوده به تروریست های داعش است.

شهر موصل مرکز استان نینوا در غرب کشور عراق هم چنان تحت اشغال تروریست های داعش است. تاکنون نیروهای کرد در شمال غرب استان موفق شدند شهر راهبردی «سنجار» را لوث وجود تروریست ها آزاد کنند.

در یک ماه گذشته، نیروهای عراقی عملیاتی را هم در شمال استان صلاح الدین آغاز کردند و توانستند وارد مناطق جنوبی استان نینوا شوند و مناطق مهمی از جمله پایگاه شهر القیاره را آزاد کنند.

الانبار به عنوان بزرگترین استان عراق در جنوب غرب این کشور واقع شده و هم مرز با کشورهای سوریه،عربستان و اردن است.تروریست های داعش در ابتدای درگیری ها توانستند نزدیک به ۹۰ درصد این استان را اشغال کنند.
13435575_624919594324990_4140621276089063012_n
نیروهای عراقی در دو سال گذشته با همکاری عشایر اهل سنت منطقه موفق شدند مناطق مهمی از جمله شهرهای «فلوجه،الرمادی،الرطبه » را پاکسازی کنند.

در حال حاضر بخش هایی از شمال رودخانه الفرات که از غرب شهر فلوجه تا شرق منطقه الحدیثه و حومه گذرگاه مرزی القائم امتداد دارد همچنان آلوده به تروریست های داعش است.

Go to TOP