چاپ خبــر
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع):

ایران قدرت دوم اقتصادی جهان می‌شود

حجت الله عبدالملکی گفت: پیش بینی می شود که با مدیریت تولید، می توانیم تا سال 2050 در رتبه دوم اقتصاد جهانی قرار گیریم.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایمنا، حجت الله عبدالمالکی، قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی گفت : ما هم اکنون با 1300 میلیارد دلار تولید، رتبه هجدهم را در اقتصاد دنیا داریم اما می توانیم تا سال 2050 عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان را به خود اختصاص دهیم.
عبدالملکی با بیان این نکته که رسیدن به این رتبه افسانه نیست افزود: با روند فعلی در تولید پیش بینی می شود که تا 34 سال آینده یعنی سال 2050 با  9 پله سقوط در جایگاه بیست و ششم قرار گیریم و این در حالیست که امکان رسیدن به قله های اقتصاد جهانی و قرار گرفتن در کنار دو اقتصاد برتر جهان (چین و آمریکا) امکان پذیر است .
استاد اقتصاد اسلامی دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: رسیدن به چنین رتبه ای در اقتصاد جهانی، افسانه نیست و امکانپذیر است اما کار سختی است و به برنامه ریزی و فعالیت جهادی همه اقشار جامعه نیاز دارد.
وی در ادامه گفت: در دیدار اساتید با مقام معظم رهبری من این مطلب را در سخنرانی بیان کردم و ایشان بعدا جزییات و چگونگی تحقق آن را پرسیدند و با توضیح ما و بررسی محاسباتی که در اختیار دفتر معظم له قرار گرفت، آن را امکان پذیر دانسته و خواستار تعریف عملیاتی این محاسبات شدند تا فقط در حد حرف باقی نماند. از سوی دیگر اساتید اقتصاد هم با مطالعه و تشریح محاسبات ما بر این نکته اذعان کردند که این جایگاه برای ما قابل دسترسی می باشد،اما کار سختی است.

عبدالملکی گفت: ما منکر سخت بودن این حرکت نمی شویم قطعا مسیر سختی در پیش است اما به گفته مقام معظم رهبری با رسیدن به قله، دشمنی ها تمام می شود. بنابراین همه باید تلاش جهادی را آغاز کنند و این در حالیست که پایه و اساس  حل مشکلات اقتصادی  و اقتصاد مقاومتی مسئله فرهنگی است. فرهنگ زیاده طلبی و خودخواهی باید از میان برداشته شود، در اسلام همه فعالیت ها از جمله کار در ردیف عبادات و با هدف قرب به خدا انجام می .شود و این فرهنگ است که پیشرفت را برای ما به ارمغان خواهد آورد
لازم به ذکر است، حجت الله عبدالملکی در دیدار سال گذشته اساتید دانشگاه با مقام معظم رهبری به این نکته اشاره کرده و گفت:
« با یک بهره برداری مناسب از منابع موجود کشاورزی، در میان مدت می توانیم به دوازدهمین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شویم؛ همگام با این اقدام اگر از ظرفیت های نخبگان در اقتصاد دانش بنیان بهره برداری کنیم و همچنین نفت و گاز را محور توسعه صنعتی کشور قرار دهیم (به جای خام فروشی) در بلندمدت می توانیم به سومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل شویم؛
و اگر همگام با این موارد، از ظرفیت های بخش تجارت، ترانزیت، خدمات مالی، دریا و معادن استفاده کنیم و جمعیت ما هم به 150 میلیون نفر برسد، می توانیم به قدرت اقتصادی اول جهان تبدیل شویم و این در افق تمدنی قابل حصول است.»
Go to TOP