چاپ خبــر

آغاز موج سوم ایدز؛ زنگ خطر رفتارهای پرخطرجنسی به صدا در آمده است

کارشناسان و مسئولان حوزه سلامت و بهداشت از سال های گذشته نسبت به گسترش انتقال ایدز از طریق روابط جنسی غیر ایمن هشدار می دادند و اکنون با وجود این هشدارها، انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی پرخطر به دو برابر سال های قبل افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از ایرنا، کارشناسان معتقدند موج سوم ایدز یعنی انتقال از طریق روابط جنسی به طور فزاینده ای در حال گسترش و تبدیل شدن به یک سونامی بزرگ در کشور است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور به تازگی از افزایش دو برابری انتقال جنسی ایدز خبر داد و گفت: حدود یک دهه پیش 15 درصد موارد انتقال ایدز از طریق جنسی بود و اکنون به 30 درصد افزایش یافته است.
علی اکبر سیاری افزود: الگوی انتقال جنسی ایدز رو به افزایش است و کنترل آن نیازمند اطلاع رسانی شفاف به مردم است.
وی اضافه کرد: موج اول انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ مشترک بین معتادان تزریقی بود که با توزیع سرنگ رایگان و متادون بین معتادان و در زندان ها کنترل شد که دستاورد بزرگی است.
سیاری گفت: در زمان حاضر مشکل جدی انتقال ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است البته این مساله مختص ایران نیست و در تمام دنیا وجود دارد.
معاون وزیر بهداشت، علت ناموفق بودن در کنترل انتقال جنسی ایدز را این نکته دانست که نمی توانیم همه مسائل را شفاف به مردم بگوییم مثلا در مورد کاندوم نمی توانیم راحت صحبت کنیم.
وی تصریح کرد: کنترل ایدز سه کلمه دارد، اول خویشتنداری، دوم تشکیل خانواده و اگر تشکیل خانواده نشد باید وسایل پیشگیری را در اختیار مردم قرار دهیم.
دیگر مسئولان و کارشناسان بهداشت و سلامت نیز با محکوم کردن پنهانکاری درباره بیماری ایدز تاکید دارند که باید به طور شفاف به جوانان و نوجوانان آموزش های درست جنسی داد.
بیماری ایدز در کشور از راه های استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، آمیزش جنسی و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج یافته است.
حدود 30 هزار نفر مبتلا به ویروس اچ آی وی (عامل بیماری ایدز) در کشور ثبت شده اند و تعداد واقعی افراد مبتلا به این بیماری حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.

*** انتقال جنسی ایدز به پای اعتیاد تزریقی رسیده است
بر اساس آخرین آمار و مصاحبه های انجام شده، میزان انتقال ایدز از طریق روابط جنسی در کشور به 30 درصد رسیده و انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی حدود 60 درصد است.
سایر موارد انتقال نیز شامل انتقال از مادر به نوزاد یا دلایل ناشناخته است.
این در حالی است که میزان انتقال ایدز از طریق روابط جنسی در سال گذشته حدود 22 درصد بود و اکنون آمارها حاکی از افزایش رو به رشد آن است.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان در این رابطه به ایرنا گفت: اکنون با صراحت می توان گفت که انتقال ایدز از طریق روابط جنسی با انتقال از راه اعتیاد تزریقی برابری می کند.
دکتر رضا فدایی افزود: در سال های گذشته انتقال ویروس ایدز از طریق سرنگ های مشترک در اعتیاد تزریقی، بیشترین دلیل ابتلا به این بیماری بود اما اکنون بیشتر بیماران ایدزی که شناسایی می شوند از طریق روابط جنسی مبتلا شده اند.
وی با بیان اینکه این دو مسیر با هم برابر شده اند، ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که باید در آموزش ها، پیشگیری ها و برنامه ریزی ها روی هر دو موضوع اعتیاد تزریقی و روابط جنسی به یک اندازه کار کرد.
این پزشک گفت: با توجه به سیر فزاینده شیوع این بیماری باید برنامه های کاهش آسیب از جمله توزیع سرنگ یک بار مصرف بین معتادان تزریقی یا وسایل پیشگیری از بارداری بین افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی را اجرا کرد.
مسئول بیماری های واگیر مرکز بهداشت اصفهان افزود: ما باید علاوه بر این برنامه ها، معتادان و افراد دارای رفتارهای پر خطر جنسی را حمایت کنیم تا اعتیاد یا رفتارهای پر خطر خود را کنار بگذارند.
معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز از ارائه خدمات کاهش آسیب به زنان دارای رفتارهای پر خطر خبر داد و گفت: مراکز جدیدی در کنار مراکز شبکه بهداشتی برای معاینه این دسته از زنان ایجاد شده است که این افراد را از نظر بیماری های قابل انتقال از طریق تماس جنسی مانند هپاتیت، ایدز و سایر بیماری های مقاربتی محافظت می کند.
سیاری افزود: در این مراکز پس از معاینه، به زنان آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی ارائه می شود و وسایل پیشگیری را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می دهیم.
وی همچنین از ارائه خدمات بهداشتی به کارتن خواب ها خبر داد و گفت: در مراکز گذری کاهش آسیب (DIC) خدمات مختلفی به کارتن خواب ها ارائه می شود و اگر نیاز باشد سرنگ، دارو و در برخی موارد متادون برای تغییر اعتیاد تزریقی به مصرف خوراکی به آنها داده می شود.
همچنین رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان درباره مراکز حمایت از زنان با رفتار پرخطر گفت: قطب های پرخطر بیشتر در مناطق حاشیه ای و مهاجرپذیر واقع شده و سعی بر این است که این قطب ها کنترل و مراکز آموزشی در آنها مستقر شود.
غلامحسین صدری ادامه داد: اگرچه رفتارهای پرخطر در مناطق حاشیه ای بیشتر است اما این به معنای نبود اینگونه رفتارها در مناطق دیگر شهر نیست.
وی با تاکید بر اینکه آگاهی از معضلات و راه های پیشگیری از ایدز به فضای بازتری نیاز دارد، اظهار کرد: وضعیت اجتماعی در ایران بگونه ای است که شرایط اطلاع رسانی درباره ایدز را با چالش هایی روبرو می کند.
وی افزود: برای مثال برای اطلاع رسانی و بیان موضوعاتی در باره پیشگیری یا درمان ایدز در آموزش و پرورش شرایط خاصی وجود دارد.
رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در همین راستا باید نگرش ها و دیدگاه ها تغییر کند و فضای بازتری ایجاد شود زیرا فضای بسته باعث می شود نتوانیم به درستی آموزش های لازم را ارائه کنیم.
کارشناسان و مسئولان برای ایجاد فضای شفاف و روشن درباره روش های انتقال ایدز به ویژه از طریق جنسی تاکید دارند که باید آموزش را از دوران مدرسه آغاز و با روش های اصولی و درست با گروه های سنی نوجوانان و جوانان درباره رفتارهای جنسی و بیماری های آمیزشی صحبت کرد.
حدود 700 بیمار مبتلا به ایدز در استان اصفهان ثبت شده اند که 16 درصد آنها زن هستند.
تعداد واقعی افراد مبتلا به این بیماری در استان اصفهان حدود دو تا چهار هزار نفر تخمین زده می شود.
در کشور نیز حدود 30 هزار نفر شامل 88 درصد مرد و 12 درصد زن مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند که تعداد کل بیماران مبتلا به ایدز در کشورمان حدود یکصد هزار نفر تخمین زده می شود.
ایدز(AIDS)یا سندرم نقص ایمنی اکتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.

Go to TOP