چاپ خبــر
یک باستان شناس پاسخ می‌دهد؛

تکه‌سفال‌های هفت هزار ساله کشف شده در فریدونشهر چه ارزشی دارند؟

با کشف این تکه سفال ها این سوال مطرح می شود که آیا تپه های باستانی فریدونشهر قابلیت تبدیل شدن به سایت-موزه ای شبیه به سیلک کاشان را دارند؟

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، خبری برای اولین بار از طریق این سایت منتشر شد که توجه مردم و رسانه ها را به خود جلب کرد و آن خبر کشف تکه سفال های مربوط به هفت هزار سال پیش در تپه های باستانی فریدونشهر بود یعنی کشف تمدنی با قدمت تاریخی تپه سیلک کاشان.

با انتشار این خبر این سوالات مطرح شد که این تکه سفال های کشف شده چه ارزشی دارند و آیا این تپه ها قابلیت تبدیل شدن به سایت موزه ای همچون سیلک کاشان و یا زیگورات چغازنبیل را دارند؟

برای یافتن پاسخ این سوالات مصاحبه ای با راحله یوسفیان، کارشناس ارشد باستان شناسی، ترتیب دادیم. یوسفیان کارشناس میراث فرهنگی غرب استان است.

– پونه زار: این تکه سفال ها چگونه کشف شدند؟

– صحبت از اکتشاف نیست. اکتشاف زمانی صورت می گیرد که کاوش در عمق یک محوطه باستانی صورت بگیرد. این سفال ها در جریان عملیات بررسی میدانی باستان شناسی که در کل منطقه فریدون شهر در حال اجرا است به دست آمده و در واقع سفال های سطحی در محوطه های تاریخی است که به عنوان نمونه های مطالعاتی جمع آوری شده است.

– پونه زار: این تکه سفال ها مربوط به چه دوره تاریخی است و این دوره تاریخی، چه برهه ای از زمان را شامل می شود؟

– سفال های سایت کشف شده مربوط به دوران مس و سنگ و حدود پنج هزار سال قبل از میلاد است و می توان گفت یک استقرار هفت هزار ساله را در این محدوده نشان می دهد. در کل تاریخ قبل از پیدایش خط را در اصطلاح «پیش از تاریخ» می گویند که شامل چهار مرحله است: نوسنگی بدون سفال و با سفال، مس و سنگ، مفرغ 1 و 2، عصر آهن 1 و 2 و 3.

– پونه زار: تکه سفال های یافت شده چه ارزشی دارند و چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می دهند؟

– تکه سفال ها ارزش مادی چندانی ندارند و بیشتر به لحاظ مطالعات باستان شناسی حائز اهمیت هستند. از روی تکه سفال ها می توان دوره بندی و زمان استقرار را تخمین زد و از روی مطالعات و گونه شناسی آن ها به برهم کنش های فرهنگی مناطق رسید و به طور کلی سفال مهمترین و در دسترس ترین داده برای مطالعات باستان شناسی است.

– پونه زار: بعد از کشف این تکه سفال ها، چه مراحلی روی آن پیاده می شود؟

– سفال های هر محوطه بعد از مراحل آماده سازی که شامل شست و شو و کد نویسی است مورد عکاسی و طراحی دستی و کامپیوتری قرار گرفته و سپس مطالعات تطبیقی و تجزیه و تحلیل روی آن صورت می گیرد تا بعد از حصول نتایج لازم، کار پرونده ثبت ملی محوطه ها انجام شود.

– پونه زار: ثبت ملی شدن این تپه ها چه فایده ای می تواند داشته باشد؟

– با ثبت ملی شدن، این تپه ها مستعد مطالعات شناخته می شوند و کاوش و گمانه زنی در رابطه با آن ها صورت می گیرد و اگر قابلیت تبدیل شدن به سایت-موزه را داشته باشند به سایت-موزه تبدیل خواهند شد و ممکن است به عنوان محوطه مطالعاتی مورد بهره برداری قرار گیرند که در آن صورت میزبان دوره های کارورزی دانشجویی خواهند بود. در صورت ثبت ملی شدن این تپه ها، بودجه لازم برای حفاظت از آن ها و مطالعات روی این تپه ها به طور مستمر در اختیار شهرستان قرار خواهد گرفت.

– پونه زار: مردم چگونه می توانند در این مسیر شما را یاری دهند؟

– بدون شک نیروها محدود اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی توانند از همه میراث تاریخی این مردم حفاظت کنند لذا مردم باید در رابطه با این موضوع احساس مسئولیت کنند و بدانند این تپه ها می توانند سرنوشت این شهرستان را تغییر دهند و حتی منشا اطلاعاتی باشند که اتفاقات علمی جدیدی را رقم بزند.

انتهای پیام/

  1. با تبریک فراوان به شما خانم یوسفیان جهت مشغول بکار شدن در این پست مهم و حساس توفیق روز افزون شما را از خداوند منان مسلت میدارم.

  2. با تشکر فراوان از اداره میراث فرهنگی شهرستان امیدواریم شاهد منطقه ا ی گردشگری باشیم

Go to TOP