چاپ خبــر
مروری بر خاطرات ورزش شهرستان؛

از زمین خاکی فوتبال فریدونشهر تا اولین والیبالی های شهر/عکس هایی از گذشته ورزش شهرستان

به گزارش پونه زار ورزش در شهرستان فریدوشهر از پیشینه خوبی برخوردار بوده است و شنیده ها حکایت از فعالیت خوب ورزشکاران شهرستان در رشته های کشتی ، فوتبال و والیبال دارد .

فوتبال که از گذشته هم پرطرفدارترین رشته ورزشی در سطح کشور بوده جای خود را نیز در فریدونشهر از قبل انقلاب باز کرده  و جوانان را به دور خود جمع می کرده است .

در این میان جوانان فریدونشهر با نهایت کمبود امکانات به ورزش پرداخته اند و طبق گفته پیشکسوتان شاید نسبت به امروز در بعضی رشته ها فعال تر بوده اند .

زمین خاکی ، سالن بدون کف پوش و قبل از آن خاکی و بدون سقف، نبود البسه و وسایل مناسب و کار در زمین های کشاورزی نتوانسته اند مانعی برای فعالیت قشری باشند که همیشه به نیکی از آن دوران یاد می کنند . به بهانه یاد از پیشکسوتان ورزش شهرستان و نشان دادن فعالیت آن ها در گذشته برای تلنگر زدن به جوانان امروزی که بعضا با غفلت از ورزش به کج روی می روند سعی کردیم عکس های گذشته را جمع آوری کنیم و مرور خاطرات شیرین گذشته را داشته باشیم . در این راه باید از آقایان مهدی و حاج مصطفی حسینی بسیار تشکر کنیم که همراهی مان کردند . بضاعت ما در یاد از گذشته و تقدیر از مقام این پیشکسوتان که بعضی از آن ها هنوز هم در عرصه ورزش بسیار فعالند همین مطلب شده است خوشحال می شویم اگر کسی به خواهد در این میان در رقم زدن نقش بهتر، ما را یاری رساند.

هدف ما یاد از گذشته به بهانه این عکس ها ست قصد مرور دقیق گذشته را نداریم زیرا نیاز به تحقیق جامع و داشتن اطلاعات بیشری است که بسیار زمان گیر بود و فعلا به همین توشه اکتفا کردیم .

مهدی حسینی با نهایت صبر و ذوق  در دفتر ما از بعضی خاطرات گذشته و افراد حاظر در عکس ها برای ما می گوید :

IMG_2478

اولین عکسی که روی آن صحبت شد عکس سال 64 است که تیم پرسپولیس فریدونشهر با تیم تام اصفهان که یکی از بهترین تیم های استان در آن موقع بود و دروازبان آن احمدرضا عابدزاده بوده است در ورزشگاه تختی مسابقه داشته است :

IMG_2459

IMG_2458

اما اعضای تیم:

ایستاده از راست :

صدرا حسینی – ملیانیان – هاشم حسینی- حسین طرقی – رضا قلی رحیمی – علی رضا سپیانی – حسین سپیانی – عزت اله باتوانی – نوراله رحیمی

نشسته از راست :

اسفنانی – عیدی محمد توازهی – مهدی حسینی – مصطفی حسینی – نوراله ابراری – شادروان عیسی میکلانی – عیدی محمد واعظی – محمد علی رحیمی

تیم پرسپولیس  فعالیت های زیادی در زمان خود داشته است به طوریکه برای بازی های دوستانه و تمرین خود به دانشگاه صنعتی اصفهان می رفته و در زمین چمن آن منطقه به تمرین و مسابقه می پرداخته است :

IMG_2457

IMG_2464

IMG_2481

IMG_2462

وعکس زیر متعلق به تیم مهر که قبل از انقلاب و درسال 57 در محله وحدت آباد گرفته شده است :

 

IMG_2465

نفرات ایستاده : قنبرعلی لچینانی – سعید محمدی – حسین علی اسفنانی – محد طرقی – درویش علی لچینانی – علی دولتی –

نفرات نشسته : جمشید توازهی – مسلم انیکازی – مهدی حسینی – عزت اله باتوانی

در ادامه آقای حسینی می گفت : در آن سال ها نزدیک به 16 تیم از فریدونشهر و 5 تیم از وحدت آباد به نام های مانند شاهین – رگبار- آریا و … در مسابقات شرکت می کرده اند .

اما شاید یکی از قدیمی ترین عکس ها متعلق به سال 56 است که در دبیرستان سعدی گرفته شده است :

IMG_2482

در این عکس صدرا حسینی در حال زدن پنالتی است .

اما در صحبت های پیشکسوتان فوتبال شهرستان همیشه از مسابقات در زمین خاکی شهر به نیکی یاد می شود . آن طور که گفته می شود حضور پرشور تیم ها از اکثر روستاهاو محله ها و حتی شهر های اطراف ، پر بودن از سنگ و خشن بودن زمین ، حساسیت بالا، خالی نماندن زمین از ورزشکاران برای تمرین و مسابقه و یک دلی و همکاری برای برگزاری مسابقات از نکات جالب توجه و شاخص آن دوران بوده است .

عکس های زیر از زمین خاکی شهر فریدونشهر (زمین چمن فعلی) است :

   IMG_2669 IMG_2665 IMG_2664

عکس ها حدود سال های 64 و 65 گرفته شده اند .

وام عکس بعدی که خوش پوشی تیم را در آن سال ا نشان میدهد :

IMG_2658

در عکس بالا :

افراد ایستاده از راست :

نوراله ابراری – حسن مقدسی – محمد اصلانی – محمد طرقی – جمشید صفری – ابراهیم شاهولایتی – مسلم انیکازی – مهدی حسینی –

نشسته از راست :

درویش علی لچینانی – جمشید توازهی – عیدی محمد توازهی – سید مصطفی حسینی – ناصر رحیمی

دو عکس زیر در سالن تازه ساخته شده تربیت بدنی گرفته شده است که برای اهالی فوتبال نفرات آن کاملا شناخته شده است :

IMG_2670

 IMG_2656

و اما دو عکس زیر هم متعلق به والیبالیست های گذشته شهرستان است . البته در گذشته اکثر ورزشکاران در چند رشته فعالیت داشته اند :

IMG_2733

IMG_2655

ایستاده از راست :

نصرت اله خودسیانی – مصطفی حسینی – حسن بخشیانی – افراسیاب موحدی – ابراهیم حسینی – جمال شاهولایتی

نشسته از راست :

محمد لچینانی – ملیانیان – غلامرضا خودسیانی – مصطفی حسینی – سیف اله عظیمانی

این هم جند عکس از دوران نه چندان قدیمی فوتبال شهرستان:

تیم زرد تیم تربیت فریدونشهر :

IMG_2675

تیم ایستاده تیم پرتیکان و تیم نشسته تیم سیبک :

IMG_2672

.

 کیفیت کم عکس ها و عدم همکاری بعضی دوستان اجازه کامل کردن این مطلب را به ما نداد ولی پایگاه خبری فریدونشهر آماده دریافت عکس ها و تصاویر و مطالب قدیمی در هر زمینه ی برای انتشار است .

اسامی بعضی از افراد حاضر در عکس ها را نداشتیم خوشحال می شویم ما را یاری کنید .

و در پایان :

همیشه در ورزش شهرستان ازافراد تاثیر گذار به نیکی یاد شده است افرادی که بدون هیچ چشم داشتی به فعالیت پرداخته اند و هزینه زیادی از همه لحاظ برای برپا نگه داشتن ورزش داده اند کسانی که الگوی جوانان فعال در ورزش امروزی شهرستانند . یکی از این افراد  آقای مصطفی حسینی است که از وی به نیکی یاد می شود کسی که با تلاش فراوان به همراه دوستان خود پایه های محکمی برای فوتبال شهرستان گذاشت پایه هایی که با کم توجهی امروزی ها در حال تخریب است عکس زیر از ایشان برای تشکر و قدردانی گذاشته می شود تا بدانیم هیچ تلاشی نزد خداوند در آخرت و نزد بندگانش در دنیا بی جواب نخواهد ماند .

IMG_2663

Go to TOP