چاپ خبــر
همایش سنت شیره‌پزی در فریدونشهر؛

استارت آپ صدها نفری برای احیای کارگاه‌های شیره پزی در فریدونشهر/تصاویر

در حالی که نرخ بیکاری بالای 50 درصد مردم شهرستان فریدونشهر را آزار می دهد، در گذشته مشاغلی در این شهرستان به صورت گسترده وجود داشته اند که به مرور زمان و به دلایل مختلفی به معرض فراموشی سپرده شده و اکنون اثری از آن ها در این شهرستان مشاهده نمی شود و جالبتر این که هیچ گاه نیاز به این مشاغل در جامعه محلی، ملی و جهانی مرتفع نشده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، عصر دیروز انجمن مردم نهاد افق فردای فریدونشهر با هدف ترویج فرصت های شغلی فراموش شده شهرستان و با توجه به محیط مناسب آن برای رشد درخت مو، اقدام به برگزاری همایش شیره پزی و چورچخلی از فرآورده های انگور در سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نمود.

shire008

پاییز در شهرستان فریدونشهر زمان برداشت انگور است و معمولا مردم این شهرستان با برداشت این محصول، علاوه بر مصرف خوراکی آن، سعی می کنند انگور را فرآوری کرده و به کشمش و شیره و در سال های دورتر به چورچخلی تبدیل کنند. فرآورده هایی که به لحاظ اقتصادی دارای ارزش افزوده بالایی نیز هستند.

در حالی که نرخ بیکاری بالای 50 درصد مردم شهرستان فریدونشهر را آزار می دهد، در گذشته مشاغلی در این شهرستان به صورت گسترده وجود داشته اند که به مرور زمان و به دلایل مختلفی به معرض فراموشی سپرده شده و اکنون اثری از آن ها در این شهرستان مشاهده نمی شود و جالبتر این که هیچ گاه نیاز به این مشاغل در جامعه محلی، ملی و جهانی مرتفع نشده است؛ مشاغلی همچون آسیاب گندم و جو، آهنگری، شیره پزی و غیره.

shire-008

آن چه موضوع همایش دیروز سمن افق فردا بود، پرداختن به شغل شیره پزی انگور است. زمانی در شهرستان فریدونشهر بیش از 10 کارگاه شیره پزی وجود داشته است که منبع درآمد ده ها نفر بوده و یکی از راه های ورود سرمایه به شهرستان به حساب می آمده است. اما اکنون هیچ اثری از شیره پزی در اقتصاد شهرستان دیده نمی شود. مساله ای که به لحاظ وجود درختان انگور باکیفیت در این شهرستان تعجب برانگیز است.

حرکت دیروز آغازی بود به سمت اقتصاد درون گرا و در حالی که دولت توانایی رفع بیکاری میلیونی در کشور را ندارد، می تواند راه خوبی برای اشتغال زایی و جذب سرمایه باشد و به لحاظ تنوع و کیفیت انگور فریدونشهر محصولی را حاصل کند که نشان تجاری آن نه تنها در شهرستان و استان بلکه در سطح کشور و بین الملل مطرح شود.

چورچخلی فرآورده دیگری از انگور بود که در همایش دیروز مورد توجه قرار گرفت. این خوراکی در برخی از شهرهای دیگر کشور هم اکنون مرسوم است و با نام باسلوق ساوه ای شناخته می شود که آن هم می تواند در رده شیرینی جات، جای خوبی برای خود کسب کند.

shire-007

همایش دیروز که مصادف شده بود با میلاد امام باقر(ع)، با استقبال خوب مردم روبرو شد ولی آن چه باید در چنین مراسماتی بیشتر مدنظر قرار گیرد، در حاشیه قرار نگرفتن اصل موضوع با اجرای برنامه های متفرقه زیاد و مسائل دیگر است.

امید آن می رود با برگزاری همایش های این چنینی شاهد فعال شدن اقتصاد شهر با تکیه بر استعدادها و ظرفیت های بومی باشیم که از قضا از کثرت بالایی نیز برخوردارند و این قابلیت را دارند که نه تنها همه مشکلات اقتصادی شهرستان را رفع کنند بلکه فریدونشهر را به عنوان مولدی برای مناطق دیگر نیز قرار دهد.

در کنار این همایش، نمایشگاه عرضه محصولات بومی، صنایع دستی و تولیدی شهرستان نیز برپا بود.

انتهای پیام/

  1. عالی است اگر عملیاتی شود وبه اقتصاد فریدونشهر کمک کند وگرنه این گونه مراسم ها تاکنون فقط نمادین بوده واثری برای رفع بیکاری بیش از50درصدی فریدونشهر نداشته است.

  2. به عنوان یک جوون بیکار خودم کار کردن را عار نمیدونم و نمیخوام جو نا امیدی بدم اما فکر نمیکنید اینجور طرح ها بیشتر هدر دادن عمر و سرمایه جوونها هستش تا منبعی برای درآمد؟ من خودم میتونم از باغمون انگور بیارم و شیره و چوچخلا و کشمش درست کنم ولی چند کیلو شیره بفروشم تا خرج یک ماهه زندگیم دربیاد؟تضمین خرید محصولم چیه و کیه؟ محصولمو باید بفروشم به واسطه ای که هزار جور ناز و غمزه میاد که محصولت فروش نمیره و پولت رو بعد فروش میدم و از این حرفا.در آخر به نویسنده محترم خبر واقعا باید آفرین بگم چون کلمه استارت آپ برازنده اینجور طرحهاست.طرحهایی که عدم قطعیت زیادی دارن و آزمایش و خطا، شکست خوردن و رد شدن جزئی از روال اینجور کارهاست.خودمونیشو بخوام بگم اینه که این طرحها بگیر نگیر داره و به درد هر کسی نمیخوره.

  3. جناب جدیدی پارسی راپاس بدارید. استارت آپ؟؟؟؟؟

  4. با سلام و تشکر از زحمات شما چرا به نقش نوآموزان که زیباترین برنامه همایش بود اشاره ای نکردید؟؟

  5. ناشناس گفت:

    باسلام تشکر میکنم از گزارش خوبتون از خواننده ی خوبمون هم چیزی نوشته نشده چون ایشان افتخاری حضور داشتند ذکر نامشون مهم بود امید واریم با حمایت مردم این جشنواره هرسال بهتر و پربارتر برگزار بشه

  6. همه چیز عالی بود .با تشکر اززحمات کلیه عزیزان

  7. اینگونه جشنواره هابرای نشاط جامعه وگسترش فرهنگ لازم است ولی بجایش ،نه درایام سفر وبدون برنامه ریزی

Go to TOP