چاپ خبــر

آرای مردمی کلینتون چقدر از ترامپ بیشتر است؟

پس از گذشت بیش از دو هفته از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، شمارش آراء مردمی نشان از افزایش دو و نیم میلیونی آراء مردمی هیلاری کلینتون، نسبت به دونالد ترامپ در این انتخابات دارد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، در ادامه حواشی انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا، حالا خبرها حاکی است اختلاف آرای مردمی نامزد دموکرات و شکست خورده این انتخابات با رقیب جمهوریخواهش به مرز 2.5 میلیون رای رسیده است.

در خبرها آمده بود که دموکرات‌های آمریکا که گویی قصد ندارند شکست انتخاباتی را بپذیرند، در حال لابی با منتخبین ایالتی جمهوری‌خواه هستند تا بتوانند حتی چند رأی از آرای ایالتی ترامپ را کم کنند.

به گفته رسانه‌های آمریکایی می‌گویند ممکن است شماری از گزینشگران (الکتورها) انتخاباتی در آمریکا، از رأی دادن به «دونالد ترامپ» خودداری کنند.

در نظام رأی‌گیری نیابتی که در آمریکا اجرا می‌شود، مردم  به جای رأی مستقیم به نامزدهای ریاست‌جمهوری به گزینشگرانی رأی می‌دهند که آن‌ها باید بر اساس این رأی به نامزد حزب متبوعشان رأی دهند..

بر اساس قوانین هر نامزدی که آرای بیش از 270 گزینشگر را داشته باشد، رئیس‌جمهور می‌شود. ترامپ این تعداد رأی را کسب کرده، اما مخالفان وی تلاش می‌کنند تا با برگرداندن نظر گزینشگران، آرای ایالتی وی را به زیر 270 برسانند.

بر اساس قوانین 29 ایالت از 50 ایالت آمریکا، گزینشگران باید به همان کسی که مردم بخاطرش به آن‌ها رأی داده‌اند، رأی بدهند ولی در 21 ایالت، چنین الزام قانونی‌ای وجود ندارد.

حالا امروز رسانه‌های غربی از قبیل دیلی میل در گزارشی تاکید کردند که میزان اختلاف آرای مردمی هیلایر کلینتون در قیاس با دونالد ترامپ به مرز 2.5 میلیون رای رسیده است.

پیش از این در خبرها آمده بود که از منظر آرای مردمی، نامزد دموکرات یک میلیون رای بیشتر از رقیب جمهوریخواهاش کسب کرده بود.

در خبر دیلی میل آمده است: «کلینتون شاید آرای  الکترال را باخته باشد اما اما اختلاف آرای مردمی او با دونالد ترامپ از مرز دو مسلیون رای گذشت».

به گزارش این رسانه انگلیسی، با توجه به اینکه در چند ایالت آمریکا از قبیل کالیفرنیا هنوز کار شمارش آرا انتخابات ادامه دارد، شاید پیشتازی آرای مردمی کلینتون به 2.5 میلیون رای برسد.

منبع: فارس

Go to TOP