چاپ خبــر
در کارگروه سلامت و امنیت غذایی فریدونشهر مطرح شد؛

بحران آب در سرچشمه آبی استان/عامل 66درصد ابتلا به ایدز معتادان تزریقی هستند

گزارش وضعیت بهداشت و درمان شهرستان، ورود قرارگاه محرومیت زدایی سپاه برای رفع مشکلات بهداشت و درمان فریدونشهر، کنترل بیماری ایدز در فریدونشهر، تذکرات در رابطه با جمع آوری و دفن اصولی زباله، جانمایی آرامستان جدید فریدونشهر و کاهش آب های شهرستان از موضوعات مطرح شده در کارگروه سلامت و امنیت غذایی امروز فریدونشهر بود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، پیش از ظهر امروز کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان در فرمانداری فریدونشهر تشکیل شد تا به بررسی و رفع معضلات بهداشتی و غذایی شهرستان بپردازد.

در ابتدای جلسه علیرضا زمان پور، رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر، در ارائه گزارشی از فعالیت های شبکه، از اعتبار 25 میلیارد ریالی مورد نیاز جهت ساخت و تکمیل درمانگاه شهدای فریدونشهر سخن گفت و افزود: تاکنون بیش از 10 میلیارد ریال برای ساخت این درمانگاه هزینه شده است.

*ورود قرارگاه محرومیت زدایی سپاه برای رفع مشکلات بهداشت و درمان فریدونشهر

وی همچنین به صرف هزینه یک میلیارد ریالی برای تجهیز خانه بهداشت کلوسه، هزینه حدود 950 میلیون تومانی خانه بهداشت و پایگاه اورژانس اسلام آباد و هزینه 950 میلیون تومانی مرکز بهداشتی درمانی مصیر اشاره کرد.

زمان پور گفت: از آغاز طرح تحول سلامت تا پایان شهریور 95، حدود 25 میلیارد ریال در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) شامل هشت میلیارد ریال در بخش زایمان، هفت میلیارد ریال بابت کاهش پرداخت بیماران بستری و سرپایی و حدود 9 میلیارد ریال در بخش هتلینگ بیمارستان هزینه شده است.

رئیس شبکه بهداشت فریدونشهر از برگزاری جلسات مشترک متعدد با فرماندهی و مسئولان قرارگاه محرومیت زدایی سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان در رابطه با مشارکت ایشان در تامین تسهیلات مورد نیاز مادران باردار روستاهای دوردست فریدونشهر و تأمین آمبولانس برای این روستاها سخن گفت.

وی با اظهار این که هیچ مشکلی در تأمین پزشک عمومی برای مراکز درمانی 9گانه شهرستان نداریم، تصریح کرد: در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) تخصص های اطفال، جراحی، زنان و داخلی را پوشش کامل داریم و تخصص های روان شناسی و رادیولوژی را در روزهای خاصی از هفته پوشش می دهیم. زمان پور همچنین از استقرار متخصص بیهوشی در آینده ای نزدیک در بیمارستان و از پیگیری برای تأمین متخصص چشم پزشک برای آن سخن به میان آورد.

*به دنیا آوردن فرزند سالم از مادر مبتلا به ایدز با تلاش شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر

در آستانه روز جهانی ایدز غلامرصا رفیعی، معاونت مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت و درمان فریدونشهر، از اجرای طرح چهارم استراتژیک مقابله با ایدز با عنوان «ادغام ایدز» با هدف تغییر رویکرد در رابطه با این بیماری خبر داد و با اشاره به این که ایدز یک بیماری عفونی ساده است، از ایجاد محیطی امن و مطمئن در شبکه بهداشت با رعایت محرمانگی اطلاعات به عنوان مرکز مشاوره ایدز جهت مراجعه افرادی که رفتار پرخطر ولو در سال های گذشته داشته اند سخن گفت.

وی با بیان این که در این اتاق مشاوره، ظرف 20 دقیقه تست ایدز گرفته می شود، گفت: اگر پاسخ تست مثبت باشد، آزمایش سری و سپس کشت انجام می شود که در صورت مثبت بودن جواب، فرد را مبتلا به HIV تشخیص خواهیم داد. رفیعی تصریح کرد: ایدز بیماری ساده تری نسبت به دیابت است و دارویی در حال طی آخرین مراحل آزمایشی خود است که با تزریق هفتگی آن، می توان بیماری ایدز را به کنترل در آورد.

معاونت مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت فریدونشهر راه درمان ایدز را تشخیص زودرس، درمان به موقع و پیگیری درمان عنوان و اظهار کرد: اگر بار ویروسی ایدز در فردی به کمتر از 200 واحد برسد، بیماری دیگر قابل انتقال نخواهد بود و این موفقیت بزرگ در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) فریدونشهر به دست آمد که مادری مبتلا به ایدز، فرزندی به دنیا آورد که سالم بود و ما موفق شدیم این بیماری را در فریدونشهر کنترل کنیم.

این کارشناس شبکه بهداشت فریدونشهر بیان کرد: بر اساس داده های موجود پیش بینی می شود در شهرستان فریدونشهر هم مبتلایان به ایدز وجود داشته باشند که از بیماری خود باخبر نیستند و شناسایی این افراد به منظور درمان و کنترل بیماری ایشان ضروری است.

وی ادامه داد: 33 هزار نفر در کشور طبق آمارهای رسمی مبتلا به ایدز هستند که برآورد می شود آمار حقیقی سه برابر این میزان باشد و از این تعداد 84 درصد را آقایان و 16 درصد را بانوان تشکیل می دهند. رفیعی مهمترین علل ابتلای به ویروس HIV در استان اصفهان را 66 درصد از طریق اعتیاد تزریقی، 23 درصد از طریق رابطه جنسی، 1.8 درصد از طریق مادر مبتلا و 0.8 درصد از طریق فرآورده های خونی عنوان کرد و افزود: با اقدامات انجام شده درصد ابتلا به این بیماری توسط دو عامل آخر تقریبا به صفر رسیده است.

معاونت مبارزه با بیماری های شبکه بهداشت فریدونشهر از آغاز پیک سالیانه ابتلا به آنفولانزا و اپیدمی آن سخن گفت و هشدار داد: در سال گذشته در استان اصفهان 23 مورد مرگ اثبات شده بر اثر آنفولانزا داشتیم لذا در مورد این بیماری باید مراقب چهار گروه در خطر شامل سالمندان، خانم های باردار، کودکان زیر پنج سال و افراد با بیماری مضمن (مثل فشار خون، دیابت و از این قبیل) باشیم.

*شهرداری زباله‌های فریدونشهر را اصولی دفن کند

در ادامه جلسه ناصر اسدی، فرماندار فریدونشهر، از خرید سردخانه اموات از ماه ها قبل و عدم نصب آن به دلیل قابل قبول نبودن محل کنونی آرامستان، از لحاظ زیست محیطی، خبر داد و شهردار فریدونشهر را مأمور پیگیری تشکیل اکیپ جانمایی محل جدید آرامستان فریدونشهر کرد.

شهردار فریدونشهر همچنین در رابطه با شیوه نادرست دفن زباله مورد انتقاد فرماندار، شبکه بهداشت و درمان و محیط زیست قرار گرفت. فرماندار با بیان این که دقت و حساسیت برای اجرای صحیح دفن زباله نیست، پراکنده شدن و شیوه کنونی رهاسازی زباله را موجب تهدید مردم، دام و چشمه های روستاهای اطراف عنوان کرد و دستور داد شهرداری به عنوان متولی جمع آوری و دفن زباله شهر، ضمن فنس کشی اطراف محل دفن زباله، برای دفن زباله ها، آن را داخل ترانشه ریخته و با ریختن خاک، زباله ها را دفن کند.

البته شهرداری در رابطه با اصلاحات انجام داده طبق نظر دامپزشکی در کشتارگاه، مورد تمجید واقع شد و ملزم شد نسبت به ایجاد سپتینگ جهت دفع فاضلاب کشتارگاه اقدام کند.

*سرچشمه زاینده رود با بحران آب روبروست

فرماندار فریدونشهر با بیان بهداشتی نبودن آب روستای مصیر به عنوان مرکز دهستان پشتکوه دوم، از آبفای روستایی خواست نسبت به رفع این مشکل اقدام کند که محمدرضا یبلویی، رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی فریدونشهر، در جواب عدم همکاری مردم روستا را موجب گره افتادن در طرح آبرسانی بهداشتی به ساکنین این روستا شد.

یبلویی همچنین با توجه به کاهش 64.5 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، وضعیت چشمه لنگان را بحرانی دانست و از مشکل در تأمین آب مجتمع روستایی قلعه سرخ به خاطر کم شدن دبی این چشمه سخن گفت و افزود: در پایش آبی که هفته گذشته صورت گرفت، کاهش آبی در شهرستان کاملا محسوس بود.

رئیس اداره آب و فاضلاب شهری فریدونشهر دبی کنونی چشمه لنگان را 45 لیتر بر ثانیه عنوان کرد و با بیان این که در حال حاضر برای تأمین آب مصرفی مردم فریدونشهر مشکلی وجود ندارد، گفت: در صورت عدم بارش نزولات آسمانی با مشکل جدی در تأمین آب فریدونشهر روبرو خواهیم شد.

مسعود مقدسی با بیان این که مشکلی برای واگذاری انشعاب آب در شهرک صنعتی فریدونشهر نداریم، اظهار کرد: با توجه به این که مشکل سند زمین های شهرک برطرف شده است، واحدهای تولیدی شهرک می توانند با ارائه تقاضای انشعاب، اشتراک آب دریافت کنند.

در جلسه امروز کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، افسانه امیری، ریاست اداره بهزیستی فریدونشهر، نیز از غربالگری بینایی و شنوایی کودکان از بدو تولد تا شش سالگی و همچنین غربالگری ژنتیک در این اداره بهزیستی فریدونشهر سخن گفت و ادامه داد: در صورت شناسایی زودهنگام این بیماری ها، با هزینه کمتر، سریعتر و با احتمال موفقیت بیشتری می توان آن ها را درمان کرد.

اصلانی، رئیس اداره بیمه سلامت فریدونشهر، هم با بیان این که 90 درصد هزینه درمان در بیمه سلامت رایگان است، اظهار کرد: داروخانه فریدونشهر یکی از معدود داروخانه های استان است که پوشش بیمه ای بیماری های خاص را داراست.

انتهای پیام/

  1. پونه زار در مورد حرکات میراث فرهنگی تو شهرستان تو این چند روزه خبری نذاشتی ؟

  2. به مسولین بگید بهترین جا برا قبرستون پشت جهاده دلایل را بعدا میگم

Go to TOP