چاپ خبــر
رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد مطرح کرد؛

تولد بیش از ١٠هزار نوزاد در قطب درمان ناباروری کشور

رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد گفت: استان یزد بنیان گذار اولین مرکز درمانی ناباروری تحت عنوان IVF بوده است و تاکنون بیش از ١٠ هزار نوزاد در پژوهشکده تولید مثل یزد متولد شده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از یزد رسا، عباس افلاطونیان 76 سال پیش در شهر بم دیده به جهان گشود و تحصیلات ابتدای خود را در این شهر سپری کرد.

وی تحصیلات عالی خود را در پزشکی در تخصص زنان و زایمان در دانشگاه تهران گذراند و در سال 59 فارغ التحصیل شد و از سال 62 در شهر یزد سکونت دارد. وی در سال 64 وارد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد شد و هم اکنون به عنوان استاد دانشگاه و رئیس پژوهشکده علوم تولید مثل استان یزد مشغول فعالیت می باشد.

رئیس مرکز پژوهشکده علوم تولید مثل یزد در مصاحبه با یزد رسا، با بیان اینکه استان یزد بنیان گذار اولین مرکز درمانی ناباروری تحت عنوان IVF بوده است، اظهار کرد: این مرکز در سال 77 به عنوان قطب علمی کشور در زمینه ناباروری از طرف وزرات بهداشت تعیین شده و هنوز به قوت خود باقی است و در حال خدمات رسانی به مردم می باشد.

وی افزود: فعالیت های آموزشی و تربیت دانشجو در رشته های فلوشیپ نازایی و دکترای تولید مثل که جز اولین ها در کشور بوده و همچنین تحقیق و پژوهش گسترده درخصوص طب تولید مثل و درمان بیماران از دلایلی است که این مرکز را شاخص کرده است.

عباس افلاطونیان با بیان اینکه 70 مرکز ناباروری در سطح کشور در حال فعایت می باشد، گفت: خوشحال هستیم مراکزی که در ایران راه اندازی شدند بیشتر متخصصین آنها در مرکز یزد تربیت و آموزش دیدند و مفتخر هستیم  که توانستیم این علم را به خارج از استان انتقال دهیم.

وی اذعان کرد: در این پژوهشکده تا کنون 130 طرح تحقیقاتی ارائه و مقالات زیادی چاپ شده و حدود 10 سال پیش مجله تخصصی طب تولید مثل IJRM به عنوان اولین مجله به زبان انگلیسی در کشور راه اندازی شد.

دکتر افلاطونیان ادامه داد: شش کنگره سراسری در این پژوهشکده در زمینه ناباروری شده و سال آینده نیز هفتمین دوره آن نیز برگزار می شود و دانشجویان می توانند طرح های خود را در این خصوص ارائه دهند و از جوایز نفیس بهرمند شوند.

وی بیان کرد: پژوهشکده علوم تولید مثل یزد به عنوان مرکزی درمانی، آموزشی و پژوهشی از ابتدا تا کنون توانسته در حد توان مراجعه کنندگان را پذیرش و در راستای افزایش اعتماد مردم به خدمات پزشکی ارائه شده فعالیت کند.

رئیس مرکز پژوهشکده علوم تولید مثل یزد با بیان اینکه روزی 100 نفر به این مرکز مراجعه می کنند، تصریح کرد: بیش از 90 درصد از مراجعین این مرکز از خارج استان و حتی کشورهای عراق، عمان، دبی و کویت می باشد و تنها 10 درصد از این بیماران از داخل استان می باشند.

وی افزود: زوج های که به این مرکز مراجعه می کنند ممکن است نیاز به درمان فورى نداشته و با معاینه بررسى درمان دارویى و جراحى ساده مشکل آنها برطرف می شود و 10 درصد نیاز به کارهای پیشرفته مثل IVF، میکرو انجیکشن و غیره دارند که سعی شده است این افراد هرچه سریعتر در سیکل درمان قرار گیرند.

افلاطونیان در ادامه گفت: مراحل درمان فرد در باروری در هر دوره 25 تا 30 درصد موفقیعت دارد و در صورتی که زوجین موفق نشدند می توانند مجددا دوره درمان را تکرار کنند.

وی با بیان اینکه نکته ای که در این روش حایز اهمیت است حمایت روانی و مالی طرف می باشد، گفت: خوشبختانه هزینه های باروری با حمایت دولت بسیار کاهش یافته و هزینه بیماران تا سقف 85 درصد آن پرداخت می شود و این مرکز دارای کمترین مقدار هزینه در کشور می باشد و سبب شده در سه ماه گذشته تا کنون تعداد مراجعه کنندگان به دو برابر افزایش یابد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه از ابتدا تا به امروز بیش از 10 هزار فرزند در این مرکز تولید مثل شده اند، اذعان کرد: اولین فرزند تولید مثل شده در یزد با روش لقاح خارج از رحمی در 8 دی ماه سال 69 متولد شده است.

وی در پایان افزود: در دیدا با رهبری پتانسیل های یزد را در این زمینه خدمت ایشان معرفی کردم و گفته شد که یزد می تواند یک منطقه آزاد درمانی باشد و مورد استقبال هم قرار گرفت امیدوارم این کار به صورت عملی هم پیش رود و بتوانیم از پتانسیل های موجود استفاده کنیم.

Go to TOP