چاپ خبــر

شرایط پرداخت خسارت کشاورزان از سرمازدگی اعلام شد

صندوق بیمه کشاورزی شرایط پرداخت غرامت به باغداران مرکبات دارای بیمه‌نامه را برای محصول و تنه درختان اعلام کرد.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، در پی رخداد سرما و یخبندان و بارش برف در اوایل آذرماه جاری که موجب بروز خسارت در استان های شمالی کشور شد، روابط عمومی و بین الملل صندوق بیمه کشاورزی اعلام کرد: باغداران خسارت دیده که پیش تر نسبت به خرید بیمه نامه مرکبات اقدام کرده اند، پیش از محو آثار خسارت به نزدیکترین شعبه اصلی و یا دفاتر شرکت های خدمات بیمه کشاورزی مراجعه و اعلام خسارت نمایند.

بدیهی است طبق تعهدات مندرج در بیمه نامه، اکیپ های بررسی خسارات از باغ های آسیب دیده بازدید به عمل آورده و مطابق جداول قانونی مصوب خسارات وارده به دقت ارزیابی و برآورد خواهد شد.

قابل ذکر است هرساله بسیاری از باغدارن مرکبات در موعد مقرر ( آغاز فروردین تا نیمه اردیبهشت ماه هر سال) نسبت به بیمه باغ های خود اقدام می نمایند. حق بیمه سهم باغدار در هر هکتار از 530 هزار ریال تا 2 میلیون و 370هزار ریال و سقف غرامات پس از بررسی و تعیین خسارات وارده از 18 میلیون تا 70 میلیون ریال متغیر است.

با توجه به اهمیت تولید مرکبات در کشور، کمک دولت برای محصول مرکبات شمال تا میزان 78 درصد مشارکت در حق بیمه بوده که بالاترین میزان کمک دولت درمحصولات باغی به شمار می رود.

علاوه بر آنچه که در مورد بیمه میوه مرکبات گفته شد، تنه درختان مرکبات نیز تحت پوشش بیمه قرار دارند. شرایط بیمه تنه درختان بسته به سن درخت، میزان خسارت و شدت خسارت متفاوت بوده ومحدوده غرامات از 25 تا 60 میلیون ریال در هکتار متغیر است. این درحالی است که حق بیمه پرداختی باغداربرای برخورداری ازاین پوشش حمایتی  درمحدوده 700 تا 960 هزار ریال در هکتار بوده و میزان کمک دولت نیز 68% است.

گفتنی است باغداران می توانند هم بیمه نامه محصول مرکبات شامل پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، لیمو شیرین و لیمو ترش را خریداری نمایند و همچنین تنه درختان یاد شده را نیز تحت پوشش بیمه قرار دهند.

صندوق بیمه کشاورزی هم اینک تعداد 153 فعالیت در بخش کشاورزی را در زیربخش های منابع طبیعی، باغبانی، زراعت و دامپروری زیر پوشش حمایتی دارد.

Go to TOP