چاپ خبــر
روزنامه ی زیت آلمانی؛

راز آرامش ایران در مقابل تهدیدهای ترامپ چیست؟

این روزنامه شرح می دهد: راز مخفی ایران در حفظ آرامش در قبال این اتفاقات دراین است که این سناریو توسط ایرانیان پیش بینی شده است و توافق هسته ای پا برجا می ماند ، حتی اگر ایالات متحده فشار بر اقتصاد ایران را تشدید کند، هرچند که آمریکا موجبات تحریک و خشم تهران را فراهم آورد، واین روند بتنهایی منجر به فروپاشی توافق هسته ای نمی شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از دانا، روزنامه «زیت» آلمانی طی یک گزارش با این عنوان به ماجرای توافق هسته ی و نیت رئیس جمهور دونالد ترامپ در قبال ایران پرداخته است، این روزنامه می نویسد : ترامپ با توجه به توضیحات خودقرارداد هسته ای را بسیار بد دانسته است و آن را پاره می کند.

این مقاله با طرح پرسشی به ادامه ی مطلب می پردازد «رمز و راز آرامش  ایران در مقابل این تهدیدات چیست و محاسبات این کشور به چه عواملی بستگی داشته و چگونه خود را برای مقابله با این سناریو آماده کرده است؟»

درحالی که پیروزی ترامپ در انتخابات یک ضربه ی شوک آور بود است، اما ایران به سهم خود، در برابر این نتیجه آرامش خود را حفظ کرد و این واقعیت را میدانست که تهدیدات ترامپ در برابر این معامله هسته ای گذرا و موقتی است حتی اگر او را به کاخ سفید وارد شود.

نخبگان اصلی سیاسی در ایران از پیروزی ترامپ شگفت زده نشدند،چند روز قبل از رای گیری رهبر ایران سید علی خامنه ای با اظهارنظر در آن مورد به انتقاد  از«کاهش سطح گفتمان» در طول مناظره تلویزیونی بین نامزدها پرداخت.

رهبر ایران درادامه گفت: نامزدی که به مشکلات صریحاً و واضح اشاره می کند، همان کسی است که از بیشترین محبوبیت نزد مردم آمریکا، برخوردار است «بنابراین رسیدن ترامپ به کاخ سفید» برای وی جای تعجبی نداشت.

و برهمین پایه سران ایران از تغییر افراددر کاخ سفید منتظر اتفاق خاصی نیستند و همچنین ایران جای نگرانی برای خود از محل این آمد و رفتن ها نمی بیند وخود را برای رویاروئی با همه احتمالات اماده می بیند.

اما در عوض، نامزد وزارت خارجه آمریکا در امتداد خطوط رودی جولیانی، نیوت گینگریچ و جان بولتون به اتخاذ مواضع خصمانه علیه ایران ادامه می دهند و با انتخاب مایک پمپئو بعنوان رئیس سازمان اطلاعات مرکزی که اعلام کرد: در نظر دارد به لغو توافق هسته ای فاجعه بار اقدام کند این مجموعه  ابهام دراجرائی شدن برجام را تقویت کرده اند.

و این روزنامه شرح می دهد: راز مخفی ایران در حفظ  آرامش در قبال این اتفاقات دراین است که  این سناریو توسط ایرانیان پیش بینی شده است و توافق هسته ای پا برجا می ماند ، حتی اگر ایالات متحده فشار بر اقتصاد ایران را تشدید کند، هرچند که آمریکا موجبات تحریک و خشم تهران را فراهم آورد، واین روند بتنهایی منجر به فروپاشی توافق هسته ای نمی شود.

و ایران با توجه به ماهیت چند جانبه ی توافق هسته ای از اروپا انتظار دارد که اگر برای توافق نامه ی هسته ی احترام و پایبندی قائل است  موضع مخالفی را با نیات واشنگتن دنبال کند . و اروپا هم به خوبی از چگونگی توافق هسته ای همراه با دستاورد های امنیتی و اقتصادی آن آگاه است و بویژه که  شرکت های اروپایی در ایران با اعتماد به نفس بیشتری از همتایان آمریکایی خود با سرمایه گذاری در رونق اقتصادی که در ایران و روند نوسازی زیرساخت پس از لغو تحریم ها بهره مند می شوند. و به نفع اروپا این قاره پیر که با چالش های متعددی روبروست و با توجه به نقش موثر بازیگری ایران در منطقه با این کشور کنار بیاید.

وبرای اروپایی ها که بدنبال جای پایی در ایران برای انتقال مبانی سیاسی و اقتصادی هستند و با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری ایران که در سال آینده برگزار خواهد شد را، مهم این است که حسن روحانی رئیس جمهور و جریان اصلاحات برخی از دستاوردهای را بتوانند مطرح کرده و قادر به دفاع از این توافق هسته ای در مقابل مردم باشند و اگر در این کار موفق نباشند، شانس آن ها برای پیروزی در انتخابات مه 19 / مه 2017 در معرض خطر خواهد بود.

این روزنامه در پایان گزارش خود ترامپ را به ارزیابی مجدد سناریوی تاریک علیه وعده سیاست انزواطلبانه دعوت کرده و تاکید می کند: چون همانطور که اروپا به شرق میانه نزدیک است و تحت تاثیر مشکلات آن قرار گرفته «سناریوی فروپاشی توافق هسته ای، خطر تاری دید در این واقعیت ها را  تداعی کرده و(ما را) به مفهومی چون به سمت ترس رفتن از نتیجه ی سیاست ها ی ایران پس از فروپاشی توافق هسته ی سوق خواهد داد.»

Go to TOP