چاپ خبــر

جراحی نوظهور به نام «زاویه دار کردن فک و صورت»

پس از جراحی زیبایی بینی، این روزها جراحی مادلینگ صورت یا همان زاویه سازی فک طرفداران زیادی پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن فدایی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: برای اصلاح زوایای صورت از روش‌های مختلفی از جمله جراحی فک و صورت استفاده می‌شود که با تراشیدن و جا به جا کردن قسمتی از بافت استخوان این کار انجام می‌شود.

وی در ادامه افزود: علاوه بر روش‌های فوق روش دیگری برای زیبا سازی فک با نام مادلینگ وجود دارد که از پروتزهای خاصی در آن استفاده می‌شود که در صورتی که بیمار مشکل زمینه‌ای نداشته باشد به راحتی از آن‌ها استفاده می‌شود.این فوق تخصص جراحی زیبایی بیان کرد: انواع پروتزهایی که برای انجام مالدلینگ صورت استفاده می‌شود شامل دو نوع پی تی اف ای و سلیکونی است که در کشور ما موجود بوده و مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان‌های بین‌المللی است.

فدایی گفت: روش‌های عمل برای جایگذاری این پروتزها از طریق ایجاد برش‌هایی در داخل دهان صورت گرفته و بر روی صورت جراحی و بخیه صورت نمی‌گیرد.

وی در خصوص موارد کاربردی این جراحی عنوان کرد: این جراحی صرفا جنبه زیبایی نداشته بلکه جنبه درمانی هم دارد و برای درمان ضایعاتی که برخی افراد به طور مادرزادی به آن دچارند و یا در اثر سوانحی همچون تصادف دچار ضایعه فکی شده‌اند کاربرد دارد و از نمونه‌های آن می‌توان به درمان کوچکی و جابه‌جایی استخوان فک درمان مشکلات تنفسی ناشی از بزرگی غبغب اشاره کرد.

فدایی افزود: جراحی مادلینگ صورت که بیشتر در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون کره و ژاپن انجام می‌شود و البته در کشور ما نیز این جراحی زیبایی همچون سایر جراحی‌های زیبایی دیگر مانند جراحی بینی البته به میزان کمتر انجام می‌شود و برخی افراد نیز صرفا برای زیبایی و فرم دهی به صورت این کار را انجام می‌دهند و مشکل آناتومیکی خاصی هم ندارند.

این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار داشت: این عمل جراحی زیبایی طرفداران خاصی نداشته و خانم‌ها و آقایان جوان و حتی افراد مسن نیز گاهی برای زیباسازی و جوان‌سازی صورت خود مادلینگ صورت را انجام می‌دهند.

فدایی عنوان کرد: در بین افرادی که جراحی مادلینگ صورت را انجام می‌دهند، برخی خواستار جراحی صورت خود برای شبیه شدن به فرد خاصی هستند اما پزشکان با این نگاه و صرفا با خواسته بیمار این جراحی را انجام نمی‌دهند بلکه برای انجام آن جنبه پاتولوژیکی و علمی خاصی از بیمار باید وجود داشته باشد تا این عمل جراحی زیبایی انجام گیرد.

وی در خصوص تزریق ژل و چربی برای عمل جراحی مادلینگ صورت گفت: تزریق ژل موقت بوده و عوارض زیادی داشته و در صورت ناموفق بودن آن تخلیه آن بسیار مشکل است و تزریق چربی هم مشکلی ندارد اما بهترین روش استفاده از پروتزهای مخصوص یا جراحی است تا بتوان زاویه سازی صورت را به درستی انجام داده و در صورت مطلوب نبودن به راحتی آن را اصلاح کرد.

فدایی در خصوص نگرانی‌ها در مورد عوارض این عمل جراحی اظهار داشت: برخی افراد نگرانند که پروتزهای جایگذاری شده به خوبی در درون فک قرار نگرفته و جا‌به‌جا شود در صورتی که این پروتزها در داخل استخوان ثابت شده و در بافت صورت رها نمی‌شود و به دلیل جنس خاص این پروتزها که خنثی است، بدن واکنش منفی نخواهد داشت.

این متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در خصوص نکاتی که بعد از این عمل زیبایی باید رعایت کرد، گفت: پس از جراحی و برای جلوگیری از بروز عفونت لازم است بهداشت دهانی را رعایت کنند.

Go to TOP