چاپ خبــر

داعش را چه کسانی به وجود آوردند؟

مؤسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، می‌گوید آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و عربستان سعودی راه را برای ایجاد داعش هموار کردند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از مشرق، جولیان آسانژ، مؤسس وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، می‌گوید آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و عربستان سعودی راه را برای ایجاد داعش هموار کردند.

آسانژ به مناسبت انتشار بیش از نیم میلیون سند، در خصوص زنجیره‌ای از رویدادها که به ظهور تروریسم تکفیری در خاورمیانه انجامید، توضیحاتی ارائه داد.

وی انگشت اتهام را به‌سوی سیا و ریاض به‌عنوان مظنونین ردیف اول نشانه گرفت و گفت تصمیم آن‌ها مبنی بر صرف چند میلیارد دلار برای مسلح کردن پیکارجویان افغان علیه نیروهای شوروی، نخستین گام این روند بود.

آسانژ افزود این اقدام منجر به ایجاد گروه تروریستی القاعده شد که به‌نوبۀ خود زمینه را برای حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 آماده کرد و این بهانه را به امریکا داد که به عراق و افغانستان حمله کند.

وی گفت: «ظهور القاعده درنهایت به حملات 11 سپتامبر 2001 در ایالات‌متحده انجامید و باعث حملۀ آمریکا به افغانستان و عراق شد و پس از یک دهه جنگ، بنیان‌های جغرافیایی، مالی و ایدئولوژیکی داعش را در آن کشورها بر جای گذاشته است.»

به گزارش پرس تی وی، طبق اسنادی که قبلاً فاش شده، مقامات اطلاعاتی امریکا سال‌ها پیش دریافته بودند که گروه‌های مختلف شبه‌نظامی برای تشکیل حکومت موسوم به «خلافت» در خاورمیانه در حال برنامه‌ریزی بودند.

در همین راستا، عربستان سعودی نیز آشکارا از گروه‌های موسوم به «نیروهای مخالف دولت» در سوریه حمایت مالی می‌کند. این گروه‌ها عناصر مسلح تحت حمایت غرب هستند که از سال 2011 (1389) با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، در حال جنگ هستند.

آسانژ پیش‌تر نیز از حمایت مالی عربستان سعودی و قطر از داعش پرده برداشته بود.

ویکی‌لیکس در 10 سال اخیر بیش از 10 میلیون سند منتشر کرده ‌است.

Go to TOP