چاپ خبــر
افشاگری‌های جدید از پشت پرده درمان سرطان در ایران؛

حیدرعلی عابدی از رانت‌های میلیاردی درمان سرطان در جیب برخی پزشکان خبر داد

«شما چند ماه بیشتر زنده نمی‌مانید چون سرطان دارید»؛ همین یک جمله کافی است تا نه فقط یک فرد بلکه یک خانواده به هم بریزد. چنین خانواده‌ای حاضرند هر چه دارند بدهند تا کمی بیشتر زمان بخرند و عزیزشان در مقابل دیدگانشان پرپر نزند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تسنیم، «شما چند ماه بیشتر زنده نمی‌مانید چون سرطان دارید»؛ همین یک جمله کافی است تا نه فقط یک فرد بلکه یک خانواده به هم بریزد. چنین خانواده‌ای حاضرند هر چه دارند بدهند تا کمی بیشتر زمان بخرند و عزیزشان در مقابل دیدگانشان پرپر نزند. این درست نقطه آغاز سوء‌استفاده‌های برخی پزشکان برای دریافت رانت‌های میلیاردی و تحمیل هزینه‌های گزاف به بیمار و نظام سلامت است؛‌ هزینه‌هایی که خیلی وقت‌ها بیشتر از همه خود پزشک می‌داند هیچ تأثیری در درمان بیمار ندارد و تنها جیب پزشک را پر می‌کند. این موضوع مدتی است از سوی برخی از پزشکان هم مطرح می‌شود.

اگرچه برخی دیگر از پزشکان گروه اول را به سودجویی و بهره برداری از بیماران سرطانی به نفع جیب خودشان محکوم می‌کنند. در این میان حتی از دعوای میان برخی گروه‌های پزشکی مدعی درمان سرطان مشخص می‌شود این دعوا برای درمان بیمار سرطانی نیست، بلکه پای سودجویی از روش‌های درمانی سرطان در میان است؛‌ موضوعی که این بار یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس بر آن صحه گذاشته است.

رانت‌های میلیاردی به نام درمان سرطان موضوعی است که چندی پیش طی گزارش‌هایی از سوی خبرنگار اجتماعی پیگیری می‌شد. این بار یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ابعاد تازه‌تری از پشت پرده‌های تازه‌تری از سودجویی برخی پزشکان و تبانی بیمه‌ها و پزشکان برای خالی کردن جیب بیمار و هزینه‌های چند صد میلیونی به بهانه درمان سرطان را افشا کرد؛ پشت پرده‌هایی که بی‌تردید بسیاری از مدیران نظام سلامت از آن بی‌خبر نیستند.

* انفعال وزارت بهداشت در ساماندهی درمان سرطان

سالانه 8 هزار و 500 میلیارد تومان به طور مستقیم یا غیر‌مستقیم برای سرطان هزینه می‌شود که 2 هزار و 500 میلیارد تومان آن مستقیم برای درمان و تشخیص سرطان هزینه می‌شود، آن هم در شرایطی که هر سال 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان داریم و از بین 300هزار بیمار سرطانی در کشورمان سالی 30 هزار مورد فوت می‌کنند.

با وجود تمام اینها رئیس مرکز تحقیقات سرطان یکی از چهره‌هایی است که بسیاری از شیمی‌درمانی‌ها را در درمان سرطان غیر‌مؤثر و بی‌مورد می‌داند. دکتر اسماعیل اکبری در این باره می‌گوید: «‌49 درصد بیماران سرطانی کشور از روش جراحی، 40 درصد از رادیوتراپی و 11 درصد از روش دارودرمانی استفاده می‌کنند. انجام بسیاری از جراحی‌ها و شیمی‌درمانی برای این بیماران بی‌مورد است.»

بنا به تأکید وی یکی از اساسی‌ترین مشکلات کشور ما در زمینه درمان سرطان فقدان گاید‌لاین‌ها یا راهنمای بالینی درمان این بیماری از سوی وزارت بهداشت است که موجب شده با درمان‌های سلیقه‌ای این بیماری از سوی پزشکان مختلف مواجه باشیم و چالش نابسامانی در درمان هم به سرگردانی‌ها و دردسرهای این بیماری برای بیماران اضافه می‌کند.

اکبری می‌گوید: «‌پزشکان هیچ راهنمای درمانی برای سرطان ندارند و وزارت بهداشت نیز در سیاست‌های خود، تدوین چنین چارچوبی را پیش‌بینی نکرده است. » رئیس مرکز تحقیقات سرطان با تأکید بر اینکه انجام بسیاری از جراحی‌ها و شیمی‌درمانی برای بیماران سرطانی بی‌مورد است، دلیل این دو اشکال بزرگ را در درجه نخست، خط مشی وزارت بهداشت و درمان کشور می‌داند که راهنمای درمانی در دسترس پزشکان نیست.

* سهم بیمه‌ها و وزارت بهداشت در سرگردانی بیماران

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد از اینکه امروزه برخی افراد سودجو از بیماری سرطان چندین هزار میلیارد رانت‌خواری می‌کنند، بر لزوم نظارت بیشتر وزارت بهداشت و بیمه‌ها تأکید می‌کند. وی می‌افزاید: از جمله مشکلات عمده‌ای که در بحث بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت وجود دارد، نظارت و سیاست‌گذاری ضعیف و گایدلاین‌های نامشخص است، ضمن اینکه سلسله مراتب ارجاع دچار ایراد، ناکارآمد و معیوب است و این موضوعات معلولی شده که بیمه‌ها وزارت بهداشت را مقصر و وزارت بهداشت بیمه‌ها را مقصر جلوه دهد، درحالی که در این بین بیت‌المال حیف و میل می‌شود و افراد سودجو در این میان جولان می‌دهند.

عابدی با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها با بیان اینکه بیمه‌ها برای نظارت تعهدات خود هیچ برنامه مدون و خاصی ندارند، تصریح می‌کند: به عنوان مثال بیمارستانی که در ماه 100 آنژیو انجام می‌دهد، از این آنژیوها 90 مورد بر اساس تشخیص نادرست است؛ در این رابطه چه نظارتی وجود دارد که مطلع شویم این تعداد بیمار نیاز به آنژیو داشته‌اند؟

وی با بیان اینکه اکثر ام آر آی‌های انجام شده در کشور شرایط تجویز را ندارند، یادآور شد: در این رابطه بیمه هیچ نوع سیاستگذاری ندارد که اعلام کند هزینه این خدمات را در صورتی پرداخت می‌کند که مراکز درمانی شرایط لازم را رعایت کنند.  این نماینده مجلس معتقد است اگر بیمه‌ها بر نحوه خدمات دهی بیمارستان‌ها مانند آنژیو، ام آر ای، آندوسکوپی، اسکن و سی تی اسکن نظارت درستی داشته باشند، در ماه میلیاردها تومان صرفه‌جویی می‌شود، زیرا هر کدام از این خدمات هزینه گزافی را به بیمه‌ها تحمیل می‌کند در حالی که اکثر بیماران نیازی به چنین خدماتی ندارند.

از نگاه عابدی گاهی پزشک برای بیماری که سلامتی وی به هیچ وجه قابل برگشت نیست 100 میلیون دارو تجویز می‌کند. در چنین مواقعی نیاز است بیمه‌ها وارد عمل شوند و این موضوع را مدیریت کنند.  عابدی ادامه می‌دهد: در اینجا چه تضمینی وجود دارد که آمپول‌های یک میلیون تومانی که برای بیماران سرطانی تجویز می‌شود، صرف درمان این بیمار شود؟
وی با انتقاد از اینکه امروزه برخی از بیماری سرطان درآمدزایی و به گونه‌ای رانت‌خواری می‌کنند، تصریح کرد: این بیماری از یک سو برای برخی افراد کوره آدم‌سوزی و منابع‌سوزی است، از سویی برای برخی افراد سودجو معدن پول محسوب می‌شود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با انتقاد از اینکه برخی افراد سودجو از بیماری سرطان چندین هزار میلیارد رانت‌خواری می‌کنند، گفت: برخی شرکت‌های دارویی، پزشکانی که داروهایشان را بیشتر تجویز می‌کنند به سفر اروپا می‌فرستند.  عابدی ادامه داد: تمامی این مشکلات و تضییع حقوق مردم به دلیل ضعف نظارت بیمه‌ها و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ برای مدیریت چنین مشکلاتی، وزارت بهداشت و بیمه‌ها باید سیاستگذاری مناسبی داشته باشند.

Go to TOP