چاپ خبــر

آب و خاک در معرض آسیب دیدگی از کودهای شیمیایی قرار دارند

کارشناسان کشاورزی و کود شناسی معتقدند کودهای شیمیایی عاملی برای نابودی آب و خاک است و باعث آسیب به محیط زیست می‌شود.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری پونه زار به نقل از تیسنیم، در حاشیه ششمین  نمایشگاه بین‌المللی محصولات و فناوری کشاورزی، گیاهی، ارگانیک و صنایع وابسته که از شانزدهم تانوزدهم آذرماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، امیر باقرزاده یکی از تولیدکنندگان کودهای ارگانیک درباره تاثیرات منفی کودهای شیمیایی بر محیط زیست و سلامت انسان می‌گوید: کودهای شیمیایی تاثیر منفی بر محیط زیست، آب و خاک می‌گذارد چرا که نیترات آب را بالا برده و فلزات سنگین را به خاک می‌دهد.

وی می‌افزاید: متاسفانه اکثریت کشاورزان از اثرات منفی کودهای شیمیایی آگاه نیستند و مسئولان امر نیز به آنها آموزش لازم را نمی‌دهند؛ باید استفاده از کودهای ارگانیک مورد توجه قرار گیرد.

 

این کارشناس مسائل کشاورزی ضمن گلایه از دولت بابت حمایت از واردات کودهای شیمیایی، می‌گوید: متاسفانه کودهای شیمیایی از چین وارد می‌شود؛ چرا باید اجازه وارد شدن آن داده شود.

محمد مقامی دیگر کارشناس مسائل کشاورزی و کود عنوان می‌کند: متاسفانه دولت حمایت قاطعی از ورود کودهای شیمیایی می‌کند و با این وضعیت فقط 10 درصد کشاورزان از کود ارگانیک استفاده می‌کند.

وی می‌افزاید: کودهای شیمیایی ضربات زیادی به آب و خاک می‌زند و مشکلات زیست محیطی به بار می‌آورد.

این کارشناس مسائل کشاورزی می‌گوید: کودهای شیمیایی باعث می‌شود تا آب آلوده شود و این آلودگی به آبهای زیرزمینی تسری می‌یابد و موجب آلودگی ماهیها و جلبکها می‌شود که امیدواریم چاره‌ای اندیشیده شود.

اما آقای رضایی فروشنده کودهای شیمیایی نظر دیگری دارد و تاکید می‌کند: کودهای شیمیایی در صورت استفاده مناسب نه تنها تاثیر منفی بر محیط زیست ندارد بلکه برای کشاورزی نیز مخرب نخواهد بود.

وی می‌افزاید: کودهای شیمیایی اثرات منفی بر روی گیاهان نخواهد داشت ضمن اینکه در مصرف محصولات گلخانه‌ای مفید خواهد بود.
حال با وجود موافقان و مخالفان کودهای شیمیایی همچنان برخی از بخشهای عمده کشاورزی کشورمان از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنند در صورتی که باید معایب و مضرات این کودها برای محیط زیست مشخص شود.

کودهای شیمیایی هم می‌توانند در صورت آسیب نرساندن به آب، خاک و محیط زیست و بنابر راهکارهای علمی مورد بهره برداری قرار بگیرند.

Go to TOP